BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Een aanvang gemaakt met de vitrine door het verzamelen van de benodigde materialen.

Op de site van OcCre vond ik deze profielen:
01 Glaslat.jpg

Ze zijn 15x15mm met sponningen van 3mm.
Dat vond net iets te dik. Bij een vriend van mij door de vandiktebank gehaald tot op 12,5x12,5mm. Niet veel er vanaf maar net genoeg om het ranker te maken. Rechts zit er 2mm plexiglas in. De hoeken worden nog afgeschuind.

OcCre had ook deze hoekverstevigingen:
02 Hoek.jpg

Maar op die er op komen? Is mede afhankelijk hoe dat er uit gaat zien en hoe netjes ik de hoekverbindingen kan maken.

Bij een grote winkel voor LED-strips dit aangeschaft:
03 Unit.jpg

-3 meter 2-tinten-wit dimbare LED-strip, 60 dubbele LED's per meter
-'controler'
-accu
De afstandsbediening had ik al voor de LED op de Robt. E. Lee.

De LED-strips kunnen per 10cm afgeknipt worden.
Met de soft-tone LED's:
04 Bodem.jpg

Met de witte LED's:
04 BodemA.jpg

Voor mijn Bluenose gaat dat dan een rechthoek van 80x20cm worden.
De LED's tekenen hier scherp, maar komen in de glasnaad te liggen.

De LED-strip heb ik op een tijdelijke plank vastgezet om nu diverse maten op te meten. Daarbij moet ik rekening houden met de koppelstukjes:
05 Strip.jpg


Schematisch gezien gaan een binnenplaat en de profiellatten aan de buitenzijde tegen de LED's gelegd worden, zodat een gleuf van 3mm breed en 3mm hoog ontstaat.
06 Strip+Hout.jpg

Daar gaan de glasplaten in vallen waarbij de glaslatten op de hoekstukjes komen te rusten. Tussen de LED's komen rubber blokjes om het gewicht van het glas niet op de LED's te laten rusten.

Deze delen moet ik nu gaan opmeten, waarbij ik rekening hou met de breedte van de LED's van 4,9mm.
-de grondplaat waar de LED-strips op gelijmd worden.
-de binnenplaat die over de grondhechting van de LED-strip gaat vallen tot net iets over de binnenzijde van de LED's. En daarbij 3 mm boven de LED's uit gaat steken.
-het profiel aan de buitenzijde die op een gelijke wijze dat tot net iets over de buitenzijde van de LED's gaat vallen, ook 3 mm er boven uit.
-de dikte van het profiel aan de buitenzijde is even hoog als de dikte van de grondplaat en de binnenplaat.

Afijn, nog een hoop te meten en te puzzelen.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Is het mogelijk om de hoekjes in verstek te zagen of kom je dan in de knoei met het "glas" of "acrylaat" ?
Dat is het plan, Peter. Alleen is 3 kopse kanten met dat messing hoekje veel minder (reken)werk.;) Maar ik heb alle tijd, dus het ‘meer werk’ is niet het probleem.
Wordt dus 3x2 hoeken van 45gr die netjes aan moeten sluiten. Met het extra fijne zaagblad op de Proxxon gaat dat denk ik wel lukken.
En ‘wat’ extra rekenwerk voor het glas dat in de terug liggende sponningen zit.
De hoekplaatjes heb ik voor de zekerheid mee laten komen. Voor het geval dat ……..
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Niet veel te vermelden, nog steeds bezig met de voorbereidingen. Een tussenstap om het hele proces te laten zien.

De koppelstukjes in de hoeken van de LED strips verwijderd. Door de dikte en de breedte zou ik aardig wat extra uitsparingen in de binnenplaat en zijprofielen moeten zagen.
De stukken LED strip met gesoldeerde draadjes aan elkaar verbonden:
07 Solderen.jpg

Eerst wat soldeer op de contactpuntjes, daarna de draden.
Bij de pijlen komen later de rubber blokjes ter ondersteuning van het glas en dat dit glas niet op de LED's drukt.

Een proef gezaagd met de houten profiel delen.
Eerst van 3mm perspex een aantal vierkante stukken van precies 100mm gemaakt.
Daarna 3 latten met de dubbele hoeken gezaagd.
Die delen in elkaar geschoven:
08 Hoek.jpg

Met nog wat fine tuning gaat het denk ik lukken zonder metalen hoekstukken. Wel zo netjes.
Met straks per zijde 2 perspex vierkanten in de 2 hoeken, kan ik de maat van het glas uitmeten = 2x de 100 mm met de beide stukjes perspex + de tussen ruimte.

