Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Vandaag de ballastplaatjes en zadels geboord met 3mm.
De vijzen waren 30mm en moeten 22mm zijn.Dus een malletje gemaakt om deze op 22mm in te korten.
De ballastplaatjes vervolgens voorlopig gemonteerd met een vijs,rondelle voor M3 en een moer van M3.Dit alles in een inox uitvoering.
Het volgende is het maken v/d motorgondels en de alu steun ervoor.
Weer wat foto's.
Ps,de nieuwe Stroep met 6 thrusters en 200m theter is ook duikklaar.Weldra wat foto's over deze boot.
Grtjs,Marc.
P9221276.JPG
P9221277.JPG
P9221278.JPG
P9221279.JPG
P9221280.JPG
P9221283.JPG
P9221284.JPG
P9221285.JPG
P9221286.JPG
P9221287.JPG
 
Vandaag een malletje gemaakt voor de straalbuizen in pvc,conisch te kunnen maken.
De straalbuizen v/d motoren moeten eerst gereed gemaakt worden.Dan kan ik het alu voor de gondels en de straalbuizen aanpasen en plaatsen op het alu profiel op de schaatsen.
Bij eerdere modellen v/d Stroep bestond de straalbuis uit een stukje pvc buis van 40mm.Deze straalbuizen werden dan met een vijs en bout op het alu profiel geplaats.Door nu deze buisjes conisch te maken gaat het water beter in één richting blijven uitstromen.Ook is er geen hinder meer van de inox vijzen in de straalbuizen.De Stroep stuurde al zeer goed onder water,maar dit gaat dus nu nog beter zijn.
Het malletje is gemmaakt van een onderdeel van een oude kapstok.Er zijn 3 stukjes pvc van 10mm op elkaar gelijmd met seconden lijm.Dit stuk pvc van 30mm dik is dan rond uitgezaagd.Vervolgens met een priem de 3 gaten in het pvc geprikt.
Met 3 vijzen(van een oude video band) het onderdeel v/d kapstok erop geschroefd.Dan op de kolomboormachiene het kapstok onderdeel in de boorkop opgespannen.Met een schuurplaat heb ik dan het pvc conisch geschuurd zodat de kleinste diam van het conisch stuk juist in het pvc buisje van 40mm past.
Dan wordt het pvc buisje met een gasbrander verhit zodat het pvc week wordt.Het warme pvc stukje ligt op een plankje zodat ik dan het over het malletje naar boven kan schuiven totdat de plank de onderkant van het malletje raakt.
Het pvc buisje laten afkoelen op het malletje.Dan de kolom in de hoogste snelheid en met een schuurplaat het conisch buisje mooi glad maken.
Heb het zo moeten doen daar ik geen draaibank heb.
Het is ongeveer 5min werk voor één conisch buisje te maken.
Alvast de foto's van het malletje.
Grtjs,Marc.
P9231295.JPG
P9231296.JPG
P9231297.JPG
P9231298.JPG
P9231299.JPG
P9231300.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

had eerder in dit topic aangegeven dat het alu U-stuk,10X10X105 was.
Heb deze maten verandert.Het is nu 8X8X105mm.Hierdoor komen de motorgondels een klein beetje lager te liggen.
Hierdoor komt het zwaartepunt v/d boot een fractie lager te liggen wat de stabilliteit nog meer ten goede komt.
De alu profiel stukjes vandaag schuin uitgezaagd en bijgewerkt.In het afgeschuinde stuk komt een stukje pvc van 6,5mm breedte te zitten dat tussen het profiel met vijzen en moeren van M2 bevestigd worden.Dit pvc stukje gaat van de nodige ronding voorzien worden,zodat het een perfekte lijmbasis wordt voor de straalbuisjes.De straalbuisjes kunnen gewoon verwijdert worden door de M2 vijzen en moertjes los te draaien.
Morgen worden de 2 straalbuisjes gevormd en afgewerkt.
Hier de foto's van het vervaardiggen van de alu profielen.Op de laatste foto heb ik het malletje erop gelegd voor een idée te krijgen hoe de straalbuisjes erop komen te zitten.
Grtjs,Marc.
P9241301.JPG
P9241302.JPG
P9241303.JPG
P9241304.JPG
P9241305.JPG
P9241306.JPG
P9241307.JPG
 
