Bouw/foto verslag Friesland 1663

Eigenlijk doe je dit goed Sjors, de touwen (of kettingen) aan het roer heten respectievelijk; zorglijn of zorgketting, deze zorglijnen voorkwamen dat het roer verloren ging indien het door omstandigheden uit de vingerlingen werd getild door slecht weer of tijdens oorlogvoering. Vaak werd er ook in het bovenste walmgat een klos geslagen om de zelfde reden. De touwen werden pas later vervangen door kettingen, maar in de 17e eeuw waren dit zeker nog touwen en geen kettingen.

Dank je wel voor de mooie uitleg !
 
De ramen bij de spiegel en zij galerij zijn nu wat lichter van kleur. Ik heb nu een stukje lichtblauw folie gebruikt met een stukje hor. Miss ga ik nog iets van glas&lood motief maken, maar wacht daar nog even mee tot ik de raam ornamenten straks klaar heb. Het zou er te druk uit kunnen gaan zien.
Verder ben ik begonnen met de voorbereiding van de boeg en het boegbeeld. Na een hoop vijlen past het beeld en heb het eerste schilderwerk klaar.
IMG_1921.JPG
IMG_1924.JPG
 
Misschien iets te laat, maar je kan de raampjes van aluminium gaas maken waar je kunsthars over giet. Dat gaas wordt door kunstenaars gebruikt om structuur te geven aan bv een standbeeld waarover de gips komt. Het zijn zeer kleine buigbare ruitjes. Je kan ze zwart verven en dan net genoeg kunsthars er over gieten dan het bedekt is.

Wat ornamenten betreft kun je die repareren als ze gebroken zijn met 'liquid metal' Ik weet niet hoe dat in Nederland heet maar je kan het in een automotive winkel kopen. Ze gebruiken het om bv kleine deukjes op te vullen. Het wordt in feite zo hard
als metaal en je kan het naderhand vijlen, frezen net als metaal.
 
Misschien iets te laat, maar je kan de raampjes van aluminium gaas maken waar je kunsthars over giet. Dat gaas wordt door kunstenaars gebruikt om structuur te geven aan bv een standbeeld waarover de gips komt. Het zijn zeer kleine buigbare ruitjes. Je kan ze zwart verven en dan net genoeg kunsthars er over gieten dan het bedekt is.

Wat ornamenten betreft kun je die repareren als ze gebroken zijn met 'liquid metal' Ik weet niet hoe dat in Nederland heet maar je kan het in een automotive winkel kopen. Ze gebruiken het om bv kleine deukjes op te vullen. Het wordt in feite zo hard
als metaal en je kan het naderhand vijlen, frezen net als metaal.

Goede tip ! Ik ga naar dat gaas op zoek.
 
Ik heb dat geprobeerd, met moddelers wire mesh (engelse term geloof ik). Maar bij werd dat niet mooi.
Maar ik had misschien het foute gaas. Het is gaas dat uit over elkaar gevouwen/geweven draden bestaat.

Daar waar dus een streng over of onder een andere streng gaat, zit een verdikking en dat bleef je bij mij zien. lelijk.

Dus als er een tip is voor beter gaas.... Houd ik me aanbevolen waar te verkrijgen
 
Ik ben met veel dingen bezig geweest. Zo heb ik wat rolpaarden gemaakt en het geschut zwart gemaakt. Ik heb dat gewoon met zwarte verf gedaan. Met patina ben ik aan het experimenteren. Doordat ik straks de kanonnen geheel ga optuigen ben ik ook wat oogjes aan het maken. Op de foto ogen ze nog wat lomp maar inmiddels heb ik ze al mooier en ronder. De rechter zij kant heb ik met dakpansgewijs blauwe latten voorzien. Het glimmen zal in een later stadium een stuk matter gaan worden. Ook heb ik het dek van een kleur voorzien en ben bijna klaar met de binnen verschansing. De dekbalken zijn op maat gemaakt en zal ik als de andere kant klaar is in de juiste bolling gaan brengen.
IMG_1969.JPG
IMG_1970.JPG
IMG_1971.JPG
IMG_1972.JPG
 
Sjorsz,
Je oogjes zullen er beter uitzien als je na het maken van het oogje de punt van de tang in het oogje laat zitten maar helemaal de andere kant op draait en dan het oogje iets terug draait. Dan staat het oogje recht op de draad. Dat is mijn ervaring met oogjes maken.
 
Back
Top