BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Een hoop werk, maar als het lukt geeft het een hoop voldoening. En dan het voorwerk in de vorm van uitzoekerij en uitdenken hoe je het gaat doen. Zal bij de tweede mast allemaal wat vlotter gaan. Dit allemaal bekijkend geeft toch een hoop respect voor de mensen die het destijds bedachten en opbouwden. Toen hadden ze nog niet de middelen die we nu hebben. Mooi dat we nu mee kunnen genieten Peter!

Een hoop werk, maar als het lukt geeft het een hoop voldoening. En dan het voorwerk in de vorm van uitzoekerij en uitdenken hoe je het gaat doen. Zal bij de tweede mast allemaal wat vlotter gaan. Dit allemaal bekijkend geeft toch een hoop respect voor de mensen die het destijds bedachten en opbouwden. Toen hadden ze nog niet de middelen die we nu hebben. Mooi dat we nu mee kunnen genieten Peter!
Dankjewel Klaas, en mooi verwoord. Nu ik er de afgelopen jaren meer mee bezig ben, krijg ik steeds meer respect voor de bouwers van de houten zeilschepen en degene die er mee zeilden.
Gr. Peter

Ik heb de wanttouwen voor het gedeelte om de mast bekleed, om de mast gehangen en met tijdelijke dunnen touwtjes vastgezet op de plaatsen waar ik ze nog niet permanent kan vast knopen. Met maar weer een foto van het productie proces i.p.v. het resultaat:
1030 Shrouds.jpg

Links hoe ik met knijpers alle lijnen aan beide zijden op spanning hou. Het begint een beetje op kantklossen te lijken. :)
Recht in detail.
Nu kan ik de mast weer op het dek plaatsen en de positie van de jufferblokken gaan bepalen om daar de lijnen te bekleden. Dan de mast er weer uit en alle wanttouwen er weer vanaf en daadwerkelijk bekleden.
Met voor iedereen Prettige Kerstdagen!
Gr. Peter

Fijne dagen! En ik heb net je artikel gelezen in de modelbouwer:thumbsup:
Dankjewel, Hans.
In Deuzel had ik net mijn fotoboek klaar dat ik gemaakt had met de teksten en foto’s uit mijn bouwverslag van de Robt.E.Lee. Wel zo makkelijk om dat bij het model te hebben, om vragen te beantwoorden en toe te lichten.
Ron van Leeuwen vroeg of ik daarvan een bijdrage wilde maken voor in blad DeModelbouwer. Het 1e deel is nu geplaatst. Er komen er nog een paar.
Gr. Peter

24 en 25 december zijn een beetje bijzonder voor mijn BN.
Op 25 december 2020 heb ik de eerste delen van de kiel gelijmd:
96F78AF9-6E78-4BBA-98AF-398CD3278DCD.jpeg

Op 24 december 2021 het 1e jaar afgesloten met het leggen van de laatste dekbalken:
186AFEC9-B3CF-4AE9-83FD-C94FEF7D511A.jpeg

Nu op 24 december 2022 het 2e jaar afgesloten met het tijdelijk plaatsen van de voormast om de wanttouwen en de positie van de jufferblokken uit te meten:
95867D50-DDBD-483E-AB7D-3A18F26A6128.jpeg

Op naar het 3e jaar.
Gr. Peter

Bij die wasknijpers schoten twee dingen door mijn "hoofd". Knast en knieper-Kok. Peter zal ze daar niet hebben gemaakt en Kok was een voor mij bijna lokale aangelegenheid. Als het stoort veeg je het maar weg hoor Peter! Gr. Klaas.
https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=439305#p439305
Helemaal geen probleem, Klaas. Leuk dat er op deze manier deja-vu's zijn. Een op het SoS zijn er al meer 'zijsprongen' gemaakt. Zette mij aan om even je zoeken op internet. Die van mij komen uit het mandje in het washok.
Gr. Peter

Back