bouw hydromite

Dit wordt mijn eerste bouwverslag en ook mijn eerste bouw van een bootje.
Ik heb sinds kort een proboat impulse 31, dit vond ik zo leuk (ook al lekte hij enorm, en zit ik nu op mijn nieuwe te wachten) dat ik dacht : wat als hij nu omslaat op het water, dan moet ik toch een ophaalbootje hebben haha.

Dus na uitvoering dit forum en xtremeboats te hebben afgezocht heb ik besloten dat ik de hydromite ga bouwen (in de planning staan ook nog de airboot en wiesel)

ik ben inmiddels al aardig opgeschoten en de romp is gelijmd.

Ik moet zeggen dat ik al aardig veel heb geleerd.
Ik moet bijv. veel secuurder werken bij het uitsnijden, en de ronding vond ik best moeilijk.
Ook het epoxyen vond ik wel even wennen.
Maar ja: je leert alleen maar iets, door het te doen.

hierbij dus enkele foto's

Opmerking of "verbeter" commentaar worden op prijs gesteld

groetjes peyke

Het materiaal:
20120227173820.jpg

het hout:
20120227173445.jpg

tekening gelijmd:
20120227212150.jpg

spanten in elkaar:
p2280074.jpg

Ligt het aan mij of zijn de foto'tjes echt heel erg klein. Nu ja, maakt niet uit! Leuk model heb je gekozen, lekker licht bouwen en secuur dan komt het helemaal goed. Heb je je gedachten al laten gaan over de setup?

Ziet er goed uit. Is er een reden dat je maar een paar foto's per bericht plaatst en dan meteen met een nieuw bericht begint?

@eric_laermans ik heb de grootte van de foto's al aangepast, zag idd ook al dat ze een beetje klein waren.

ik ga voor dezelfde setup als erik jan.
op d.e.p. forum is iemand ook met een bouwverslag van de hyrdomite bezig en deze heeft de volgende setup (zelfde als erik jan)

Hobbyking
D-MG16 Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g
2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCoole
HobbyKing Red Brick 70A ESC
Turnigy 3000mAh 3S 30C Lipo Pack
Glass Fiber Cloth 450x1000mm 48g/m2 (Ultra T

R2hobbies
Plastic Rod Boots (2pcs)
3.17mm*300mm Metal Flexshaft Drive Cable + 300mm Copper Outside Tube + 55mm Drive Shaft
3.18 x L7mm Copper Peep Fork
RC Boat Aluminium 3.18mm*28mm*31mm Drive Shaft Holder
RC Boat Aluminium 3.18 x 5 x L31.5mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect
3.2 x 7.8 x L18mm RC Boat Aluminium Cylindrical Cone Nut - Blue
L85 x W45mm CNC Aluminium RC Boat Helm Rudder (Single Water Entrance)
2.3x4.5mm Silicon Rubber RC Boat Water Tube Set
RC Boat Aluminium 2.4mm*3.18mm*20mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect
3.18*27mm RC EP Boat Plastic Propeller
3.18mm*30mm RC EP Boat Plastic Propeller
3.18mm *32mm RC EP Boat Plastic Propeller

Ik heb niet echt verstand van bootonderdelen, ik rij nu alleen nog maar rc auto's op elctro en heb een nine eagles bravo 3 helicoptertje.

uiteraard is daar een reden voor indoorvlieger.

zo krik ik mijn berichten aantal op hahaha nee flauwekul.

ik was bang dat ik dadelijk allemaal moeite had gedaan om een bericht te maken met allemaal foto's en ik dan op reageren zou klikken en er iets niet zou kloppen met de foto's enz.

ben niet zo'n held met computer dingen

Je houdt de vaart er goed in! Ik zie dat je ook een aantal props in verschillende afmetingen gaat bestellen. Erg handig bij de finetuning. Klein beginnen en de motor mooi toeren laten draaien.

Hallo Peyke,

Wat voor schuim heb je als drijfvermogen gebruikt?
Op de foto lijkt het wel materiaal waar matrassen en zittingen van worden gemaakt, als de cellen open zijn, zal het werken als een spons.

Als drijfvermogen heb je poolnoodles of styropor nodig, dat heeft een gesloten celstructuur.

Groeten, Jan.

Leuk een Hydromite!!
Ik ben diegene die op het d.e.p. forum ook een hydromite aan het bouwen ben. Die lijst die daar staat met spullen heb ik allemaal gekocht en heb ik al binnen. En volgens mij gaat deze setup erg hard dus dat is mooi:p Ik ben zelf nog niet zo ver als jij, moet nog beginnnen met de spanten snijden;). Maar ik weet nog niet of ik dat ga doen want bij ons op school hebben ze ook een laser cnc machine. Dus misschien dat ik het laat laseren. Dat is denk ik wat precieser en scheelt je een boel werk. Maar weet niet of dat ook met balsa kan dus moet ik nog vragen.