Vandaag de straalbuisjes gereed gemaakt.
Eerst met een gasbrander de buisjes week gemaakt,maar bruine brandplekken.
Vervolgens nieuwe gezaagd en nu met een hetelucht pistool(verfstripper) warm gemaakt zonder brandplekken.
Onmiddelijk het buisje over het malletje schuiven en laten afkoelen.
De kolom op de hoogste snelheid en dan met het schuurplaatje mooi glad gemaakt.
Het volgende is het pvc opvulstukje voor in het kleine alu profiel.Hier kan ik dan de straalbuisjes op lijmen.De straalbuisjes kunnen zo ten alle tijden gedemonteerd worden.
Enkele foto's van de buisjes.
Grtjs,Marc.
P9251308.JPG
P9251315.JPG
P9251310.JPG
P9251312.JPG
P9251313.JPG
P9251314.JPG
P9251316.JPG
 
Vandaag een nieuw alu profiel voor de motoren moeten maken.
Had uitsparingen uitgezaagd uit het profiel voor de motoren.Bij nader inzien was dit niet ok.
Het centerpunt van de gondels kwam hierdoor lager te liggen dan het centerpunt van de straalbuis.
Had deze uitsparingen gezaagd omdat de eindkapjes v/d motorgondels een verdikking hadden.
Hierdoor klopte de uitlijning niet meer.Dus een nieuw profiel gemaakt.De motoren zijn Speed 400 7,2V met een lange as van 2,3mm doormeter.
Vanavond al de opvulstukjes voor de profielen maken.
Foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
P9261323.JPG
P9261322.JPG
P9261317.JPG
P9261319.JPG
P9261320.JPG
P9261321.JPG
 
Wat werkzaamheden in de tuin moeten doen.
Vandaar de laatste dagen weinig kunnen doen a/d boot.
Vandaag 1 kant v/d boot kunnen doen.
Het kleine alu profiel op het grote verlijmd en dan met 2 gaten van 3mm geboord.
2 vijzen ingekort daar ze anders het pvc zadel zouden raken.Alles gemonteerd met vijzen en moeren van M3.
Met kabelbinders van 2,5mm breedte,de motorgondels op het kleine alu profiel gemonteerd.
Op de laatste foto zie je hoe ik het vroeger maakte.Dit is nu wel een hele verbetering tegenover vroeger.Ook ligt de motor nu goed vast.Vroeger klikte ik hem in een pvc zadel en dan gebeurde het nogal eens dat de motoren zich een beetje scheef zetten in het zadel, met het gevolg dat de propeller dan schuurde tegen de straalbuis.Dit kan nu dus niet meer.
Alvast enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PA051330.JPG
PA051331.JPG
PA051332.JPG
PA051333.JPG
PA051334.JPG
PA051335.JPG
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen MarcT,
Leuk en leerzaam in woord en beeld.
Heel benieuwd ben ik naar de afdichting vd motoren.
Mijn eigen Stroep staat nog op zolder (wel in beeld) te wachten op de elektronica.
Ik ben nu tussen de bedrijven door bezig met de Tjerck Hiddes van de KNRM. (schiet al aardig op)
Groet Willem
 
Dag Willem,

bedankt voor je reactie.
Het afdichten v/d motoren komt ook nog aan bod.
De motorgondels,zijn nu bij een goede vriend.Hij gaat het gat voor de motoras op de draaibank doen.De diameter van de motoras is 2,3mm.Eenmaal de motoren ingebouwd,komt er een goedkope afdichting op.Deze dichting komt uit een motorgondeltje van Duplo.
Weldra over de motoren hier meer over.
Grtjs,Marc.
 
