BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Nou zit ik nog eens naar de foto’s te kijken om het me zelf een beetje duidelijk te maken, en nu valt mijn oog op het volgende,
Wil hier niet de zeur zijn, maar het valt mij duidelijk op,

En gezien je reactie enige posten terug.

En niemand die reageerde van: He Peter, hoe zit dat?

07BB2C28-4095-4CC2-8CB9-569B4F1F762B.jpeg

Nou weet ik verder niet of je er nog iets aan gaat doen of wilt doen, dat ligt bij jou.

Wat ik zelf altijd doe om dit soort dingen mooi gelijk te krijgen is dat ik met een potlood duidelijk de randen markeer op alle 4 zijdes, het midden waar je negatieve ronding het sterkst is, markeer ik eveneens, waarna ik een hele dune zaagsnede maak die dient als geleider voor mijn vijl (rattenstaart) zo vijl ik voorzichtig mijn ronding en let daarbij sterk op de lijnen die ik heb opgetekend, en roteer het werkstuk (180 graden)om de zoveel slagen die ik maak (tel ze altijd) zo krijg je een mooie rechte groef in je werkstuk aan alle 4 zijdes die perfect op elkaar aansluiten.

7492AF18-CBFD-4F21-9010-71B35A7372EE.jpeg
260288DA-3EF7-453C-8448-EDCF9B5175AD.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou zit ik nog eens naar de foto’s te kijken om het me zelf een beetje duidelijk te maken, en nu valt mijn oog op het volgende,
Wil hier niet de zeur zijn, maar het valt mij duidelijk op,
En gezien je reactie enige posten terug.
Bekijk bijlage 494626
Nou weet ik verder niet of je er nog iets aan gaat doen of wilt doen, dat ligt bij jou.
Wat ik zelf altijd doe om dit soort dingen mooi gelijk te krijgen is dat ik met een potlood duidelijk de randen markeer op alle 4 zijdes, het midden waar je negatieve ronding het sterkst is, markeer ik eveneens, waarna ik een hele dune zaagsnede maak die dient als geleider voor mijn vijl (rattenstaart) zo vijl ik voorzichtig mijn ronding en let daarbij sterk op de lijnen die ik heb opgetekend, en roteer het werkstuk (180 graden)om de zoveel slagen die ik maak (tel ze altijd) zo krijg je een mooie rechte groef in je werkstuk aan alle 4 zijdes die perfect op elkaar aansluiten.
Bekijk bijlage 494629 Bekijk bijlage 494628
Die quote van mij heb je goed onthouden. En stel reacties zeer op prijs.
Die van jezelf heb je mooi gemaakt.
Maar kijk even naar de foto van het origineel op de 1e foto links in post #190. Als het over de vorm gaat.
En zo uitvergroot zie je inderdaad wat 'onregelmatigheden'. Ik nodig je uit om het 1:72 life te komen bekijken. Als het je dan ook nog opvalt, dan krijg je van mij een Bossche Bol.
PS:
Sorry voor het plaatsen van mijn reactie in jou build-log. Uitvergroot is er altijd iets te vinden. ;)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Had ik vanochtend de romp bevrijd van alle tape, na nog wat extra plekjes lijm, toen mede BN-bouwerJohan op de lijn kwam. Of ik naar de plaats van met name de nagelbanken naast de masten had gekeken?

Nu had ik vorig jaar al de tekeningen van YQ en De Saga naast elkaar gezet en toen had mij dat al op moeten vallen. Nu voor de zekerheid wat meer onder elkaar gezet.
In de volgende stappen:
In de foto eerst tekening "1" uit de Saga en foto "2" van mijn BN gemaakt en onder elkaar gezet in dezelfde maatvoering van boeg tot achtersteven:
736 Banks.jpg

De 2 blauwe lijnen door de mastopeningen van mijn BN getrokken.
-Dan staan de masten en de dek overgang van laag naar hoog in de Saga meer naar achteren. Net als de cabine op het achterdek.

Vervolgens tekening "1" geschaald op de afstand tussen de masten en als tekening "3" onder mijn foto "2" als "3".
-Dan komt de dekovergang ook aardig in positie van het YQ model. Ook de cabine op het achterdek. Alleen is het dek daar achter dan weer te lang.
-In de rode cirkel zie je dan dat de nagelbanken bij de hoofdmast niet overeen komen. Bij het model zitten ze veel te ver naar voren.
-Die bij de voormast in de gele cirkelkomen wel aardig overeen.
-Om de vergelijking compleet te maken heb ik de posities van de puttingijzers met zwarte lijntje uitgelijnd. Dat klopt ook vrij aardig.

