Boeing stearman Ziroli

Allemachtig wat prachtig! :schrik:
Gertje je bent een kunstenaar, waanzinnig mooi werk!
Heel benieuwd hoe deze motor straks gaat lopen :D

Succes,
Groeten, Ralf

Jij niet alleen ;-)
Ik hoop dit project deze zomer toch af te ronden,motor is al ver gevorderd,nu enkel is terug in de Stearman zelf vliegen.Die is wel ruwbouw maar daar gaan toch nog wel wat uren in kruipen.
En een dag is maar 24uur spijtig genoeg, :-(

reductietandwiel

Hoi Gert,
Ik zal het erbij citeren voor de volledigheid.

gertje zei:
Ik denk dat ik je vraag begrijp,ben niet helemaal zeker.
Maar het reductie tandwieltje ligt vrij,het kan tegen de nokkenschijf komen,maar het messing binnentandwiel zit iets buiten de nokkenschijf zelf,dus als het daar tegen komt is niet erg,het messing is zacht materiaal.
Ook kan het niet tegen/in de gaten van de nokkenschijf komen.Het kleinste tandwieltje is 0,5 mm minder diep dan het messing tandwiel.
Maar toch bedankt om mee te denken,je mag zoiets ook altijd op het verslag zelf zetten.Zo komen er misschien nog goede tips.

Groeten,Gert
helimax zei:
Hoi Gert,
Ziet er weer 200% uit, prachtig allemaal! Misschien 1 dingetje: het reductie tandwiel uit foto 4073 ligt dat vrij of wordt het geborgd? Als het vrij ligt misschien de tanden van het kleinste tandwiel die aangrijpen in de nokkenschijftanden(brons/messing) aan de nokkenschijfzijde wat afronden zodat er geen scherpe randen in de gaten van de nokkenschijf gevreten kunnen worden? Wellicht heb je daarin al iets voorzien natuulijk...
Veel succes met de bouw van deze prachtige motoren :D!
Zie:

DSCN4073_zps6694ae65.jpg

Tuimelaars afgewerkt;

gat van 4mm geboord en geruimd

en klaar voor harderij

Ook de stoterstangen gemaakt

stangen en aluminium busjes van lengte gemaakt

de stangen met loctite in hulsjes geplakt

met spanbus aluminium busje bijéén geperst zodat stang vast zit

en ook weer klaar

Nu eens op zoek gaan naar een carburtor met venturi van 7mm.

Weet er iemand een goed merk hiervoor?en waar te verkrijgen?

Gert

neem een os max carberateur van een 8 cc
of een asp carberateur van een 8 cc
ik zal eve kijken of ik er nog 1 heb liggen van een os

Zuiger met zuigerveren en slotjes

DSCN3887.jpg

Hallo Gert ,

Ik heb enkele vraagjes voor je .
Welke aluminium gebruik jij voor de zuigers ?
De segmenten heb je die ook zelf gemaakt ?
En voor je krukas , welk staal gebruik jij daarvoor ?

Dank bij voorbaat en groeten , Jef

de segmenten zijn standaard,deze zijn besteld geweest
aluminium is AlZnMgCu1,5
krukas X6CrNiNb 1810

@juweeltje:thx

Hallo Gert, vraagje die dopjes in de zuiger voor de borging van de pistonpen, wat is dat voor matriaal, en heb je ze zelf gemaakt, of ergens besteld, zoja waar kun je ze bestellen.

Grt tijmen

dit is teflon,met een hol scherp busje uit een lapje teflon slaan.
momenteel ben ik mij hobbykamer aan het uitbreiden (word meer dan dubbele van nu),
dus bouw ligt nog een tijdje stil.ben nu nog aan het breken,dan vloeren,nieuw plafond en dan alles terug wat inrichten,ben nog wel paar weekjes zoet

Bedankt, voor je snelle reactie en succes met verbouwen. Als je weer verder gaat met dit project volg ik het zeker.

Grt tijmen

De bouwwerken zijn al ver gevorderd,er is veel veranderd en de hobbykamer is toch wel 3x zo groot geworden als ze was. Ben nu bezig met alles terug een plek te geven.
Dan kan ik alles nog eens nazien voor het nieuwe vliegseizoen.Maar aangezien ik nog andere motorkisten heb ga ik eerst men 6meter zwever afmaken,zie dit draadje

[145722] bouwverslag-reiher-iii-4

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit dit nog eve alemaal door te kijken
Zie ik het nou goed is de verdeling van de slaverods (slaaf drijfstangen) tbv de mainrod (hoofd drijfstang) gelijk verdeeld over ongeveer 51 graden
Zo ja dan is het aan te raden dit opnieuw te berekenen
Het is beter voor de motor als de drijfstangen in BDP bij elke cylinder in lijn staan met het hard van de krukas
Dit geeft een ongelijke verdeling op de mainrod maar voorkomt dat de motor terug kan slaan
en zorgt er voor de de krachten op de slaverods een stuk lager blijven
met een veel langere levensduur en een betere loop als bijzaak
sucses met je mooie project

leer de spellings checker nou eens te gebruiken!

Ik zit dit nog eve alemaal door te kijken
Zie ik het nou goed is de verdeling van de slaverods (slaaf drijfstangen) tbv de mainrod (hoofd drijfstang) gelijk verdeeld over ongeveer 51 graden
Zo ja dan is het aan te raden dit opnieuw te berekenen
Het is beter voor de motor als de drijfstangen in BDP bij elke cylinder in lijn staan met het hard van de krukas
Dit geeft een ongelijke verdeling op de mainrod maar voorkomt dat de motor terug kan slaan
en zorgt er voor de de krachten op de slaverods een stuk lager blijven
met een veel langere levensduur en een betere loop als bijzaak
sucses met je mooie project

.

leer de spellings checker nou eens te gebruiken!
Een zin begint met een hoofdletter en het is spelling checker ipv spellings checker ;)

Fijn dat je weer verder kan bouwen Gertje. De Reiher III wordt ook erg mooi!

Groeten, Ramses

Back