Blade mcpx v2: Ervaringen. (direct na coaxiaal)

Je moet niet voortijdig al tegen de sticks gaan duwen.. Je moet wel corrigeren als de swash scheef gaat, maar niet op voorhand alvast een correctie erin gooien..

Heb vandaag nog 3 lipo's leeg gevlogen. (vooral nu neus links aan't inoefenen bij hoover en wijziging van positie hoover)

Het gaat idd. veel beter als je wat cyclic corrigeerd wanneer de heli dreigt scheef te gaan staan. Is ook veel natuurlijker sturen, je ziet iets gebeuren en je corrigeert dit.
Ik was er gewoon rotsvast van overtuigd dat ik met een FBL niet aan de cyclic mocht komen tot de heli aan het vliegen was. (wat dan vaak ook leidde tot een heli die los kwam van de grond en al in volle vaart een richting uit koos....)

Dan heb je veel geluk gehad, die van mij kozen altijd de kant van moedertje aarde ;-)

Qua oefenen, altijd leuk om weer wat nieuws te proberen
Geduld, geduld en nog eens geduld :mrgreen:
Probeer wel een klein beetje beide kanten te leren

Probeer te voorkomen dat je extreem links of rechts wordt. In de besturing van de heli dus ;-)

Goede tip student om beide kanten dadelijk te leren.
Neus links ging gewoon goed en met rechts liep het altijd fout. Dus maar eens aan het simmen gegaan tot neus rechts ook beter aanvoelde.

Vandaag dan weer wat gevlogen. Eerste vlucht ging vrij goed, ondanks de wind. Had dit weekend nogal wat op de sim geoefend dus werd ik meteen wat overmoedig en ging wat rondvliegen ipv. verder te oefenen met hooveren.
Helitje is vrij stevig gecrashed. Was op dat moment vrij hard achteruit aan het vliegen. Gelukkig in het gras.
Op't eerste zicht leek er niets mis, maar na nog eens kijken bleek de canopy gescheurd te zijn aan de bevestiging rechtsbovenaan... Kunnen oplossen met tape en terug het luchtruim in. Maar eens de bladen wat hoek kregen begon de heli te schudden als een gek, reeds op de grond... Toch de lucht in en wat later weer tegen de grond.
Heli verder bekeken en de main gear was wat los gekomen, er zat bijna 5mm speling op de main shaft. Die terug vast gezet en de lipo + nog 2 andere volledig leeg gevlogen (4 minuten/lipo).

Ik heb de heli dan nog wat bekeken en vrees dat de feathering spindle ook wel krom zal zijn. Moet ik morgen eens in detail bekijken.

Leerzame dag, maar met wat kosten.
't was wel erg interessant om zien dat de gyro de heli bij constante wind op z'n rechterkant de rotor helemaal schuin zette om toch niet weggeblazen te worden uit de hoover. Knap!

Heb hier ook een mcpx staan voor het leren heli vliegen,
Net een beetje olie in de lagers gedaan. Daarna heel even test draaien.
Ik zag toen als de heli vast houd en in hold en een klein beetje cyclic in welke richting dan ook geef,
De swash keurig volgt, echter in idle up volgt de swash ook, alleen als de knuppel weer naar neultraal gaat blijft de swash staan, totdat er tegengestuurd wordt, is dit de (as3x) flb unit die dit regelt? Want in hold volgt de swash wel gewoon de knuppel.

Filmpje

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee.
Zowieso trekt olie stof aan, dus zorg je er juist voor dat er vuil in de lagers gaat zitten.

Je kunt beter teflon olie erin gooien, dat werkt enigszins vuilafstotend.

lastig, als die filmpjes met een I-pad niet te zien zijn,
maar lat maar , ik ga morgen met de PC kijken

Groet
Uwe

....nu zie ik dat filmpje wel:

of hold, of idle , of N,
die fbl-unit doet rar, omdat ze order krijgt, te corrigeren ,
maar je houd de heli vast,
wat moet die fbl-unit vlg. jou dan doen ?

ik hoop vraag beantwoordt .