Bij mijn verzamelde foto's van de originele BN had ik er eentje met nagenoeg zicht haaks op de romp. Deze een stukje uitgeknipt, geflipt en op de maaatvoering van de masten als foto "4" weer onder tekening "3" geplaatst.
-De Monkey rail eindigt dichter bij de hoofdmast.
-De YQ Monkey rail (niet op de foto) loopt te ver door en moet ingekort worden.
Uitgetrokken over de hele breedte van het foto-kader, zou het weer aardig overeen komen met de tekening uit de Saga.

Conclusie:
-Zoals eerder geconstateerd heeft de YQ-BN nogal wat 'afwijkingen'.
-Mijn Main rail gaat er dus weer vanaf en ga ik wat wijzigingen doorvoeren op de Main- en Monkey rail.
-Johan: Mijn dank voor het weer scherp houden!.
Gr. Peter

M.b.t. het zoeken naar 'de juiste plaats' van de nagelbanken, nog iets verder gezocht.

Die iets terug liggende pin rail kom ik ook tegen in het BN verslag van Gene Bodnar, naar de tekeningen van P.F. Eisnor:
upload_2022-5-19_11-45-13.png

Dit betreft ook de originele BN.

En deze positie kom ik dan weer tegen in The Saga, op de tekeningen betreffende de BN-II.
Daar heb ik deze 2 tekeningen er even erbij gepakt. Waarbij de onderste deel uit maakt van een schitterende serie perspectief tekeningen van Jenson:
737 Banks-II.jpg

Met in de rode ovalen de Monkey rail tot aan het verspringende dek. En de pin rail die iets terug ligt.

Al met al zijn er nogal wat 'interpretatie verschillen'.
Dus beslist:
738 Pin rail.jpg

-Monkey rail: de afgeronde voorzijde gelijk met de voorzijde van de spantkop net voor de dek verspringing;
-nagelbank iets teug, aan voor en achterzijde 'visueel ondersteund' door een spantkop.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Na het vastzetten van de beide nagelbanken, de Main rail weer op de romp gelijmd:
739 Main.jpg

Daarna langs het verhoogde achterdek het Monkey board met daarop de Monkey rail gelijmd:
740 Tape.jpg

De buitenzijde van dat board had ik ook al getaped en besneden. Daarna gelijk alles getaped om alles te spuiten met de air-brush.

Ik heb het gespoten met Schmincke Aero Color 28101, Supra white opaque. Dat geeft dan een zijdeglans resultaat:
741 Monkey.jpg

Na het verwijderen van alle tape kwam dit tevoorschijn.
Met aan deze zijde de blank houten randen voorzien van het eerste laagje lijnolie. En met het kleine gemaakte kluisgat.

Met de blauw-zwarte zijde:
742 Monkey.jpg

Met hier ook hert kleinere kluisgat.

Wat aan de achterzijde mooie lijnen geeft:
743 Monkey.jpg

Hier en daar nog wat kleine puntjes bijwerken. Maar ik ben tevreden met dit resultaat. :)

De volgende stap is de belijning op de romp onder de Main rail, de 'scroll' (=de sierbelijning rond de kluisgaten) en het aanbrengen van de naamborden.
Gr. Petert

Ik vind het er heel knap uitzien hoor. :worship::worship:
Dankjewel, Peter.
Om vooral die Monkey rail er recht op te krijgen was wel een dingetje. Loopt rond in 2 richtingen. Uiteindelijk het board en de rail eerst in de ronding op elkaar gelijmd. En dat in zijn geheel weer gelijmd en uitgelijnd op de gaten wat de puttingijzers doorheen gestoken worden.
Gr. Peter

De 3 Nederlandse bouwers op het SOS van de YuanQing Bluenose, komen van tijd tot tijd bij elkaar. Johan uit Loosdrecht, Henk uit Amersfoort en ik uit Woudrichem. Om onze stand van zaken te tonen en bepaalde technische dingen te bespreken. Om zodoende elkaar te helpen.
Op 25 februari had ik daar een post van gemaakt.
Als gekkigheidje voor op dat SOS, hebben wij ook de Dutch Bluenose Building Society (D.B.B.S.) opgericht. Alle bouwers van een BN werden automatisch lid, maar ook iedereen die interesse toonde in de bouw, zoals middels views, post, likes of wat dan ook. Kortom, iedereen van het SOS was lid zijn. En omdat dan gewoon gelijk is aan iedereen op het SOS hebben we per direct ons ook weer opgeheven. :)
Vandaag zijn we ook weer bij elkaar geweest. Lekker in de tuin de nodige items doorgesproken:
DBBS 23-05-1.jpg

Maar ook relaxed andere dingen besproken:
DBBS 23-05-2.jpg

Met de 3 BN's in verschillende bouw stadia.
Gr. Peter, ook namens Henk en Johan.

