Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Dag,een beetje verder met de bouw v/d boot.

De twee halve bajonetsluitingen zijn in de romp verlijmd.Dit moest eerst gebeuren omdat de boorgaten voor de schaatsen voor een deel in de sluiting vallen.
Tevens de 2 opvulringen van 3mm op de achterste buisje verlijmd.Deze zijn nodig om de schaatsen evenwijdig met de romp te krijgen.
Grtjs,Marc.
P6031142.JPG
P6031143.JPG
P6031144.JPG
P6041155.JPG
P6041156.JPG
 
Gdavnd,

hierbij de foto's van het boren v/d 30mm gaten in de romp.Heb het advies van Jinny en Henk opgevolgd.Langzaam toerental en koelen met water.Een buurman is mij komen helpen met het koelen v/d boor.Met een injectiespuit heeft hij de boor nat gehouden bij het boren.De gaten zijn nu perfect en heb niets moeten aanpassen.Op de foto's zie je een dry fit v/d schaatsen met een waterpas erboven.Geen correctie nodig.
M'n dank voor het advies.
Grtjs,Marc.
P6051157.JPG
P6051158.JPG
P6051159.JPG
P6051160.JPG
P6051161.JPG
P6051162.JPG
P6051164.JPG
 
Graag gedaan, dit zijn dingen die je net moet weten....
Ik heb ooit op de MTS vroeger eea geleerd bij een of ander vak.... (40 jaar terug, geen idee meer waar en of het standaard was, kan best een glitch vd leraar geweest zijn)
 
Stapje verder.
Tussen het T-stuk v/d schaatsen en de romp zit een opvulring van 3mm.Normaal bij het lijmen van pvc buizen worden de 2 lijmvlakken ingesmeerd met lijm.Dit kan met het opvulringetje niet,omdat er zeker geen lijm op het buisje mag zitten.Als ik het ringetje van lijm moest voorzien zou het buisje helemaal vol lijm hangen bij het opschuiven van het ringetje.Gezien dit een zeer juiste passing v/d schaatsen in de romp is,zou ik problemen hebben om de buisjes v/d schaatsen in de romp te krijgen.Daar ik met een naad zit tussen het T-stuk(schaatsen) en ring,moet dit gevuld worden met plamuur.Dit zou anders eventueel water kunnen doorlaten,omdat ik maar één vlak verlijmd heb.
Alvast weer wat foto's.
Grtjs,Marc.
P6061165.JPG
P6061167.JPG
P6061168.JPG
P6061170.JPG
P6061171.JPG
 
Dag,

vandaag de 4 buisjes v/d schaatsen in de romp verlijmd,zodat de schaatsen vast zitten in de romp.Verlijmd met seconden lijm.
Tevens de 4 naden van de schaatsen tegen de romp,afgekit met Tec7.Dit is een lijm die ik al jaren gebruik.Is warmte bestendig,kan tegen vrieskou en is overschilderbaar.Is een acrilaat kit.
De verbinding en afdichting moeten nu een dagje uitharden.
Ga nu beginnen met de Dibond plaatjes voor de vaste ballasten tussen de schaatsen en de romp.De plaatjes hebben 2 alu zijden met een harde kunstoflaag ertussen.De tot. dikte is 3mm.
Grtjs,Marc.
P6071172.JPG
P6071173.JPG
P6071174.JPG
 
Bedankt Herby,

is inderdaad nattevingerwerk.Met zo een rubber spatel voor siliconen voegen af te strijken was onbegonnen werk,daar er geen plaats was tussen de romp en de schaatsen.
Dan maar met een natte vinger.
Grtjs,Marc.
 
