Blade mcpx v2: Ervaringen. (direct na coaxiaal)

Ik heb hier de blade mcpx v2 (dus nog de brushed versie).
Vooraleer ik de lucht in ga wil ik eerst nog wat met de Phoenix sim oefenen. Maar ben al wel de mcpx eens in detail aan't bekijken + Dx6i aan het programmeren.

De eerste vragen komen al dadelijk naar voor:

- installeer ik best die rotorbladen met de "stompjes" op? Geeft een meer rustige vlucht blijkbaar maar wel meer headspeed zoals ik het begrepen heb. De standaard rechte bladen zouden voor indoor en 3D zijn. Wat denken jullie voor een beginner?

- volgens de manual moet de lipo volledig in de houder geschoven worden. Tot aan het zwarte plastic van de lipo. Maar de manual toont een lipo zoals deze:
horeflb1501s.jpg

Maar bij de mcpx v2 zit zo'n lipo:
horeflb2001s30.jpg

Je ziet hier links en rechts een extra lipje. Ik krijg de lipo niet verder in de houder dan tot aan die lipjes. Is dat voldoende ?
Zitten die lipjes er aan om daar te stoppen of om ergens achter vast te klikken? (geen idee waar dit dan zou moeten bij de mcpx)

Laatst bewerkt:
Hallo,

De lipo moet inderdaad tot aan de lipjes (zoals in het filmpje)
Dan is de heli in balans (zwaartepunt mooi in het midden)

Ik zou om te beginnen de bladen met stompjes erop doen. Deze geven meer stabiliteit. Daardoor wordt de heli iets minder schichtig.

groeten,
Bart.

Bedankt!

De bijgeleverde lipo-lader E-flite celectra 1S snap ik ook niet goed.
In de manual staan volgende instructies: battery charging.

Maar wanneer ik de bijgeleverde lipo's laadt dan gaat hij na enkele seconden over van 1 led flashing over naar alle led's flashing. Dat blijft hij lange tijd doen (meer dan een uur) om te eindigen met 1 led die constant brandt. Heb wel al 1x gezien dat de leds zoals voorgeschreven van kant naar kant gaan flashen.
Ik doe dit met 0,2A (1C).

Nog iemand met deze ervaringen?
Is het terug constant branden van 1 led eveneens het signaal dat de lipo geladen is en heb ik het van kant naar kant gaan flashen gewoon gemist?
Of is er iets mis met de lader?

Net eens wat uitgemeten met mijn multimeter:

- 1 "standaard" lipo (1S 200mAh) waar ik de leds van kant tot kant heb zien oplichten zoals de manual beschrijft: 4,20V onbelast: dus lipo in orde en lader kan dus correct laden

-2de standaard lipo uit het pakket: led ging constant branden: 3,94V, dus laadcyclus was niet in orde. Waarom is deze dan onderbroken?

- 3de lipo heb ik er bij gekocht, is een 1S 300mAh en die hangt nu al 2 uur met 0,3A te laden...
Deze lipo was niet geheel ontladen (nieuw) en de leds knipperen allemaal al sinds enkele seconden na de start van het laden en zijn dat nog steeds aan het doen.

Is dit allemaal normaal???

Ik zou denken dat als ik de manual lees, je een 300mAh lipo op 1uur tijd met 0,3A kan laden.
Misschien dat het iets langer duurt tijdens de fase dat alle leds knipperen (trager laden mss?)

Vreemd.
Het lijkt erop dat de lader niet goed meer functioneert.

Dat bij de nieuwe lipo de lader vrij snel van 1 knipperende led naar alle knipperende leds gaat is normaal (lipo is reeds half opgeladen als je hem koopt).
Maar dat het 2 uur duurt in de fase dat alle leds knipperen is niet normaal.
Ofwel is deze lipo niet goed ofwel ziet de lader niet dat de lipo vol is.

Wat gebeurt er als je die ene volle lipo leeg vliegt en opnieuw oplaad?

groeten Bart.

Ondertussen zijn alle 3 lipo's wel goed geladen.
Bij alle 3 gaf de lader de juiste led-signalen en alle drie zitten ze nu aan 4,2V

Al heb ik al eens de laadcyclus opnieuw moeten opstarten.

