Bouw Cat CT660 truck met Nooteboom euro pendel-x interdolly 3-smalbed-6 dieplader

Hey allemaal,

Weer wat verder....
..zij-paneelen en deurtjes maken...
...deurtjes en raampjes uitgezaagd met de figuurzaag...
...de scharnieren plaatsen...
...net als bij de echte truck, heb ik een piano scharnier geplaatst...
...en de zijkanten op het frame gesoldeerd...
...daarna verder met de voorruit ,de onderzijde is geplaatst, en de bovenzijde op zijn plaats vastgesoldeerd,om daarna af te tekenen en daarna met de proxxon het overtollige materiaal verwijderd....
..er zijn 2 variaties van plaatsing van de voorruit,uit één geheel, en met een middenstijl.Ik kies voor de old school middenstijl...
..de ramen worden straks in raamrubber geplaatst ( verkrijgbaar bij knupfer modellbau http://knupfer.info/shop/)....
...en nog een laatste plaatje....

Groetjes, Charlotte.:bye:

Laatst bewerkt:
Charlotte,

Ik ben ook wel benieuwd wat je bij het hard solderen [met vlam] allemaal nodig hebt?

Zilversoldeer gebruik je dit ook?

S - 39 soldeerpasta geschikt voor: koper messing en brons.
Flux - 6 soldeer poeder geschikt voor: ijzer, staal, koper, messing en nikkel.

Mvgr Ron

Ik soldeer met beide :
De grote delen met een proxxon Mini brandertje:
proxxon-28146.jpg

Deze vul ik met een mix van propaan/butaan gas,uit een aansteker vulbus verkrijgbaar bij tankstations.
Hiermee zijn ook massieve delen goed te solderen.
Als er kleine onderdelen in het spel zijn, of extra onderdelen aan al gesoldeerd materiaal solderen,dan verwarm ik voorzichtig met de brander,en soldeer meet een weller soldeer pistool.

Ik gebruik voor gewoon ( niet zwaar belast) soldeer verbindingen gewone harskern soldeer.
Als vloeimiddel gebruik ik de pasta die bij zilversoldeer zit.
voor zwaar belaste en hydrauliek solderingen gebruik ik resist-2 soldeer :
87974305.jpg

deze wordt geleverd met vloeimiddel in pasta vorm.

Groetjes, Charlotte.:bye:

Dank je denman en Jurgen76,:thumbsup:

...inmiddels weer wat verder gebouwd::)

....de aanslag van de motorkap gesoldeerd...
...en afgewerkt...
..vervolgens een ronde messing buis doorgesneden om de ronding van de zijkant naar de achterkant van de kabine te maken...
...en deze vastgesoldeerd en afgewerkt....
...daarna is het dak aan de beurt,in het dak lopen een aantal groeven,die ik ga nabootsen met een klein u-profiel,en de achterzijde van de rechte delen alvast gebogen in de juiste radius...
..daarna alles aan elkaar gesoldeerd...
...en het geheel op de kabine vast gesoldeerd...
...een blik op de achterkant...
...nu alles vast zit ,de voorkant en de bovenkant van de u-profielen afgewerkt,de u-profielen zijn aan de binnenzijde nog extra vastgesoldeerd,zodat ze niet los raken bij het slijpwerk aan de bovenzijde...
..het buigen van de zijkanten in een bankschroefje, met behulp van een buis op de juiste diameter...
...en na het buigen...
..het is nog niet mooi haaks...
...dus handmatig nog iets verder buigen...
...daarna de platen op hun plaats vastsolderen...
...en afwerken aan de voorzijde...
...aan de achterzijde wordt een massief stukje messing vastgesoldeerd...
...wat eerst met de schuurband machine in vorm gebracht wordt tot de maat bijna goed is, daarna met de multitool en slijpschijfjes verder gemodelleerd tot het gewenste resultaat....

Groetjes, Charlotte :bye:

Laatst bewerkt:
Hallo Charlotte,

vakwerk hoor! leuk om te volgen.
Konden wij maar zoiets maken zucht.......

Gr.
Raymond.

Dank je wel Ron, ja een vrachtwagen met een neus vindt ikzelf het mooist ;)

Groetjes, Charlotte :bye:

zo kennen we je terug, zeer mooi gemaakt tot nu toe maar een vraagje welke plaatdikte van messing gebruik je of welke dikte is het best bewerkbaar want daar heb ik geen idee van.

groetjes johan

Dank je Johan,

Ik gebruik 0,5 mm messing plaat,dit is goed te bewerken, niet te dun om toch stevig te kunnen zijn, en niet te dik, om toch makkelijk te kunnen buigen en zetten.
Voor zwaarder belaste delen gebruik ik 1 mm plaat, bijvoorbeeld de onderkant van de cabine en de zwaar transport toren.

Groetjes Charlotte :bye:

Back