pietsan
Forum veteraan
Sjors, de dekken van dit soort schepen werden 'in het echt' nooit behandeld met verf, beits enz. en hadden daarom eigenlijk altijd een lichte kleur. De dekken meestal van hardhout werden geschuurd met zeewater en een soort bakstenen, maar dus nooit geschilderd. Als je het dek toch wilt behandelen tegen invloeden van buiten af kun je beter een transparante blanke matte lak gebruiken of één dun laagje Danish Oil, zodat het dek niet te donker word.
Ik weet wel dat iedere modelbouwer van dit soort schepen zich vaak laat meeslepen door een persoonlijke smaak (doe ik zelf ook), dus dit is zeker geen kritiek, maar gewoon iets om even over na te denken... Zelf behandel ik de dekken op mijn modellen nooit met kleur, hetgeen vaak een mooi contrast geeft met de donkere tinten van de huid enz.
Ik weet wel dat iedere modelbouwer van dit soort schepen zich vaak laat meeslepen door een persoonlijke smaak (doe ik zelf ook), dus dit is zeker geen kritiek, maar gewoon iets om even over na te denken... Zelf behandel ik de dekken op mijn modellen nooit met kleur, hetgeen vaak een mooi contrast geeft met de donkere tinten van de huid enz.