Beste Trialrolf, dan moet je wel even geduld hebben, dit is nog maar de onderwagen en er moet nog heel wat gebouwd worden voordat we kunnen hijsen
.
Groet Leo

Groet Leo
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Messing is wel prijzig maar het is wel prachtig materiaal om mee te werken en te bewerken, en het resultaat mag er zijn.
Groet Leo
Hallo Pieter,
Dank je voor de complimenten.
Wat ook een nadeel van messing is dat als je het heet hebt gemaakt met solderen dat het zacht wordt en de sterkte verliest, en dat is met onderdelen waar veel kracht op komt wel een probleem. De stempelarmen heb ik ook van messing gemaakt, maar ik twijfel of ik de bovenbouw, het kraanframe van messing maak of van staal, want daar komen straks grote krachten op. Het risico dat je straks een werkstuk maakt dat krom gaat omdat de ballast gewichten te zwaar zijn wil je niet riskeren.
Groet Leo
Hallo Pieter,
Ik heb de stempelarmen al gemaakt van messing en dat is een kokerconstructie dat durf ik wel aan wat krachten aan gaat. Daar zal ik de foto's ook van plaatsen , maar ik moet ze allemaal verkleinen tot redelijk formaat om ze te kunnen plaatsen. en per keer kan ik maar 10 foto's uploaden, maar dat houd het spannend wat er komen gaat.
En wat de krachten aangaat het blijft een model dus ik moet de beveiligingen wat lager afstellen
Pieter je hebt aardig meegedacht hoe de krachten zich verdelen over de stempels, dat is het leuke van zo'n model bouwen. In gedachte heb ik de hele kraan al gebouwd en kijk veel foto's en filmpjes hoe de echte kraan is gebouwd en hoe ik dat kan maken.
Ik geniet elke dag van het project om alle vraagstukken op te lossen en daar oplossingen voor te vinden.
Groet Leo
Leuk om te zien dat er weer een kraan wordt gebouwd. Je bent voortvarend van start gegaan.
Wat de zorgen over de sterkte betreft moet ik wel een serieuze waarschuwing geven.
Jij bouwt je model in schaal 1:16.
Lengtematen en snelheden deel je door 16.
Oppervlaktes deel je door 16²
Inhoud en gewicht deel je door 16³
Sterkte van je materiaal deel je NIET, want dat blijft hetzelfde.
Een voorbeeld dan nog: een plaat staal van de stempel is in het echt 10 mm dik. Deel je dit door 16 kom je op 0,625 mm uit. Je kunt met 0,5 mm werken, maar dit is al niet prettig met lassen of solderen, dus kies je snel voor 1 mm dik.
Je bent dan al fors sterker, maar bovendien is je materiaalsterkte niet naar schaal afgenomen. Ik laat de verschillen tussen gewoon en hoogsterktestaal even buiten beschouwing.
Je bouwt op schaal snel veel te zwaar en ook meer dan sterk genoeg. Een andere modelbouwer die een grote kraan aan het bouwen is heeft de fout gemaakt alles uit dik staal te maken. Niet alleen wordt het gewicht veel te groot, je belandt in een vicieuze cirkel waarin andere componenten ook niet meer toereikend zijn. Lieren en motoren te zwak, hydrauliek druk te laag, je maakt het jezelf dan veel te moeilijk.
Ik bouwde als kind kranen van Lego die al kilo’s kon tillen, dat waren plastic stukjes aan elkaar als mast. Tegenwoordig kan iedereen snel een CAD tekening maken, je bent dan nog geen constructeur die krachtenberekeningen maakt, daar komt helaas heel wat meer bij kijken.
Denk dus goed na hoe je de bovenbouw gaat maken, een te zware mast kan je opbreken, met aluminium kom je echt heel ver wat sterkte betreft.
Ik heb hier ooit eens een foto geplaatst van een Liebherr LTR1800, een 800 tons rupskraan. Dit model is gebouwd met een mast van polystryreen (ja je leest het goed):
Bekijk bijlage 435498
Hoi Pieter,
Al die tijd heb ik wel mee gelezen, maar nooit gereageerd. Wat die LTR 1800 betreft, die zal het schaalgewicht niet kunnen hijsen, maar ik ken de rest van de constructie, zoals wat in de mast zit ook niet.
Je moet je wel afvragen of een modelkraan zoveel moet kunnen hijsen. Een takel van 250 kg moet gekeurd worden, een modelkraan niet. Je kunt op een demo toch ernstig schade veroorzaken. En wat weegt er zo veel op schaal.
Maar los daarvan, met een fatsoenlijke constructie is 25 tot 50 kilogram zeker haalbaar, afhankelijk van de lengte en de vlucht van de mast natuurlijk. Het moeten doen van consessies is vaak ook waar de beperkingen vanzelf om de hoek komen kijken, dan is een werkend model aan het eind van de rit nog altijd het doel lijkt mij.
Deze kraan is in ieder geval imponerend wat maat, complexiteit en opbouwmogelijkheden betreft, ik ben echt heel benieuwd hoe die gaat worden, vandaar mijn reactie in lange tijd hier.
Hallo William,
Leuk om je weer eens te zien op het MBF forum, dit is lang geleden.
Even reageren op jouw posting :
Tja, het is maar wat je met de kraan wil gaan doen.
Is het meer een showkraan voor op een rij-demo of wordt het een werkkraan en wil de 1:1 hijslasten benaderen.
De 1200 tons (1200.000 kg) kraan zou dus in de 1:16 op 1 meter afstand 292 kg moeten kunnen hijsen.
1200.000 kg gedeeld 16³
In jou geval LTR 1800 zou deze kraan in de schaal 1:16 moeten kunnen hijsen.
800.000 kg gedeeld door 16³ = 195 kg op 1 meter afstand.
Ik denk niet dat je met Liebherr LTR 1800 1:16 een hijslast 195 kg met een polystyreen mast kan hijsen, dit gaat volgens mij echt niet lukken.
Dit gaat vreselijk doorbuigen en misschien wel breken.
Nu weet ik niet hoe sterk polystyreen is, ik kan dit misschien wel onderschatten.
.
Je moet je wel afvragen of een modelkraan zoveel moet kunnen hijsen. Een takel van 250 kg moet gekeurd worden, een modelkraan niet. Je kunt op een demo toch ernstig schade veroorzaken. En wat weegt er zo veel op schaal.