Aan de achterzijde moeten er nog 2 lijnen komen:
1: de dubbele Topmast Flying Backstay, pardoen;
2: de Lazy Jack's.
De 1e breng ik pas aan als ook de voormast staat. Want dan kan ik deze topmast aan de voor en achterzijde vast zetten. Nu zou ik nog een extra tijdelijke stag naar voor moeten spannen, maar die zit dan ook in de weg als ik de voormast ga plaatsen.
Dus alleen de Lazy Jack's aangebracht:
Ze lopen vanaf de Quarter Lifts naar ongeveer halverwege de giek. Ze fungeren ook als geleiding als het zeil gereefd wordt.
Dan heb ik nog 2 kleine lijnen aangebracht vanaf bovenin de topmast:
Deze zijn dun en moetlijk in beeld te brengen als je de hele mast op de foto zet. Daarom maar wat afbeeldingen van de ondermast.
A: de vlaggenlijn van Serafil 120/2 0,15 mm. Deze is aan de zijkant van de spreilat vastgezet. En heeft ook het 'houtje-touwtje' om de lijn tijdelijk onderling te verbingen en eenmaal los, een vlag mee vast te zetten.
B: de val waarmee de achter bovenhoek van het Fisherman's stagzeil gehesen wordt. Zometeen meer over dit zeil.
Het Fisherman's Stagzeil.
Elsnor en Lamkford verschillen met de uitvoering van dit zeil.
Maar dit zeil wordt vanaf het dek gehesen en daar ook weer geborgen. Daar moeten dus ook de 4 lijnen aan de hoeken van het zeil bevestigd worden. Dit kan zowel aan stuurboord als aan bakboord gedaan worden. Met dus bevistigingspunten voor de lijnen aan beide zijden. Eenmaal geborgen worden de lijnen aan bakboord vastgezet.
Links Elsnor, rechts een schema met de hoeken. 1 en 3 zijn vallen, 2 en 4 schoten? De benaming weet ik niet zeker, maar daar zal Klaas best meer over weten
Elsnor tekent voor aan de Peak een takel met een doorlopende lijn. Maar dat is dus vermoedelijk zo pp de BN-II.
Lankford tekent voor aan de Peak een enkele takel die ik ook als val gemaakt heb. Dat is de B in de samengestelde foto. Het blok is voor het want aan de voorste oogbout vastgezet en het halende part aan de korvijknagel net daar achter.
Voor de hoek 2 ook een verschil. Ik heb ook hier Lankfgord aangehouden met een schoot die is samengesteld met een schenkel/hanger en een takel.
Deze heb ik op de railing vastgezet:
De takel is helemaal ingehaald zodat de haak van de schenkel net aan een oogbout bij het want kan worden vastgezet.
Dan is nu de voormast aan de beurt.
Gr. Peter
1: de dubbele Topmast Flying Backstay, pardoen;
2: de Lazy Jack's.
De 1e breng ik pas aan als ook de voormast staat. Want dan kan ik deze topmast aan de voor en achterzijde vast zetten. Nu zou ik nog een extra tijdelijke stag naar voor moeten spannen, maar die zit dan ook in de weg als ik de voormast ga plaatsen.
Dus alleen de Lazy Jack's aangebracht:
Ze lopen vanaf de Quarter Lifts naar ongeveer halverwege de giek. Ze fungeren ook als geleiding als het zeil gereefd wordt.
Dan heb ik nog 2 kleine lijnen aangebracht vanaf bovenin de topmast:
Deze zijn dun en moetlijk in beeld te brengen als je de hele mast op de foto zet. Daarom maar wat afbeeldingen van de ondermast.
A: de vlaggenlijn van Serafil 120/2 0,15 mm. Deze is aan de zijkant van de spreilat vastgezet. En heeft ook het 'houtje-touwtje' om de lijn tijdelijk onderling te verbingen en eenmaal los, een vlag mee vast te zetten.
B: de val waarmee de achter bovenhoek van het Fisherman's stagzeil gehesen wordt. Zometeen meer over dit zeil.
Het Fisherman's Stagzeil.
Elsnor en Lamkford verschillen met de uitvoering van dit zeil.
Maar dit zeil wordt vanaf het dek gehesen en daar ook weer geborgen. Daar moeten dus ook de 4 lijnen aan de hoeken van het zeil bevestigd worden. Dit kan zowel aan stuurboord als aan bakboord gedaan worden. Met dus bevistigingspunten voor de lijnen aan beide zijden. Eenmaal geborgen worden de lijnen aan bakboord vastgezet.
Links Elsnor, rechts een schema met de hoeken. 1 en 3 zijn vallen, 2 en 4 schoten? De benaming weet ik niet zeker, maar daar zal Klaas best meer over weten

Elsnor tekent voor aan de Peak een takel met een doorlopende lijn. Maar dat is dus vermoedelijk zo pp de BN-II.
Lankford tekent voor aan de Peak een enkele takel die ik ook als val gemaakt heb. Dat is de B in de samengestelde foto. Het blok is voor het want aan de voorste oogbout vastgezet en het halende part aan de korvijknagel net daar achter.
Voor de hoek 2 ook een verschil. Ik heb ook hier Lankfgord aangehouden met een schoot die is samengesteld met een schenkel/hanger en een takel.
Deze heb ik op de railing vastgezet:
De takel is helemaal ingehaald zodat de haak van de schenkel net aan een oogbout bij het want kan worden vastgezet.
Dan is nu de voormast aan de beurt.
Gr. Peter