BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

De aandrijving met de motor van de winch en ankerwinch is ook geplaatst.
Eerst een kleine ketting geknoopt:
807 Chain.jpg

De 1e versie en de 3e. Deze laatste heeft 29 schakels per 5cm/inch.

Ook nieuwe scharnieren gemaakt:
808 Hinges.jpg

Van '21' injectienaalden inwendig 0,5, voor de pen van verenstaal 0,5. Helaas is de foto niet scherp.

Alle delen gereed:
809 Parts.jpg

De complete 'drive-chain' met de open stuurboord zijde:
810 Drive.jpg

De gesloten bakboordzijde:
811 Closed.jpg

De zwarte kist voor het motorhuis is de ‘versnellingsbak’. Daar zit een frictie koppeling zodat de motor opgestart kan worden zonder dat de winches gelijk mee draaien. Op de zwarte kast de bedienings handel.

Met de 3 geopende luiken:
812 Opened.jpg

Met dan ook van deze zijde zicht op de motor.
Dankzij deze foto's weet ik nu dat ik nog wat puntjes bij moet tippen met verf.

En nog een plaatje van de hele voorzijde:
813 Front.jpg

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
klik al weer zolang gewoon op de leuk knop dat het nog eens tijd word voor een persoonlijke aanmoediging en herkenning van je prachtige werk over de ganse bouw.

Dit is werkelijk prachtig geworden Peter, wat een mooi stukje techniek heb je hier in elkaar gemaakt, -en gezet :wave
Dankjewel Peter. Moest het priegelwerk wel van tijd tot tijd even aan de kant leggen. Dan brak er weer wat af, dan wilde het niet op z’n plek, dan weer dit …….. dan weer dat …….
Maar het staat, time doesn’t matter ……. ;)
Gr. Peter

Beide Davids / Cathead scratch gemaakt. De YQ uitvoering vond ik een beetje te grof:
814 Davids.jpg

Van boven:
815 Davids.jpg

Ze zijn met een beugel vastgezet aan een oog aan de buitenzijde van de Buffalo rail. Zodoende kunnen de davids ook los gemaakt worden en naar binnen worden gedraaid.
De beide armen van de winch rem maar even weggehaald om ruimte te hebben om te werken.

Nu kan ik het takelmechanisme gaan uitmeten en maken, want de ankers worden op een speciale manier uit het water gehaald om op de railing te worden vastgezet. En kan ik ook de positie van de opgeborgen ankers bepalen.
Aan stuurboord komt een 'Fishermen's / Banks Anchor with wooden stock'. Dit is een zwaar anker dat vast zit aan een kabel.
Aan bakboord komt een 'Club Anchor with loose iron stock'. Dit is een lichter anker dat aan een ketting zit.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Enkele interessante citaten uit het boek The Sage and Chapelle (soms tegenstrijdig):
Visserij / Banks anker:
Dit anker met hennepkabel wordt gebruikt op de Fishing Banks.
Als het anker en de kabel om welke reden dan ook moest worden geloosd, dan was het verlies goedkoper dan het verlies van de Club anker & ketting.
Het Club anker werd alleen op de oevers gebruikt. Dit anker werd uit elkaar gehaald en voor de ankerlier aan dek opgeborgen. De stok werd naast het anker vastgesjord, dat met staartvinnen was vastgemaakt, kroon naar voren. De anker davit werd ontscheept en onder het anker vastgezet.
Club / Haven anker:
Het ijzeren anker, dat in havens wordt gebruikt, werd gewoonlijk op de rail achter de ankerdavit gestuwd, als het vaak zou worden gebruikt, met de ankerdavit op zijn plaats.
Anker davit:
De ijzeren ankerdavit had altijd zijn beugel aan de voorkant, uit de weg als het anker naar de reling werd gebracht.
Anker ketting:
Kettingkabel werd alleen voor havendienst gebruikt, dus er werd slechts een relatief kleine hoeveelheid vervoerd, meestal in een (bodemloze) kettingkast aan dek, naast de voormast.

Deze 2 pagina's van "The American Fishing Schooners" van Howard Chapelle gaven me veel informatie over de davits en ankers:
816 Davids.jpg

(Bron: pagina's 319 en 399 uit het boek van Howard Chapelle, zoals hierboven geciteerd.)
Met begeleidende tekst: (ik heb de tekst een beetje moeten aanpassen want de vertaling van de specifieke Schooner items was soms wel heel vreemd.)
Gebruik van de Davit voor het bergen van een anker:
Het anker werd gehesen en met de kabel naar het kluisgat gebracht. De anker ring (Hawser ring) werd gehaakt met de "vishaak" en de staart hiervan werd aan de haak van de jumbo-top takel gehaakt.
Hiermee werd het anker naar boven en naar achteren gebracht (de kabel werd gelijktijdig losgemaakt). Zodra de anker ring binnen handbereik was, werd de 'Cat stopper' door de ring gehaald, vandaar omhoog en over de katrolschijf, dan onder de davit vastgemaakt om de klamp en aan een korvijnagel.
Nu hing het anker voor de 'cathead' / davit. De vishaak werd losgemaakt en gebruikt om een ankerbeen te grijpen, en met de jumbo toplift takel werd het anker naar de bovenkant van de rail gebracht. Het anker kon nu met een ketting aan de rail worden vastgemaakt aan een ringbout in het midden van de verschansing. Als het aan dek moest worden opgeborgen, werd het anker met de ankerlepel over de reling gewrikt, zodat het binnenboord kon worden gebracht.

En na heel wat uurtjes was dit het resultaat. Met wat vrije invulling: het Banks anker op de railing en het Club anker op het dek:
817 Front.jpg

Waar ik toevoegd heb:
-ankerkussens op de Buffalo rail om beschadiging te voorkomen als het anker daar hangt;
-klampen aan de verschansing;
-railplaten bij het bovenste scharnierpunt van de davits;
-korvijnagels;
-oogpinnen en ringen;
-'Cat stopper' op de davits;
-kettingen om de ankers aan de reling vast te zetten;
-Banks anker met houten stok en manilla kabel, de stok genageld en 2 hennep stroppen;
-Club anker (3D geprint) met ketting, vastgezet op het dek;
-ketting kist.
818 Front.jpg

En 2 overzichtsfoto's vanuit een lager standpunt:
819 Front.jpg

820 Front.jpg

Het voordek is aardig vol. Weer een hoofdstuk afgesloten.
Groeten, Peter

Laatst bewerkt:
Back