Zal het morgen eens testen wat de lader doet na leegvliegen. (enfin, ik waag me nog niet aan vliegen maar zal de mcpx wat laten optoeren met 0° collective)

Voor het programmeren van mijn Dx6i ben ik gestart met de in de manual beschreven settings voor de "normal" mode.
De cijfers in het rood wijken af van de manual maar heb ik na enkele topics op verschillende sites zelf gekozen.
Graag jullie opmerkingen.
SETUP LIST
Model Type
HELI
Reverse
THRO-N
ELEV-N
GYRO-N
AILE-N
RUDD-N
PITC-R
Swash Type
1 Servo 90
Timer
4:00

ADJUST LIST
D/R & Expo
0-AILE 50% 30%
0-ELEV 50% 30%
0-RUDD 100% INH
1-AILE 100% 30%
1-ELEV 100% 30%
1-RUDD 100% INH

Travel Adj
THRO 100%
ELEV 100%
GYRO 100%
AILE 100%
RUDD 100%
PITC 70%

Thro Curve
NORM 0% 40% 60% 80% 90%
STUNT 100% 100% 100% 100% 100%
HOLD 0% 0% 0% 0% 0%

Pitc Curve
NORM 50% 50% 50% 75% 100%
STUNT 0% 25% 50% 75% 100%
HOLD 50% 50% 50% 50% 50%

Vandaag eens de test gedaan met lipo nr. 1 (heb ze alle 3 genummerd, is makkelijker om controle te houden)

Lipo 1 is de meegeleverde 200mA 1s 25C E-Flite lipo. (net als lipo 2, die ook meegeleverd was)

Heb een voltage meting gedaan voor de "vlucht", onbelast: 4,19V.
Vervolgens heb ik de heli met bovestaande settings zo'n 4,5 minuut laten draaien aan +- 40% vermogen, op de vloer zonder op te stijgen.

Dan kreeg ik de waarde 3,77V, onbelast.
Vervolgens nog een minuutje dezelfde belasting voor de lipo tot de LVC van de Blade mcpx ingreep. Lipo gaf dan onbelast nog 3,36V.

Lipo aan de lader gedaan, op 0,2A.
Lichtje van 0,2A begon te pinken, zoals de handleiding voorschrijft. Maar na 10 minuten reeds begonnen al de leds te pinken (cfr. handleiding).
Dit is volgens de manual normaal en "charge almost complete".
Niets is echter minder waar, want het heeft dan nog 2u en 5 minuten geduurd vooraleer de lader besliste dat de lipo geladen was en de ledjes netjes van kant naar kant beginnen te pinken ("sweepen").

Lipo van de lader gedaan, uitgemeten en netjes 4,20V.

Dus de lader werkt, de lipo is nog in orde (denk ik toch) maar het laden duurt véél langer dan je zou verwachten voor een lipo van 200mAh aan 0,2A laadstroom (op 1 uur zou dit toch in orde moeten zijn???). Het heeft in totaal 2u en 15min geduurd...
Is dat ook andere eigenaars van de mcpx en zelfde lader de ervaring?

Volgens de handleiding moet je de 200mAh battery laden door de lader op 0,7A te zetten.
Dan vraag ik me af of men dat doet om snel nieuwe lipo's te verkopen OF omdat de lader slechts kort die maximale laadstroom van 0,7A gebruikt (10 minuten) om dan te eindigen met 0,1A laadstroom (schat ik na mijn ervaringen van vandaag).

Morgen ga ik alleszins eens de test doen met dezelfde lipo en 0,7A als laadstroom selecteren op de lader

Ik heb de lipo's altijd op 0,7 geladen met de bijgeleverde lader. Als ik mij goed herinner duurde het dan max 30 min. 0,2a heb ik nooit getest dus geen idee hoe de lader zich dan gedraagt.

Achteraf ben ik ze met een hyperion lader in parallel beginnen laden op 3c. 6 lipo's na 20 min terug vol.
En ik deed er makkelijk 100 vluchten mee voor ik ze moest vervangen.

Voor hetgeen die lipo's kosten op hk was het mij het wachten niet waard.

Straks moet ik dan te test met 0,7A maar eens uitvoeren.
Wel vreemd dat die lader met 0,7A er toch 35min over doet om 200mAh te laden. Je zou denken een kwartiertje, toch?

Ging die bij jou dan ook snel naar "alle leds knipperen"?
De lader zal in die toestand vermoedelijk heel wat minder laadstroom leveren dan die 0,7A.

Voor zover ik weet reageerde mijn lader zoals in de handleiding vermeld staat.

Ik zou gewoon eens proberen te laden op 0,7 en dan kijken hoe snel ze vol zijn. Wat de lampjes doen is eigenlijk niet zo belangrijk.
De laadtijd moet gewoon acceptabel zijn.

Laders normaal

Ik heb ook twee van dezelfde laders en die beginnen ook al snel met alle LEDs tegelijk te knipperen tijdens het laden. Daarna duurt het nog best lang voordat de lader echt klaar is en het knight-rider patroon gebruikt.

