Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

20200312_130223.jpg

De steunen voor de ophanging van de veercilinders aan het chassis.

20200312_130227.jpg

De veercilinders in aanbouw.

20200320_170703.jpg

De veercilinders aan het tijdelijke chassis.

20200320_170818.jpg

Aangezien de assen geen Liebherr assen zijn heb ik mijn eigen logo op de naaf gezet.

Frame tekening.jpg

Het ontwerp van het frame met alle bevestigingsgaten van de stabilisator armen en de veercilinders. Ik probeer zoveel mogelijk bewerkingen mee te nemen met het freeswerk.

20200401_170353.jpg

Het frees en boorwerk van de chassisbalken. Om een werkstuk van 1.61 meter te frezen met een freesmachine die een te klein freesbereik heeft dit uit te voeren, was nog een hele uitdaging. Nou blijkt in de software een optie te zitten voor freeswerk in meerdere stappen. Na diverse filmpjes te hebben bestudeerd de stap maar gewaagd. Dit is de tweede stap.

20200401_174430.jpg

Dit is de derde stap. Je ziet op het machinebed een raster van 50 x 50 boutgaten M 6 daar centreer ik het werkstuk op. De grote gaten in het chassis zijn de centreer gaten deze zijn nodig om deze stappen te maken zonder dat je de overgang van het freeswerk in je werkstuk ziet.

20200401_210608.jpg

Met de vierde stap ging het nog om 4 cm die bewerkt moest worden met de scheiding precies in het midden van een bevestiging steun van de veercilinder, dan denk je, die gaten zullen wel niet meer kloppen! maar nee hoor de vier boutjes draaide ik er zo in zonder overmaat van de gaten. De CNC machine moest midden in de garage staan om het werk te kunnen maken

20200402_151436.jpg

En dit is dan het resultaat na alle draad te hebben getapt en met montage van de traverse en de stabilisator armen.
20200402_151446.jpg

De stabilisator armen hebben nog nabewerking gehad om ruimte te maken voor de stuurstangen die langs het chassis komen te lopen.

Wordt vervolgd.

groet Leo
 
Hallo Leo,

Weer een mooi stukje vakwerk.
Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

Tja, qua snelheid kan je niet tegen een CNC machine op met het maken van de chassisbalken.

Het chassis begint al vorm te krijgen.

Mooie werkbank.
 
Aangezien de assen geen Liebherr assen zijn heb ik mijn eigen logo op de naaf gezet.
Kessler assen, neem ik aan?
Dat was een hele lengte, zo uit 1 stuk; dat is zeker erg mooi, maar heb jij je het niet erg moeilijk gemaakt op deze manier.
Een geweldige prestatie in elk geval
 
Heel erg gaaf en dat zonder echt CNC ervaring super gedaan. Gaat ook lekker snel op deze manier.
Mag ik vragen elke freesbank je hebt en welke bestuurings system je gebruikt. Puur uit interesse ik geef zelf les in CAD/CAM.
 
Allen bedankt voor alle complimenten, ik moet er nog een beetje aan wennen om zoveel reacties op mijn project te krijgen.

Beste Cor het zijn geen Kessler assen maar zijn eigen makelij, en ik moet zeggen ik heb met bewondering naar de projecten van Opa Wil gekeken en daar diverse ideeën van overgenomen. En wat het chassis betreft het is een afgeleide van het originele chassis van de kraan, maar bij de originele kraan is het chassis een samengestelde koker. (zie tek.) Als je dit uit een geheel maakt (2maal) dan zitten alle gaten exact op de juiste plaats. Dit soort onderdelen met meer dan honderd gaten kan ik met de hand niet zo zuiver maken als de CNC machine het doet. Wat de snelheid betreft met het maken van deze onderdelen sta ik hiermee een hele dag voor aan de CNC machine en het ontwerpen gaat ook veel tijd in zitten

Beste Marko, de machine komt uit Duitsland van Michael Hoch en deze draait op Eding Software. Daar moet ik bij zeggen een dat is een geweldig programma.
De software houdt bijvoorbeeld bij wat de machine aan afstand heeft afgelegd aan freeswerk en hoeveel jobs hij heeft uitgevoerd, de teller staat op 1906 meter en ruim 900 jobs.
Hier onder een link naar M Hoch.

http://m-hoch-5.de/pfm2-fraesmaschine.html
Groet Leo.
Frame met stempelarmen.jpg

Het orginele chassis van de 11200-9.1, hier heb ik mijn chassis van afgeleid, het voordeel van een ladder chassis zoals ik heb toegepast is dat je er veel meer onderdelen in kwijt kan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

De prijs voor deze CNC freesmachine van Hoch valt erg mee : 2999,= Euro, Excl. verzenkosten.
De machine ziet er degelijk uit.
Toen ik in 2010 een CNC freesmachine wilde kopen kostte deze toen bijna 9000,+ Excl. BTW.
 