Vanmorgend een grote Dibond plaat gezaagd.
Was een plaat van 244cmx122cm.Groot ,lomp en zwaar om te zagen.Buurman is toen komen helpen met het verzagen.
Eenmaal verzaagd op de kleine zaagmachiene,moeten er 4 schuine kanten aan gefreesd worden.Dit is nodig zodat de plaatjes mooi in de schaatsen liggen.Deze foto's zal ik proberen vanavond te posten.
Alvast wat foto's van vanmorgend.
Grtjs,Marc.
P6081176.JPG
P6081177.JPG
 
Dag,

eventjes een vraagje tussendoor.
Op bovenstaande foto zie je dat er wat lichte krassen zijn op de Dibond plaat.
Hoe kan ik die eventueel verwijderen of dat het minder opvalt?
Misschien iemand een idée?
Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

de 2 Dibond plaatjes voor de vaste ballasten bijna in de juiste vorm.
Ze hebben alle 2 vier afschuiningen rondom.Ze passen nog niet 100%,maar er wordt aan gewerkt.
Eenmaal ze juist in vorm zijn kunnen we aan de zadels voor de plaatjes beginnen.Hierop worden de plaatjes op gemonteerd.
Alvast wat foto's v/d vorderingen.
Grtjs,Marc.
P6081178.JPG
P6081180.JPG
P6081181.JPG
P6081183.JPG
 
Vandaag de 2 ballastplaatjes van uitsparingen voorzien.Ze liggen nu op de juiste diepte.
P6091184.JPG

Het volgende is het maken v/d 4 zadels voor het bevestiggen v/d ballastplaatjes.Ook de zadels voor het bevestiggen v/d motor gondels.
Alvast een foto.
Grtjs,Marc.
 
Een beetje verder met de bouw.

Alvorens de pvc zadels te maken en te lijmen,moeten de ballastplaatjes nog verder afgewerkt worden.
Ik gebruik ruitjes papier als patroon voor de priemgaten in de ballastplaatjes.De ruitjes zijn 5X5mm.Op elke snijlijn van de vierkantjes wordt met de priem een gat geprikt.Dit kan goed omdat het een heel dunne alu laag is.
De priemgaten zijn een referentie voor de boogaten voor het bevestiggen v/d plaatjes en ook voor de boorgaten van de vaste ballasten.
De plaatje zijn niet alleen functioneel maar het oog mag ook wat hebben.
Voor elke ballastplaat moet ik 204 gaatjes met de priem doen.Is een tijdrovend klusje.
Dit gaat ook gebeuren met de dekstukken(voor en achter).
Alvast weer wat foto's v/d voortgang v/d Stroep.
Grtjs,Marc.
P6141185.JPG
P6141186.JPG
P6141188.JPG
P6141190.JPG
P6141191.JPG
P6141192.JPG
P6141193.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gdavnd,

vandaag de tweede ballastplaat kunnen doen.Er moeten nog enkele kleine aanpassingen aan gebeuren.
Het volgende is het maken v/d zadels voor het monteren v/d ballastplaatjes.
Hier nog enkele foto's van vandaag.
Grtjs,Marc.
P6151194.JPG
P6151195.JPG
 
Gdavnd,

ondanks de problemen met m'n gezondheid,toch een heel klein beetje verder kunnen doen.
De zadels zijn gemaakt van pvc plaat.Zijn van reclame platen uit een DHZ zaak.De platen zijn 10mm dik.
De zadels zelf zijn 22X11X10mm en worden met secondenlijm op elkaar gekleefd.Eenmaal verlijmd zijn deze verbindingen niet meer los te krijgen,ook niet onder water.Bij het verlijmen komt een zeer sterke geur vrij door de reactie van het pvc en de lijm.Er is geen tijd voor te corrigeren.De zadels worden per 2 verlijmd.Dit is nodig voor de boorgaten voor de ballastplaatjes.Er komen inox vijzen en moeren in.
Alvast enkele foto's.
Grtjs,Marc.

P6291202.JPG
P6291196.JPG
P6291197.JPG
P6291198.JPG
P6291199.JPG
P6291200.JPG
P6291201.JPG
P6291203.JPG
 
Gdavnd,

na een paar ziekenhuis bezoekjes,toch weer een beetje verder kunnen werken a/d Stroep.
De 4 zadels waren al ruw gezaagd.Vandaag zijn ze rondom juist gefreesd alsook de ronding.
Deze ronding heeft dezelfde diam. van de bocht en het T-stuk.
Het verlijmen gaat met seconden lijm gebeuren,omdat ze met deze lijm nooit meer los zijn te krijgen.Er is ook geen tijd voor het corrigeren v/d zadels.Bij het verlijmen worden de ballastplaatjes met tape op hun plaats gehouden zodat de zadel er tegenaan geschoven kan worden.Enkele seconden op z!n plaats houden en nooit niet meer los.(zelfs niet onder water)
Alvast weer wat foto's v/d vorderingen.
Grtjs,Marc.