Gdavnd,

weer veel met andere klusjes bezig geweest zodat ik weer geen tijd had met de bouw v/d Stroep.
De gondeltjes v/d motoren heb ik ook nog niet,dus dan maar wat verder met andere dingen v/d bouw.
Ben vandaag aan de 2 dekstukken begonnen.Deze zijn wederom van Dibond plaat(3mm dik) gemaakt en zijn 57mm breed.
De ronding aftekenen voor het uitzagen gebeurt met een bajonetsluiting als patroon,omdat de dekstukken tegen het opstaande stuk komen te liggen.Dit is de juiste ronding voor de dekstukken.
Onder de dekstukken komt L en R een alu L profiel van 10X10mm.Deze L profielen raken dan de bovenkant v/d romp,zodat de dekstukken voldoende steun hebben bij het verlijmen.Er kan enkel maar lijm op de bovenkant v/d romp komen(in het midden v/d dekstukken).
Deze L profielen worden gemonteerd met inbusvijzen en moeren van 2mm.
De dekstukken dienen om de camera's te dragen.
Alvast foto's v/d voortgang.
Grtjs,Marc.
PA131336.JPG
PA131337.JPG
PA131338.JPG
PA131339.JPG
PA131340.JPG
PA131341.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de L-profielen(alu 10X10) afgekort en aangepast aan het voorste dekstuk.
Deze profielen zijn voorlopig gelijmd op het dekstuk,met 2 druppels secondenlijm.Was ter kontrole of het dekstuk juist lag op de romp.
Achteraf worden deze profielen weer losgemaakt omdat er nog gaten van M3 en M2 in moeten geboord worden.
De M3 gaten dienen voor de montage v/d verlengmoeren(M3 x40mm).Aan de verlengmoeren komen dan de zijdelingse alu buizen van 8mm doorm.
De foto's van zoéven.
Grtjs,Marc.
PA141348.JPG
PA141349.JPG
PA141350.JPG
PA141351.JPG
PA141352.JPG
PA141353.JPG
 
Gdavnd,

het achterste dekstuk is ook klaar.
De L-profielen hebben een kleine afschuining,omdat het lijmgedeelte v/d bajonetsluiting een ronding heeft.Vandaar die kleine afschuining.
Ook met de waterpas het voorste en achterste dekstuk gecontroleerd.Dit is ok.
Het volgende is het monteren v/d verlengmoeren M3x 40mm.Hierop komen dan de Alu buisjes 8mm.
Deze dienen voor het monteren van de kleine grijper en voor de voorste en achterste beschermbeugel.
Alvast wat foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
PA151385.JPG
PA151386.JPG
PA151387.JPG
PA151388.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dekstukjes zijn geboord met 2mm boortje.
De moertjes en vijsjes van M2 zijn helaas niet van inox.Misschien dat ik ze nog kan vervangen door inox.Moet het dan wel doen voordat de dekstukken gelijmd worden.Achteraf is dit onbegonnen werk om ze te vervangen.
Het volgende gaat zijn ,het boren en plaatsen van de afstandsbussen M3.
Nog enkele foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
PA161389.JPG
PA161390.JPG
PA161391.JPG
PA161392.JPG
PA161393.JPG
PA161394.JPG
 
Gdavnd,

vandaag ook nog de afstandsbussen kunnen plaatsen.
De L-profielen geboord met 3mm,de bus met de schroefdraad erin en dan met een moer 3M vastzetten.
Deze opstelling is nu klaar voor de buizen v/d kleine grijper te kunnen monteren.In de buizen moeten 8 gaten geboord worden en dit moet overeen komen met de afstand v/d bussen.(Vindt dit een moeilijk klusje om te doen,daar ik geen centerboren heb en de gewone boor nogal durft te verlopen op de ronding v/d buis).
Weer enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PA161395.JPG
PA161396.JPG
PA161397.JPG
PA161398.JPG
PA161401.JPG
 
Zojuist het 1ste alu buisje voor de grijper gemaakt.
2buisjes op lengte gezaagd.
Dan de boorgaten afgetekend volgens de afstandsbussen.Met een priem het 1ste gaatje gecenterd.
Geboord op de kolomboor en dan het buisje vastgezet door een 2de boortje in het 1ste boorgat te steken.Al de gemerkte gaten waren met de priem gecenterd.Zo ook het 2de,3de en 4de gaatje gedaan.
Na passing bleek het heel goed te passen.Dus deze werkwijze kan dan ook voor het 2de buisje.
Foto's zojuist genomen.
Grtjs,Marc.
PA161402.JPG
PA161403.JPG
PA161404.JPG
PA161405.JPG
PA161406.JPG
 