Groet
Uwe

....nu zie ik dat filmpje wel:

of hold, of idle , of N,
die fbl-unit doet rar, omdat ze order krijgt, te corrigeren ,
maar je houd de heli vast,
wat moet die fbl-unit vlg. jou dan doen ?

ik hoop vraag beantwoordt .

Groet
Uwe

Ik ben verder gaan kijken, ik had verwacht dat de servo's hun input krijgen direct van de ontvanger, en dat de fbl unit hier een correctie op toepast om de heli in de laaste stand te houden wanneer er geen input is, dus cyclic naar voren en weer naar neutraal dat de swash zou volgen, naar voren, en weer terug, en dat de fbl unit dan correcties toepast op een horizontale heli.

Maar lijkt er dus op dat ik met de cyclic op mijn zender een input geef, Dat de fbl unit dat omzet in een draai beweging van een bepaald aantal graden per minuut/seconde ,
En op het moment dat ik de cyclic neutraal zet, zal de fbl unit proberen de heli gelijk aan de swash plate te krijgen, en niet de swash gelijk aan de heli

Klein blok diagram van hoe ik denk dat het aangesloten zit. Dat is wel een beetje het jammere van de micro rtf, hoe werkt het nou. Nou weet ik ook waarom ik een normale swash moet selecteren in de zender in plaats van een 3servo 135º, dit doet de fbl unit voor mij.

full

Over de olie, ik gebruik nu singer olie, voor naaimachines. Ik woon hier in een warm en vochtig land, en alles wil hier flink roesten. Vandaar regelmatig schoonmaken en een drupje olie

Laatst bewerkt door een moderator:
Olie an sich is niet erg, als je maar vuilafstotend spul hebt.

En je bevinding klopt.
Het zijn domweg 3 gyro's, waarvan 1 voor de staart.
Die op de staart kan op heading hold, dus de rest ook..

In heading hold heb je zelf geen enkele controle over de swash. Alles gaat in graden/sec, samen met het aantal tellen dat de input gegeven is
Je kan natuurlijk wel wat doen.. Maar alles loopt via die regellus.

Verschil tussen de verschillende estabs is gewoon de pot met software om de gyro's heen

..als je serieus meer wil weten over

hoe vliegt mijn heli

zou ik eens een heli met paddelstang kopen en vliegen,
misschien zelfs crashen en repareren ...
(heb ik uit mijn beginnerstijd gehad en heel veel geleerd !!
b.v met de T Rex 250, 450 en de Walkera 4G6)

Groet
Uwe

..als je serieus meer wil weten over

hoe vliegt mijn heli

zou ik eens een heli met paddelstang kopen en vliegen,
misschien zelfs crashen en repareren ...
(heb ik uit mijn beginnerstijd gehad en heel veel geleerd !!
b.v met de T Rex 250, 450 en de Walkera 4G6)

Groet
Uwe

Hallo uwe,

Ik heb hier al een 500 staan met paddels, kon ik 2e hands over nemen, dat is ook de aanleiding geweest on een mcpx te halen.
Daarvoor een trex100 gehad, was opzich een Leuk ding maar ik wou toch meer.

De 500 ga ik wrest nog volledig demonteren en na kijken. om te kijken wat er nou allemaal inzit.

Bedankt voor de antwoorden student en uwe

Hallo uwe,

Ik heb hier al een 500 staan met paddels, kon ik 2e hands over nemen, dat is ook de aanleiding geweest on een mcpx te halen.
De 500 ga ik wrest nog volledig demonteren en na kijken. om te kijken wat er nou allemaal inzit.
Bedankt voor de antwoorden student en uwe

... leuk, en suc6 verder, let op een 500er is geen mCPX, ha ha

Groet
Uwe

Het is de voorbije dagen best mooi weer geweest dus kan ik de simulator even laten voor wat hij is en met mijn mCPx oefenen! Echt vliegen is toch een pak boeiender dan op de sim. Ook wat moeilijker.
Ben nu volop "uren" aan het halen om straks (voorjaar - zomer 2014) met m'n Blade 500 3D in de lucht te kunnen.

