Deze forum net ontdekt. Ik vind dit gesprek zeer interessant.
Tientallen jaren geleden zsag ik eens in een modelbouwzaak een model van dit schip. Sindsdien zit het in mijn achterhoofd. Nu heb ik ongeveer alle foto’s met betrekking tot fit schip van het net gehaald, o.a.:
Het Onderwater model (zie
Martijn Onderwater » Dutch Whaler)
Het model uit het Modelbrouwers forum (zie
Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Fluit als walvisvaarder)
Het Italiaans “model”;(
Baleniera Olandese, il modello)
2 Japanse uitvoeringen en een Russische (
Dutch whaler )
Een Frans model door top modelbouwer J.Maillère:
Jacques MAILLIÈRE
Maar ik heb ook foto’s van het origineel model. Dit staat ten toon in het Prins Hendrik Museum te Rotterdam. De foto’s zijn op het net terug te vinden op Maritiem Digitaal.nl onder
maritiemdigitaal.nl Maritiem Museum Rotterdam.
Van dit laatste model heeft een curator van het museum plannen getekend. Deze plannen zijn de inspiratie geweest van de heer Maillère voor zijn schitterend model (zie hierboven) maar ook en vooral voor Sergal bij het ontwerpen van hun walvisvaarder. Hiervoor heft Sergal wat veranderingen aangebracht: de 2 bovenste kanonnen zijn verwijderd om plaats te maken voor de walvisschuiten, en de spiegel is ook anders.
Ik geef deze informatie omdat ik hier een prachtig model zie, waarvan de bouwer duidelijk heeft nagedacht over de goede en minder goede aspecten van het Sergal model. Hier moeten jullie mij even excuseren voor mijn heel slechte kennis van marine termen: zelfs in het Frans (mijn moedertaal) heb ik er de grootste moeite mee.
De lantaarn: deze vraagt inderdaad om verbeterd te worden. Kijk echter naar het model in Rotterdam en het schip van Maillère: deze hebben allebei dezelfde hoge lantaarn. Dus misschien alleen maar verglazen en de zijkanten rechtzetten als ze niet te breekbaar zijn.
De boegsprit : volgens mij is het Sergal voorstel correct . Als je naar een aantal fluitschepen afbeeldingen bekijkt op Maritiem Digitaal, dan zie je er net zoveel zonder als met extra mast. Ik denk dat de regel op zo’n schip moet geweest zijn om de tuigage zo eenvoudig mogelijk te houden.
De kleuren: het lijkt wel of deze schepen goed herkenbaar wilden zijn want je ziet inderdaad vaak zo’n oranje streep langs de zijkanten. Het Rotterdam model heft zelf een volledige vlag met oranje, wit en blauw, met daaronder, als ik het goed kan zien, een blauwe en een groene band (+ nog een bruine band). De Spiegel heft een blauwe achtergrond, en al wat verguld is was okkergeel met verscshillende kleuren (polychroom). Volgens mij zijn die kleuren enkel toepasbaar op een modern modern, als het geheel helemaal verouderd w<ordt anders zou het veel te fel worden.
De twee marsen staan op het Rotterdam model inderdaad ongeveer op dezelfde hoogte, maar dit lijkt bijna toeval en als de vooste mars iets lager staat, dan valt dat zeker niet op (voor mij althans).
De walvisvaarder op de site van Das Logbuch is uiteraard een schitterend model, en geeft veel oplossingen waar het Sergal model alleen maar vra gen achterlaat. Belangrijkste punten:
-geen voordek: dit lost de vraag van de ankerkabels op, laat een keuken schoosteen zien, en geeft de bemanning wat bewegingsruimte (op het Sergal-Rotterdam model is de ruimte onder het voordek alleen een kruipruimte.
-een achterdek minder : ook het tweede achterdak geeft op het Sergal model geen voldoende hoofdruimte. Dit is op het Rotterdam model minder opvallend, waarschijnlijk omdat Sergal volgens mijn hert eerste achterdek veel te hoog heeft geplaatst, (en ook te horizontaal);
- roer hangt aan 5 scharnieren, wat veel logischer klinkt (Maar het Rotterdam model heft e rook slechts 3. Tevens het Sergal model heeft de uitsnijdingen in het roer vergeten, waardoor het t ever van de romp komt te hangen.
-er is een stok voorzien om het schip te besturen. Op het Sergal model zou er volgens mij een uitsnijding moeten zijn achter de bezaanmast met daarin de installatie voor de stuurman.
Het model in Rotterdam schijnt meer aandacht te besteden aan het tuigage dan aan de romp. De keuze ligt volgens mij bij de bouwer, of hij dit model wil namaken of gewoon zijn eigen ideeën wil toepassen. Ik volg daarom dit bouwverslag met heel veel belangstelling.
Schitterend werk .