Nu eerst de bodemplaat zagen zodat ik die als uitgangspunt ga gebruiken. Een mm meer of minder maakt straks veel uit met het zagen van de profielen en de maat van de ruiten.
Gr. Peter
 
oei, ben weer veel te lang niet in dit gedeelte van het forum geweest.
Peter , dikke proficiat voor het behaalde resultaat , PRACHTIG model , en dan die extra dimensie is SUPER geslaagd .
De vitrine gaat je vast ook lukken al is dat dikwijls van een ander kaliber dan we als modelbouwers gewoon zijn.
Tot in september om je persoonlijk te feliciteren en het model in al zijn glorie te bewonderen natuurlijk.
 
oei, ben weer veel te lang niet in dit gedeelte van het forum geweest.
Peter , dikke proficiat voor het behaalde resultaat , PRACHTIG model , en dan die extra dimensie is SUPER geslaagd .
De vitrine gaat je vast ook lukken al is dat dikwijls van een ander kaliber dan we als modelbouwers gewoon zijn.
Tot in september om je persoonlijk te feliciteren en het model in al zijn glorie te bewonderen natuurlijk.
Dankjewel voor de mooie woorden, Marc. Tot dan in A’dam.
Gr. Peter
 
Eindelijk weer wat aan de vitrine kunnen doen.
De onderplaat van 8 mm dikte en de binnenplaat van 6 mm dikte op maat gezaagd.

De randen van de binnenplaat ontvet en langs de rand de LED-strips geplakt:
09 Onderplaat.jpg

De strips zijn voorzien van dubbelzijdige tape, je hoeft dus alleen de afdekstrook los weg te nemen.

Aan de linker zijde een uitsparing gemaakt voor de aansluiting van de batterij vanaf de onderzijde:
10 Uitsparing.jpg

Dan kan ik de omlijsting straks ook strak op de plaat aan laten sluiten.

Aan de randen van de binnenplaat 2 uitsparingen gezaagd zodat de plaat deels over de LED-strip valt:
11 Uitsparingen.jpg

Op de LED's moet ik straks een gleuf van 3,5 mm krijgen om het glas in te laten zakken.

De binnenplaat tijdelijk op de onderplaat vastgezet om de uitsparingen voor de glaslatten af te tekenen:
12 Binnenplaat.jpg

De binnenplaat is aan alle zijde 7 mm smaller dan de onderplaat. Waarom ........ dat wordt straks duidelijk.

Dan sluit de glaslat op de buitenzijde van de onderplaat aan:
13 Hoekjes.jpg

Rechts bij de pijl 1 van de uitgezaagde hoekjes.

Het glas sluit dan aan tegen de binnenzijde van de binnenplaat:
14 Hoekjes.jpg

De binnenhoek van de glaslat valt dus iets binnen de binnenplaat.
Nu is ook te zien waarom ik de vitrine voorzie van glas. Door het scheerlicht van onderaf, zie je straks alles qua krasjes, stof, vette vingers etc.

Tevens een hoekprofiel gekocht dat aan de buitenzijde om de onderplaat komt:
15 Profiel.jpg

Die moet ik nu rondom in gaan zagen zodat deze deels over de LED’s en 3,5mm tussen de glaslatten naar binnen valt. En op de hoeken van de glaslatten in verstek. Zie de blauwe lijntjes.
Uiteindelijk krijg ik dat een gleuf van 3,5 mm voor het glas.
De binnen- en onderplaat zijn samen 14 mm dik. Dit profiel is 17 mm hoog. Die steeds straks iets hoger boven de binnenplaat uit. De binnenzijde wordt wit, zodat deze hopelijk iets meer licht schuin naar binnen kaatst.

Dan heb ik in de gleuf iets speling voor het glas, want het is de bedoeling dat ik het glas met de glaslatten van de onderplaat af kan halen. Want de Bluenose moet ik met het bovenstuk op de 4 messing staanders vast kunnen zetten voor transport. Want in de auto met alle zijdelingse krachten tijdens het autorijden kan deze in zijn 'Pull-Apart' constructie niet aan. En haar elke keer in en uit elkaar te halen is ook geen optie.

Ga ik weer verder met hoekjes en verstekken zagen.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Na het nodige passen en meten de 4 hoekprofielen gezaagd:
16 Profiel.jpg

De foto's met de uitsparingen en het verstek spreken denk ik voor zich.
In de hoeken een vierkant stukje rubber gesneden dat ik op de hoekdraden van de LED-strip heb geplakt zodat de glaslatten daar op rusten.
In de sponning op regelmatige afstand stukjes rubber gelijmd zodat het glas daar straks op rust en niet op de LED's.

