Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankjewel, Peter. Omdat er hier op het forum niet veel Bluenose’s danwel schooners worden gebouwd, probeer ik met wat achtergrond informatie 1-en-ander te verduidelijken. Dan zijn de reconstructie tekeningen en oude foto’s mooie bronnen. Het Nova Scotia Archive heeft m.b.t. de Bluenose heel veel foto’s. Ik zit daar regelmatig doorheen te bladeren.Even los van je model vind ik die historische foto's prachtig. Dat vind ik overigens van je model ook. Erg leuk om te zien, maar het geeft je bouwverslag zoveel extra inhoud. Leuk verslag om te volgen, mijn complimenten hiervoor Peter
Het verschil in waardes is mogelijk opgelost.Met enkele opmerkelijk verschillen qua benaming en:
-de diameters van Jenson zijn veel forser dan Lankford.
Of omtrek standaard is weet ik niet, wel dat ik ook vaak moet omrekenen naar diameters in oude tabellen, documenten of boeken.
Dankjewel voor de bevestiging, Stephan en Klaas. Ik had mijn hoop al een beetje gevestigd op jullie …..Peter, Op mij komt de "dikte"aanduiding in omtrek niet zo vreemd over. In de sleepvaart gebruikte men ook de omtrekmaat (zie link). Op de binnenvaart en later in de zeilsport ben ik alleen maar diameters in mm tegen gekomen. Gr. Klaas.
http://www.zeesleepvaart.com/zeesleepv.3.htm
https://www.ravenox.com/pages/rope-cordage-by-size
Klopt, Peter. Voor de romp constructie was ik afhankelijk van de layout van YQ. Die hebben afwijkingen, zoals ik al tijdens de bouw en in het verslag heb vermeld. Maar daar heb ik vrede mee. Het model zie je straks toch alleen staan.Mooie oude doos foto's Peter, en je zit met je Blue Nose toch heel aardig in de buurt van het 1;1 schip zo te zien![]()
Dankjewel voor je reactie, Klaas. Ik schreef het zelf hier ook al:Peter, Het lijkt me sterk dat de BN 1 al radar had. En al helemaal niet met een gesloten dome. Kan me wel foto's herinneren van de eerste radars op zeilschepen. Daarbij had men om de radar een soort korf gebouwd met boven en onder de scanner een soort ring om de vallen en andere lijnen vrij te houden. Heb geen idee wanneer de BN 1 het loodje heeft gelegd en men de BN 2 is gaan bouwen. Met die gesloten dome moet haast wel de 2 zijn. Het zou me niet verbazen dat door de jaren heen verkeerde foto's bij verhalen zijn geplaatst. Daar ontkom je haast niet aan. Ongetwijfeld kom je met je naspeuringen ook dingen tegen waarbij je denkt; Het zal wel! Helaas moeten we het doen met wat anderen, goed bedoeld, vast hebben weten te leggen. En als dat een mooi model oplevert, mag je daar best trots op zijn. Toch! Gr. Klaas.
Tijdens de 2e wereld oorlog lag ze in Lunenburg in een dok en is ze in 1942 verkocht aan de West Indies Trade Company. Ze is ontdaan van tuigage en masten en als een soort vrachtvaarder door de Cariben gaan varen. Op 29-01-1946 is ze bij Haiti op een rif gevaren en even later in 2e delen gebroken.Vermoedelijk is hij van de BN-II, gezien de radar-dome op de voormast.
Haha, de enige ervaring die ik heb is in juli 1 dag zeilen met een maat van mij op de Merwede en Maas. Met een ‘Waarschip 725’ ook wel ‘kwarttonner 1976’. Voor zover jou dat wat zegt. Geheel van hout en heel netjes opgeknapt en in de lak gezet:Wat ik dan zo knap vind is dat iemand zonder zeilervaring dat doet. Dat kost heel wat meer inspanning dan voor iemand met een nautische achtergrond en ook nog een beetje zeilervaring.
Dankjewel, Peter. Ik was in 1e instantie met Schmincke een wat donkerdere grijs aan het maken. Maar deze is ook best wat dikker. Op de eerste testjes is ook te zien dat de schijfjes dat best vol komen te zitten. Toen zag ik mijn Indigo Ecoline staan en met een klein proefstukje vond ik dat gelijk geslaagd. Op foto’s zie je witte, zwarte, grijze en nog meer. Afhankelijk war de van gemaakt werden.Ziet er weer puik uit Peter. Je zelfgemaakte Baggywrinkle / schurftplatting is erg geslaagd. Hoe ben je erachter gekomen welke kleur het had?