Heb nu 53 lipo-ladingen achter de rug met de kleine blade mcpx v2.
Gisteren bij de eerste vlucht even een stuurfoutje gemaakt en dan een paar zware overcorrecties met als gevolg een zware smak op een harde ondergrond...
Resultaat:
- feathering spindle gebogen
- 1 rotor head link gebroken, de andere was er afgesprongen
- uit 1 main rotorblad een serieuze hap uit (andere is onbeschadigd)
- swash plate zat verdraait en was uit de geleiding gekomen, maar verder geen schade daaraan, noch aan de links naar de servo's of servo's
- de pinnetjes aan het main frame voor bevestiging canopy verbogen, heb ik kunnen terugbuigen maar ga het main frame / chassis wel vervangen want vertrouw het niet bij de eerstvolgende crash...
- een hap uit de canopy (onderaan), de canopy lag 1m van de heli.
Heb deze voorlopig wel kunnen maken met wat scotch-tape.

Samen voor een €33,80 schade als ik het frame en de canopy er bij tel.

Serieus schrikken, zowel de crash zelf als het oprapen van de stukken.
Maar viel al bij al redelijk mee en had alle stukken op voorraad dus een kwartiertje later weer de lucht in.
Ik heb van deze crash 2 belangrijke dingen geleerd:
1) niet panikeren en overreageren.
Maar makkelijker gezegd dan gedaan wanneer de heli met een rotvaart naar de achtergevel van m'n huis scheert... De botsing met de gevel heb ik kunnen vermijden maar een seconde later crashte ik wel tegen de tafel enkele meters verder...
2) de throttle niet volledig dichtklappen maar throttle hold opzetten MOET een automatisme worden.
Ik heb vlak voor het raken van de tafel de throttle volledig dicht gezet en pas na het raken van de tafel snel nog de throttle hold aangezet. Eigenlijk te laat en verkeerde handeling...

Om extra voorzichtigheid (eerder overvoorzichtigheid) te vermijden ben ik direct daarna terug de lucht in gegaan en nog 2,5 lipo's leeg gevlogen.
Nog een keer een dom maneuvre gedaan waarbij de heli als een rotvaart de verte in ging (lastig met die mini-afmetingen!) maar deze keer wel de kalmte bewaard en rustig teruggebracht.

Had op't einde van de vluchten wel het gevoel: "ik maak geen vorderingen, 47 vluchten en meer dan tail-in hooveren lukt me niet"
(een beetje "zwart" misschien want nose links en rechts lukt ook aardig, toch als er geen wind staat)

Later op de dag (valavond) toch nog 3 lipo's leeg gevlogen (80% hoover tail-in en dan naar een andere locatie "schuiven" en daar terug in hoover) om de dag met een beter gevoel af te sluiten.

Vandaag prachtig weer. Zon (wel koud) en slechts af en toe 3 à 5km/u wind. 4 lipo's leeggevlogen en deze keer echt gevlogen.
Dwz.: rustige gecontroleerde vluchten op verschillende hoogtes telkens van L->R en terug, draaien steeds van me weg zodat ik nooit met head-in geconfronteerd werd, enkele héél trage 8-jes en natuurlijk in verschillende richtingen in hoover (behalve head-in).
Vandaag was m'n 53ste lipo-lading met de mcpx. Waarbij ik nu in totaal 6 crashes heb gedaan (2 zware en 4 lichte, dwz. zonder schade).

Het bedienen van de controls voelde 75% van de tijd natuurlijk aan. En dat is een erg aangenaam gevoel om niet steeds te moeten denken "moet ik nu links of rechts sturen om de heli de gewenste richting op te laten gaan".
Erg leuk en heb er een positieve boost aan overgehouden. Ben weer een stapje verder in het heli-vliegen!