Zoals ze rondom de onder plank zitten:
17 Profiel.jpg


De binnen randen nu eerst van een laagje verf voorzien.
Nageltjes van de juiste lengte scoren om de profielen straks goed vast te zetten.
En kan ik beginnen met het op maat maken van de glaslatten.
Gr. Peter
 
2 staande glaslatten en een tussen liggende dwarslat aan de bovenzijde in dubbel verstek gezaagd:
18 verstek.jpg

Na het uitmeten van de benodigde hoogte kon ik de 2 staande latten op maat zagen. En met behulp van de uitsparingen in de grondplaat kon ik de dwarslat ook op de juist maat maken:
19 hoogte.jpg

Met de iPhone zo dichtbij geeft dat wel wat vertekening.
Met behulp van 4 van mijn stukjes perspex van excact 100x100mm kon ik deze 3 latten in elkaar zetten en tevens schragen met 2 extra in de beide beneden hoeken op de grondplaat.

Door het opmeten van de tussenruimte tussen de perspex passtukken, kan ik precies opmeten hoe groot mijn glasplaten moeten worden:
20 Opmeten.jpg

Voor de smalste zijden is dat 2x100mm + 8,57mm = 208,57. Om iets speling te hebben en kit in de naad te gebruiken maak ik hier 207,5mm van.
(Boven is het 8,61. Dat is binnen mijn marges). ;)
In de hoogte wordt het 2x100 + 503 = 703: wordt 702mm.
21 Opmeten.jpg

De breede stukken 2x100 + 605 = 805: wordt 804mm.
Kan ik nu 5 stukken glas bestellen. En de spiegel voor op de onderplaat.
Tot de volgende stap .......
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
De glasplaatjes en spiegel zijn binnen:
22 Glas.jpg

Nu kon ik de lijsten om de grondplaat definitief op maat maken, zodat de groef boven de LED-lichtjes iets ruimer is dan de dikte van het glas. De vitrine moet ik er strak af kunnen halen en makkelijk terug plaatsen. Een beetje speling is dan op zijn plaats.

Na het lijmen en spijkeren van de 4 randprofielen eerst de LED's getest of ze het nog deden:
23 LED.jpg

1 zijde had een slecht contact, maar alles zodanig ontworpen dat ik nog bij de hoekverbindingen kan. Dus de soldeerbout nog even ter hand genomen.

Op de 4 hoeken en in het midden van de lange zijden blokjes aangebracht:
24 Pootjes.jpg

Want met al het gewicht wil je straks wel je vingers er onder kunnen krijgen om het geheel op te tillen.
De binnenrand wit geverfd voor wat extra reflectie.
Ook de nageltjes gezwart. Als verwijzing en corresponderend met de nagels in de frames en planken.
Dan kan ik de profielen nu voorzien van een paar laagjes lijnolie.

En de blokjes waren nodig om het schakelblokje voor de LED's netjes weg te werken:
25 Blok.jpg

Voor de aansluiting van de accu danwel de transformator.

Nu eerst een weekje met wat vrienden met de motor door Schotland toeren en dan verder met het glas.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Op naar de finale: de glasplaten plaatsen.
Na het nodige denken en beredeneren in welke volgorde ik het glas en de glaslatten moet plaatsen, begonnen met het samenstellen van de bovenzijde.

De sponningen in de glaslatten op de juiste, iets ruimere breedte gemaakt. De 4 glaslatten voorzien van extra laagje lijnolie zodat de kit en lijm niet aan de buitenzijde hechten. De sponningen voorzien van een laagje grijze kit en de hoeken van houtlijm. De 4 glaslatten om het glas gelegd:
26 Bovenzijde.jpg

Met behulp van de Occre messingen hoekprofielen alles haaks gezet en met een spanband opgespannen:
27 Hoeken.jpg


Daarna de 4 hoek glaslatten samen met de stukjes perspex in de 4 hoeken gezet als tijdelijke hoekverstevigingen:
28 Hoeklatten.jpg


Als laatste de bodemplaat omgekeerd aangebracht waarbij de hoek glaslatten in de uitsparingen zaten:
29 Bodem.jpg

Op de vloer een check met 2 winkelhaken of alles er haaks bij staat.
Dan kan de basis nu even drogen.
Gr. Peter
 
Back
Top