BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Was ik nog vergeten de brief te laten zien die bij de Bluenose-kit zat:
010 Brief.jpg

Gewoon helemaal top, die aandacht die aan de bestelling en levering wordt besteed.
@Xiuli & @Heinrich : Hartelijk dank voor hetgeen gedaan hebben.
Gr. Peter

Ik kon de verleiding niet langer weerstaan ……….. Ik moest het materiaal van de YuanQing Bluenose-kit zien en voelen.
Maar eerst een geschikte werkplek gemaakt.
Zoals Heinrich adviseerde: recht en vlak. Een oude dikke spiegel tevoorschijn gehaald en mijn stalen lineaal.
011 Base1.jpg

012 Base2.jpg

En precies op dat moment verscheen het zonnetje, als een spiegeltje.

Naast mijn diamantvijltjes ook deze 3 schuurblokjes in 3 verschillende grains opgezocht. Die zijn mooi haaks en vlak.
013 Sand.jpg

Als eerste begin ik met de complimenten te maken aan YuanQing. De onderdelen zijn haarscherp gelaserd en prachtige kwaliteit hout!.
Op de spiegel de eerste 2 delen waarin de onderdelen voor de kiel zitten.
Want wat @Heinrich ook vermeldde: de bouw van een schip begint met de kiel.

Wil je een uitgebreid verslag, dan verwijs ik gaarne naar de build-log die @Heinrich maakt op het SoS: @Heinrich SoS Bluenose
De gebruikt hij ook om gelijk een vertaling te maken van de Chinese handleiding.

De onderdelen natuurlijk eerst droog gepast. Je moet alleen de kleine bruggetjes verwijderen waar de onderdeeltjes nog mee vast zitten in de plankjes. Daarna pas het naadloos.
014 Kiel1.jpg

De eerste 2 delen op de helling, gelijmd en gefixeerd.
015 Kiel2.jpg

En naadloos kan je alleen laten zien als je het tegen het licht houdy:
016 Kiel3.jpg

Zo, de kop is er af, de kiel is gelegd.
Gr. Peter

Ik zou de verleiding ook niet kunnen weerstaan ;), het begin is in ieder geval prima. Maar ben bang dat Lee wel ff in de wacht komt:rolleyes:

Ik heb de keuze gemaakt om delen van de midden kiel in een iets andere volgorde samen te stellen.
Build 10.png

Foto vanaf de tekeningen, uit de build-log van Heinrich op hetSoS.

Eerst heb ik #8/#9 samengevoegd met #14. Daarbij heb ik ze geklemd tegen de metalen lineaal zo doende dit deel van de kiel vlak te krijgen.
017 Kiel4.jpg

Recht op de spiegel gezet, vrijstaand op de perfect haakse delen:
018 Kiel5.jpg

Daarna in volgorde:
#10 ingelijmd, met een dry-fit van #11 en #12, gefixeerd om uitbuiging naar boven of beneden te vermijden;
019 Kiel6.jpg

na het drogen: #11 ingelijmd, met een dry-fit van #12 en #13, gefixeerd ….. Idem;
dan: #12 ingelijmd, met een dry-fit van #13, gefixeerd ….. idem;
dan: #13 ingelijmd, met een dry-fit van #15, gefixeerd ….. idem;
dan: #15 ingelijmd en gefixeerd.
020 Kiel7.jpg

Daarna met het fijne polijstblok opgewreven met dit resultaat:
021 Kiel8.jpg

022 Kiel9.jpg

Foto's van hout op hout ;), moet toch even op zoek naar een andere ondergrond.
Klaar om de 2 buiten lagen aan weerszijde aan te brengen.
Gr. Peter

Back