20200407_201023.jpg

Hierbij het chassis met alle assen gemonteerd en voor het beeld de cabine erbij geplakt.

20200408_113739.jpg

Hier een aanzicht op de onderzijde, hier zie je ook dat de fuseearmen van de aangedreven assen 1-2 en 4-5 aangepast zijn .
Als je de standaard fuseearmen zou gebruiken die bij de as is geleverd maken ze niet de goede hoek zo als ik al eerder heb aangehaald.

20200604_211911.jpg

Inmiddels de stuurstangen gemonteerd heb daar de nodige kogelgewrichten voor gebruikt, in totaal zijn er 50 nodig om alle wielen aan te sturen. Het is wel een voertuig met af toe grote getallen om alle wielen er op te zetten moet je 180 wielmoeren aandraaien.

20200604_212019.jpg

Ophanging as 3. Het lijkt een groot model maar het blijft passen en meten om alles erop te krijgen en de wielen in elke hoek vrij te laten draaien.

20200604_212144.jpg

Hierbij een bovenaanzicht van het onderstel met zoals je ziet zijn alle assen gestuurd en met de juiste hoek .
De aluminium platen op het chassis is het eerste ontwerp van het ophangpunt voor de stempelarmen.

20200604_212225.jpg

Assen 8 en 9
Dit was het resultaat in april 2020
Hierna heeft het project 6 maanden stil gelegen omdat de buitenkant van ons huis aan renovatie toe was.
20200723_213939.jpg

Hijsblokken.jpg


Hierbij een plaatje hoe groot de hijsblokken in ware grootte zijn, dit is een 350 ton hijsblok met 11 schijven.
Deze ga ik niet gebruiken.
20100410dsc04348- 320ton 11 schijven.jpg

Tussendoor de hijsblokken ontworpen, een Hijsblok 112 ton voor de kleine klussen en een 250 ton hijsblok voor het echte werk.
Het ontwerpen van de stempelarmen vraagt nog veel tijd en de CNC machine gaat niet eerder aan, voordat ik zeker weet dat alles klopt.
20100410 112Ton 3 schijven-.jpg

Hierbij het hijsblok van 112 ton als voorbeeld.


Wordt vervolgd.
Groet Leo
 
Hallo Leo,
Dat chassis ziet er indrukwekkend uit !
Prachtig werk ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
20201111_115921.jpg

Contra gewicht voor de hijsblokken van 6mm messing met mijn eigen logo.

20201113_114025.jpg
De kleine hijshaak was nog een moeilijk onderdeel om te tekenen voordat alle rondingen verhoudingsgewijs klopte.

20201113_115125.jpg

Dit is de tweede versie die is van twee kanten gefreesd en nu blijft het werkstuk met tabs in het materiaal zitten en kan ik de haak nog verder bewerken.
De eerste keer had ik de hijshaak er in een keer uit gefreesd met de conclusie dat ik het niet meer in kon spannen om het te bewerken.

20201113_134752.jpg

Zoals je hier ziet zit de haak nog in het basis materiaal, nu is de haak nog goed te bewerken.

20201112_100137.jpg
De contragewichten en de zijplaten van de hijsblokken, met hierbij nog de twee haken die overbodig zijn geworden.

20201115_173450.jpg

Alle onderdelen bijna gereed voor montage.

20201118_154949.jpg

Montage van de schijven en de tussenplaten.

20201121_133914.jpg

Het 112 tons hijsblok gereed. het hijsblok bestaat uit 36 onderdelen en weegt 876 gram.

20201121_133725.jpg

Het 250 tons hijsblok gereed. Het hijsblok bestaat uit 62 onderdelen en weegt 1340 gram.
20201121_133809.jpg

Messing is wel prijzig maar het is wel prachtig materiaal om mee te werken en te bewerken, en het resultaat mag er zijn.
Dit is de laatste voor vandaag.
Hierbij nog een link naar een filmpje van de Liebherr 11200.91 van Ter Linden uit Doetinchem die van de ene site naar de ander rijdt met de telescoop mast opgebouwd dat is dan rond de 200 ton terreingewicht.
Ter Linden Craning (LTM11200) - YouTube
liebherr ltm 11200-9.1 ter linden - YouTube
Wordt vervolgd.
Groet Leo
 
Laatst bewerkt:
Mag ik je vast boeken? Als ie klaar is wil ik graag een special maken voor mijn You Tube kanaal. Denk dat ik hiermee de miljoen views wel een keer haal!
 
Back
Top