Maar nog laaaaang niet klaar voor die 500... Ben toch een paar keer beginnen rondscheren met de mcpx (want als je niet oplet bij het draaien gaat ie er in een rotvaart vandoor!) om dan pas enkele seconden later de heli terug onder controle te krijgen. Als ik dan de heli naar de buren ziet vliegen of naar m"n woning of zelfs mezelf dan ben ik blij dat't maar een mcpx is en geen 500-size!

bij de mcpx moet je voorkomen dat hij vaart maakt..
klinkt raar, maar die kleine rotzak zit in no time op een niet prettige snelheid voor binnenshuis.

Kijk naar de stand van de heli, probeer te voorspellen waar hij naartoe wil nog voor hij dit ook werkelijk doet.
Zeker bij die kleine rotzakken is het sturen op een rustige rotor 100x belangrijker dan perfect stil hangen..
is je rotor rustig, kun je met kleine correcties je ding doen. is de rotor niet rustig, dan moet je roeren alsof er een pot soep voor je staat ;-)

en let inderdaad op met crashen met het gas open.. 1 keer iets raken met de motor aan, en de fet van de motorsturing fikt eruit. zelf nooit gehad, maar vaak genoeg gebeurt bij anderen.

wel een dure crash trouwens.. bij mij waren er meestal een paar linkjes weg, of de staart gebroken.
Staart heb ik vervangen voor een vol carbon vliegerstok, sindsdien weinig last..

bij de mcpx moet je voorkomen dat hij vaart maakt..
klinkt raar, maar die kleine rotzak zit in no time op een niet prettige snelheid voor binnenshuis.

Dat heb ik meermaals mogen ervaren. De mcpx kan echt als een kleine rotzak venijnig uit de hoek komen. Plots is die tijdens een maneuvre weg. En weg is dan met een rotvaart!

Binnenshuis vliegen :lol: daar ben ik nog niet hoor! Heb die mcpx gekocht om binnen te kunnen vliegen maar ben erg blij dat men mij aangeraden heeft dit eerst buiten te oefenen. Heb buiten echt wel de ruimte nodig, binnen gaat die in no-time crashen.
Hoewel... Bij windstil weer lukt het me wel de heli enkel boven het terras rond te sturen (5x7m). Nog een lipo of 10 en binnen lukt wel. ;) (zal er maar een lipo of 20 van maken)

bij die kleine krengen leer je rustig te sturen ;-)

doe je het niet, heb je een uitdaging :mrgreen:
een grote vliegt vele malen rustiger, en doorgaans heb je ook een halve tel extra om te reageren. Sommige reacties van een mcpx (zoals het soms extreem doorzakken na een flarende bocht) hebben grotere heli's veel minder.

alleen grote heli's kunnen wel erg agressief zijn :mrgreen:
van ervaring met een klein apparaat, wordt een grote alleen maar makkelijker

Ik heb met m'n mcpx v2 meteen binnen leren vliegen. Ik moet wel zeggen dat ik enkele maanden voor ik hem had vrij intensief gesimd heb (15 tot 30min per dag, elke dag)
En dan de heli zeer gemoedelijk instellen (kom effe niet op een geschikt woord), niet teveel gas, weinig pitch en met dr/expo goed terugschroeven.
En dan geleidelijk aan naar alles maximaal (gedurende ongeveer 1 jaar)
mijn eerste vlucht duurde 2 seconden en kostte mij een linkje.
Daarna ging het langzaam beter en nu draai ik gevlogen achtjes en pirouettes boven de tafel. (Ik moet er wel bij zeggen dat het nog een beetje slordig is)
Hoewel, ben een tijdje met de 450 bezig geweest en nu moet ik toch weer wennen aan deze driftkikker.
Ik denk dat de boodschap is: blijven oefenen en als je groter vliegt, vergeet de kleintjes niet. Ze zijn nogal snel jaloers.:cool:
Groeten,
Bart.

echt oefenen,
alles oefenen,
en stik time !!!

50 vluchten klinkt goed,
dat zijn bij volle 5 minuten meer dan 4 uren,
dat is best veel,

in vergelijk vlieg ik buiten rond de 100 uren, (per jaar)
hetzelfde binnen en dan nog wat simmen,
veel werk, ik wil niet zeggen, dat ik dan best vlieg,
maar dat ik veel doe om goed te zijn

Uwe

Back