Vandaag het 2de alu buisje kunnen doen.Na montage bleek alles zeer goed uitgelijnd.
De dekstukken kunnen nog niet gelijmd worden omdat ik nog aan't wachten ben op vijzen en moeren van M2 in inox.
Het afsluitdeksel erop gezet om het model v/d achterste beschermbeugel te kunnen bepalen.Nu een probeersel gemaakt uit afval messing.
Achteraf wordt deze beugel in vol alu van 4mm gemaakt.De beschermbeugel dient om zoveel mogelijk obstakels te vermijden die in de achterste schaatsen door het T-stuk zouden kunnen blijven haken.De voorste beugel dient om de voorste dome te beschermen.
Enkele foto's v/d werkzaamheden.
Grtjs,Marc.
PA171407.JPG
Bekijk bijlage 557032
PA171408.JPG
PA171411.JPG
PA171412.JPG
PA171413.JPG
PA171414.JPG
PA171415.JPG
PA171416.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdmgnd,

de achterste beugel is gebogen in vorm evenals de voorste.Deze zijn uit vol alu van 4mm.
Op de foto's heb ik er een oude sluiting met dome opgezet.Dit om een idée te krijgen van hoe het eruit ziet.
Nu kan ik beginnen a/d bovenste dome.Deze heeft als functie om de oppervlakte spanning v/h water te reduceren.Bij een vlak afsluitdeksel is die oppervlakte spanning vrij hoog,wat resulteerd bij het loskomen v/h wateroppervlak,in een snelle daling v/d Stroep.Vandaar het idée van deze dome.
Morgen kan ik de motorgondels ophalen bij m'n goede vriend.Dus daar kunnen we ook weer mee verder.
Nu weer enkele foto's.
PA181417.JPG
PA181418.JPG
PA181419.JPG
PA181420.JPG
 
Vandaag de bovenste bajonet sluiting uitgefreesd.Heb dit gedaan met een dremel met freejse,in een kolom standaard.Moet alles met de losse hand doen daar ik geen freestafel heb.
Eerst de zeskantmoer op de sluiting weggefreesd.Vervolgens de lijmmof van 50 op de sluiting afgetekend en dan weer uitfresen tot op de markeerlijn.
In deze opening gaat dan de lijmmof van 50 in gelijmd worden.In de de lijmmof zit een opkant.4mm verder dan de opkant wordt de lijmmof afgezaagd.Alzo heb ik een perfekte groef voor de glazen dome van 50mm,in te lijmen.
De foto's van zojuist.
Grtjs,Marc.
PA181421.JPG
PA181422.JPG
PA181423.JPG
PA181424.JPG
PA181425.JPG
PA181426.JPG
PA181427.JPG
PA181428.JPG
PA181429.JPG
 
De lijmmof van 50 vandaag gezaagd,zodat de koepel er juist inpast.Tevens de lip v/d koepel weggeschuurd zodat hij in de groef past.
Een dibondplaatje rondgeschuurd en de uitsparing voor de lijmmof eruit gefreesd.
Op het dibondplaatje komt dan het beschermkruis en een rubberen dichting.Deze dichting dient voor het plaatje met kruis, op z'n plaats te houden.Wil dit niet lijmen omdat de hele boot demonteerbaar moet zijn.
Vanmiddag kan ik de motor gondels ophalen.
Weer enkele foto's.
Grtjs,Marc.
PA191430.JPG
PA191431.JPG
PA191432.JPG
PA191434.JPG
PA191435.JPG
PA191436.JPG
PA191437.JPG
PA191438.JPG
PA191439.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dag,

vandaag weer wat verder kunnen doen aan de bouw v/d boot.
Het beschermkruis voor de koepel,is gemaakt uit 4mm rond messing.
Om deze beugels de juiste ronding te geven maak ik gebruik v/d waspaal in de tuin.
Heb er een gaatje van 4mm in geboord.Hierin steek ik dan de messing staaf en draai hem dan volledig rond de waspaal.Wanneer ik dan het messing loslaat heb ik de juiste ronding.
Met een slijptol dan het messing doorsnijden en heb dan vershillende ruwe beugels.
Moet ze dan nog eventjes op lengte aanpassen op een houten mal.Op deze mal worden dan de 2 beugels gesoldeert,na er eerst nog 2 uitsparingen te hebben voorzien.
Het klinkt misschien wel allemaal gek,maar probeer deze boot te bouwen met gewoon alledaagse dingen die voorhanden zijn.
Alvast weer wat foto's.
Grtjs,Marc.
PA211440.JPG
PA211441.JPG
PA211442.JPG
PA211443.JPG
PA211444.JPG
 
Back
Top