P7311223.JPG
P7311225.JPG
P7311226.JPG
 
Dag,

vandaag oook weer wat verder kunnen doen met de bouw v/d Stroep.
De alu u-profielen gezaagd.Deze zijn 20X20X105mm.Deze dienen voor de opbouw v/d motor gondels en de conische straalbuizen.Op het alu u-profiel komt nog een alu u-profiel te zitten.De maten hiervan zijn 10X10X105mm.Hierop komen de gondels en de straalbuizen te zitten.
Bij controle bleek dat de ballastplaatjes toch nog iets smaller moesten zijn,zodat ze nog iets dieper liggen in de schaatsen.Hierdoor kunnen de grote u-profielen niet in het lood verlijmd worden.Dus,zal de ballastplaatjes nog iets moeten aanpassen.Indien ik de zadels v/d ballastplaatjes zou verlijmd hebben,zou dit niet meer mogelijk zijn geweest dat ze iets dieper zouden liggen.
Tevens ook de pvc zadels voor de grote u-profielen gezaagd.Deze zijn 17X10X105mm,en dienen om het grote u-profiel op te monteren.
Ook zijn de 4 pvc opvulstukjes gezaagd,17X14,5X5mm.Deze worden op de uiteinden v/d zadels,voor het grote u-profiel,gelijmd.Is nodig omdat daar de 3mm gaten geboord worden voor het bevestiggen v/d grote u-profielen.
Hier weer wat Foto's.
Grtjs,Marc.
P8021227.JPG
P8021228.JPG
P8021229.JPG
P8021230.JPG
P8021231.JPG
P8021232.JPG
P8021233.JPG
P8021234.JPG
P8021235.JPG
 
Vandaag verder met de bouw.
De pvc zadels rond uitgefreesd voor het verlijmen op de schaatsen.Het lijmen gebeurt nog altijd met seconden lijm.
Het verlijmen v/d zadels moet in een mal gebeuren omdat de zadels in het lood moeten verlijmd worden.
De pvc zadel wordt van lijm voorzien en gelijktijdig met het u-profiel langs de gelijding geschoven op de schaatsen.
Na droging wordt het u-profiel verwijderd en heb alzo de benodigde spatie voor de ballastplaatjes.Deze moeten nu wel weer aangepast worden daar ze nu iets te breed zijn.
Dan kunnen de u-profiels verder afgewerkt worden voor de montage.
Hier zijn weer wat foto's.
Grtjs,Marc.

P8051242.JPG
P8051243.JPG
P8051236.JPG
P8051237.JPG
P8051238.JPG
P8051239.JPG
P8051241.JPG
P8051244.JPG
P8051245.JPG
P8051246.JPG
 
Dag,

vandaag de ballastplaatjes kunnen aanpassen zodat ze dieper in de schaatsen liggen.Ook een kleine uitsparing in de plaatjes gezaagd zodat de u-profielen makkelijk over de pvc zadels konden schuiven.
Vervolgens kunnen de zadels tegen het bocht en t-stuk,gelijmd worden.Eenmaal dit gedaan kunnen al de 3mm gaten geboord worden ter bevestigging v/d plaatjes en u-profielen.
Nog een foto v/d bouw.
Grtjs,Marc.

P8061248.JPG
 
Gdavnd,

na een herstelperiode,weer aan de slag gegaan met de bouw v/d Stroep.
De zadels zijn nu ook onder een schuine hoek geschuurd evenals de ballastplaatjes aangepast.
Vervolgens de ballastplaatjes met tape vast gezet om alzo de zadels te kunnen lijmen.Deze zijn na het lijmen onmiddelijk vastgeklemd voor het volledig uitharden v/d lijm.Dit was nodig omdat de 4 zadels het dragend gedeelte zijn v/d vaste loden ballasten.
Alvast weer enkele foto's.
Grtjs,Marc.
P9211272.JPG
P9211274.JPG
P9211271.JPG
P9211273.JPG
P9211275.JPG
 
Back
Top