Laatst bewerkt:
Da's nog eens leuk!
Yep, met zijn 3-en, maar ook onderling hebben we contact met elkaar. Wat mij vooral opviel was dat we allemaal met het zelfde materiaal, handleiding en tekeningen zijn gestart. En dat we met name bij de handleiding en tekeningen interpretatie verschillen hebben. Hoe je iets leest of op de tekening ziet. Waarbij het qua bijbehorende tekst natuurlijk niet in het voordeel is dat dit in het chinees is. Dan zijn er wel vertaal app’s, maar die geeft soms hele vreemde zinnen. Maar met het nodige knippen en plakken hebben toch een paar forum deelnemers een knappe handleiding gemaakt. Da’s ook weer het mooie van die ‘group build’ op het SOS.
Gr. Peter

Zoals aangegeven in mijn vorige bouw post, werk ik eerst de romp verder af. Want nu kan ik hem makkelijk draaien, keren, op de zijkant leggen enz.
Op de 'Bluenose Main Support Page' van het SOS zijn al een veel oude foto's geplaatst. Daar blijven sommige details in het achterhoofd zitten en als je dan met een onderdeel aan de slag gaat, dan kijk je nog eens terug.
Nu ben ik dus bezig met een paar dingen die met de boeg te maken hebben.
Dit toont YQ op de tekeningen:
744 Stay-Scroll.jpg

1: de inner- en lower bobstay;
2: de bevestigingspunten van de beide onderste stagen: de 'back rope' (bovenste) en 'shroud' (onderste);
3: de 'scroll' rond het kluis gat;
4: de streep over de lengte van de romp die ter hoogte van de onderzijde van het kluisgat loopt.

Van de tewaterlating in 1921 zijn verschillende foto's gemaakt.
De grote foto van het verlaten van de werf. Conform de opdruk op de foto komt deze uit het archief van Knickles Studio & Gallery. Op de insert foto ligt zij aan de kade:
745 Stay-Scroll.jpg

Daarbij vielen mij m.b.t. de hier boven genoemde 4 punten wat dingen op:
1: alleen de lower bobstay is te zien;
2: de bevestiging van de back rope en shrouid zit veel verder naar achter, tot bij het begin van haar naam;
3: de scroll is heel anders dan op de BN-II en qua vorm van YQ;
4: de streep lijkt meer op de profielstrip wat lijkt op een soort dubbele belijning en deze lopopt vanaf de onderzijde van de boegspriet boven het kluisgat.

Maar ik kwam ook deze foto's tegen van de originele BN:
746 Stay-Scroll.jpg

Met heel duidelijk de inner- en lower bobstay.
Op veel andere foto's zie je deze beiden en ook in The Saga heeft Jenson de 2 bevestigingspunten getekend. Ik ga er dus maar vanuit dan men mogelijk proefondervindelijk de 2e heeft geplaatst of bij de tewaterlating die nog niet aangebracht was.

Ik ben eerst de streep op de romp gemaakt. Jenson vermeld dat deze 'gold colour' was. Van de bouw van The Lee had ik nog goud plakfolie. Daar heb ik strips van 1 mm breed gesneden:
747 Stripe.jpg

Aangebracht vanaf de onderzijde boegspriet, boven het kluisgat en verder van voor tot achter evenwijdig aan de main rail.
Om het visueel als die dubbele of profiel strip te laten lijken heb ik daar midden op een strip van ongeveer 0,3 mm aangebracht, gesneden van half transparante oranje plakfolie die ik ook nog van The Lee had.
Een beetje overdreven :rolleyes: .......... gekke man, die Voogt ........ :D
Och, als ik die folie niet had liggen, dan was het een ander streepje geworden. Maar als het hebt liggen en de voorbeelden tonen .....
Gr. Peter

Peter, Op het echte schip zit de backrope ook hoger dan op het model en het kluisgat ligt bijna horizontaal. Ook is de krul heel anders dan op het model en komt nergens boven het kluisgat uit. Naar verhouding lijkt me de rand om het kluisgat op je model vrij fors. Op het echte schip zitten de bobstays wat verder uit elkaar dan op de tekening van het model. Maar in hoeverre kun je, en wil je. dat in je model doorvoeren. De lat ligt hoog bij je en dat schept verplichtingen. Volg het met plezier! Gr. Klaas.

Back