Groeten,

Marc

een computerlader heeft regelmatig software aan boord, wat "ziet" dat de accu bijna vol is.
hij regelt dan de laadstroom een stuk terug, net zolang tot deze 0 is, en de accu vol is.

het kan vele redenen hebben dat dit wat eerder begint. of later.
dit is ook de reden dat het vrij weinig nut heeft met meer dan 5C te laden, als de accu's dit aankunnen.

Denk dat ik toch maar een andere lader ga aanschaffen. Het blijft regelmatig gebeuren dat hij gewoon niet wil laden en als hij gaat laden duurt het meer dan 2 uur, ongeacht welke laadstroom wordt gekozen. Volgens mij toch defecte lader, de winkel gaat hem voor me omruilen.

http://www.aerobertics.be/productDetail.php?prod=356&cat=9&brand=44De BMI Pro-6+ is me aangeraden.

Heb je nog speciale onderdelen nodig om hiermee de 1S lipo's voor de mcpX te kunnen laden (via de balancer?)

Laatst bewerkt:
Lader

Ik heb zo ook een tijdje lopen rommelen met de std. laders. Toen een Turnigy 8150 aangeschaft met mcpx parallel (6x) laadsnoertje. Niet duur en werkt perfect. Ook voor de wat grotere lipo's is deze lader prima te gebruiken.

Zaterdag heb ik me gewaagd aan de eerste vluchten (3) met de Blade mcpx V2.

Mijn ervaring tot heden:
- coaxiaal: +- 60 vluchten
- FP: 2 x korte hoover
- Phoenix sim: enkele avonden

Direct na het opstijgen lag de mcpx al in het gras. Opgestegen van de rand van het terras. Te voorzichtig met de throttle/collective en de ruw met de cyclic stick. Maar niks schade (direct ook throttle hold knop op mijn Dx6i geschakeld).

Ik had gehoord van te oefenen boven gras en liefst met voldoende ruimte vooruit. Dat laatste was echt wel nodig. Dat ding ging er als een speer vandoor!!! Was me dat iets anders dan een coaxiale heli zeg (jaja, genoeg gewaarschuwd).
Los daarvan is het me wel gelukt, steeds neus van me weg, om rustig terug te keren (achteruit vliegend dus) en voor me te hooveren. Al mag de concentratie geen moment verslappen of de kleine mcpx spurt weer met een razende vaart van je weg of gaat van links naar rechts (overcorrecties) vliegen.

De 3 vluchten van 4 minuten hebben alle 3 een crash gehad, zonder schade.
Maar in diezelfde vluchten heb ik ook meermaals gecontroleerd kunnen hooveren (is dat niet altijd gecontroleerd?) en heb 4 of 5 gecontroleerde landingen kunnen maken.

Ik kan wel zeggen dat ik blij ben dat ik de ruimte had (ruwweg 60x40 meter) en dat ik niet binnen ben beginnen oefenen. ;-)

Mijn verwachtingen over de vliegeigenschappen waren toch anders dan de werkelijkheid. De heli hangt toch "stabieler" in de lucht dan ik verwacht had. 't is te zeggen: de heli is wel erg "nerveus" en "onstabiel" maar ik had gedacht dat hij de neiging ging hebben van om te vallen.
't is wel een erg leuk ding. Daar kan je tenminste mee vliegen. Een coaxiale is gewoon te stabiel. Bij langdurig rechtdoor vliegen had ik bij de coaxiale ook telkens de indruk dat hij terug wou gaan stil hangen (snelheid ging er altijd uit). Dit beestje (mcpx) is wel wat anders. Héél erg leuk ding!

Congratz met je eerste vluchten, dat is toch altijd even stressen ;)

Als je hem iets te nerveus vindt kun je de expo bijstellen om hem wat te temmen, dan vliegt ie ineens een stuk makkelijker in het begin als je toch geen 3D doet.

Bedankt voor de tip.

Had de Dx6i nu zo geprogrammeerd staan wat betreft de expo:

ADJUST LIST
D/R & Expo
0-AILE 50% 30%
0-ELEV 50% 30%
0-RUDD 100% INH
1-AILE 100% 30%
1-ELEV 100% 30%
1-RUDD 100% INH

Qua nerveus zijn "viel het wel mee".
't is te zeggen, die is veel nerveuzer dan een coaxiale maar dat maakt het ook net leuk om er mee te vliegen. Het is natuurlijk enorm wennen.
Ondertussen, ondanks het mooie en rustige weer, niet meer kunnen vliegen wegens te druk met andere zaken. Ik popel om dit weekend nog wat te oefenen.

Lijkt mij ruim voldoende expo, standaard 40 geloof ik? Dit weekend wordt het nog uitstekend vliegweer. Mijn lipo's liggen al aan de lader ;)

Back