De hydromite is trouwens er mooi gebouwt vind ik. Ik hoop dat ik het ook zo voor elkaar krijg;) Maar een beetje extra epoxy is niet zo erg met deze setup. Op hoge snelheid is het denk ik zelfs wenselijk.

Succes met de bouw en ik hou dit draadje zeker in de gaten.

Gr. Tim

ja het schiet idd erg op.

ik heb idd poolnoodles gebruikt, ik denk dat het komt omdat ik ze op maat heb gesneden.

wat bij mij vaak misgign is dat als ik ging snijden ik het mesje onder een hoek ging houden en geen rechte snede kreeg.

de volgende ga ik denk ik helemaal met de figuurzaag doen.
ook had ik af en toe dat het mesje "verliep" vanwegen de structuur van het balsa.

Destijds, toen ik met het bouwen van bootjes begon, was mijn eerste investering een gietijzeren snijliniaal van 100cm. Loeizwaar, maar voor vele doeleinden geschikt, waaronder zuiver snijden zonder risico's voor je vingers.

Hoi Peyke, leuk om te zien dat je aan de bouw bent begonnen en je bent al lekker op weg! Dit was ook mijn eerste speedboot en ik had dezelfde ervaring met snijden.

Met mijn tweede boot, de Predator rigger (ook een aanradertje!) heb ik alle delen te groot uitgezaagd en uiteindelijk op maat geschuurd. Dezelfde delen, zoals de zijkanten op elkaar houden en dan tot het lijntje op de tekening schuren. Dat is aan het begin meer werk, maaar met het afwerken win je die tijd dubbel terug! Je hoeft bijna niet te plamuren :)

Ik zou je niet druk maken om de wat dikkere klodders epoxy. Zolang ze aan de binnenkant zitten maakt het niet zoveel uit.

Door de tunnel en de hoge snelheid zal de Hydromite bijna letterlijk over het water vliegen. Het is een gaaf gezicht om de romp helemaal uit het water te zien en hem op het randje van flippen te varen!

Ik ben mijn Hydromite een make-over a het geven met een laagje glasvezel. Daarna een nieuw kleuren patroon erop, de hardware erin en knallen maar weer. Het blijft een gave boot! :)

zou iemand mij kunnen helpen?
ik wil het volgende bestellen

D-MG16 Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g
2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCoole
HobbyKing Red Brick 70A ESC
Turnigy 3000mAh 3S 30C Lipo Pack
Glass Fiber Cloth 450x1000mm 48g/m2 (Ultra T

R2hobbies
Plastic Rod Boots (2pcs)
3.17mm*300mm Metal Flexshaft Drive Cable + 300mm Copper Outside Tube + 55mm Drive Shaft
3.18 x L7mm Copper Peep Fork
RC Boat Aluminium 3.18mm*28mm*31mm Drive Shaft Holder
RC Boat Aluminium 3.18 x 5 x L31.5mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect
3.2 x 7.8 x L18mm RC Boat Aluminium Cylindrical Cone Nut - Blue
L85 x W45mm CNC Aluminium RC Boat Helm Rudder (Single Water Entrance)
2.3x4.5mm Silicon Rubber RC Boat Water Tube Set
RC Boat Aluminium 2.4mm*3.18mm*20mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect
3.18*27mm RC EP Boat Plastic Propeller
3.18mm*30mm RC EP Boat Plastic Propeller
3.18mm *32mm RC EP Boat Plastic Propeller

maar nu is die servo er niet meer dus wou hem vervangen door de hk939mg zal deze volstaan?

ook zie ik dat de moto een as heeft van 3.17mm maar de verbinding tussen motor en flexas zijn volgens mij de verkeerde diameter of vergis ik me .

ook snap ik niet goed hoe alles nu gemonteerd dient te worden:
in deze volgorde? motor->Flexshaft Drive Cable Shaft Collect-> flex-as -> drive shaft holder?

Een miniservo met 2.0 kg stelkracht is genoeg. Ik ken die servo die je noemt niet (een linkje zou makkelijk zijn), maar je kan het zelf makkelijk nakijken.

Ik vind je lijstje niet zo duidelijk. Je hebt meerdere 'Flexshaft Drive Cable Shaft Collect' erin staan. Ik weet niet wat dat is?

De koppeling moet in ieder geval van 3.2 naar 2.2 mm verlopen. Neem een starre koppeling en geen kruiskoppeling, want die gaat het niet houden.

De volgorde van de aandrijving: motor, koppeling, flexas, teflon binnenbuis, metalen flexas buis, strut, en de propas in de strut.

De flexas en propas zitten soms al aan elkaar vast. Als je de koppeling aan de flexas-zijde los draait, dan kan je de flexas zo uit de strut trekken.

Back