Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Anders die ik het gewoon zo :-))

16e0ccbffc9ec4f1a1ce91558bc72031.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien begrijp ik het dan verkeerd, maar de lipo's van mijn auto hebben een aparte balanceer aansluiting. De lipo's voor mijn mcpx hebben dat niet. In ieder geval niet apart. Ik heb een laadkabel voor 6 micro lipo's met 1 balanceer aansluiting. Maar durfde daar net zoals Phobos77 niet aan te beginnen omdat mij de ene balanceer uitsluiting ook te weinig lijkt... Maar als ik 1 lipo aan mijn gewone lader aansluit dan heb ik toch nog geen balanceer aansluiting?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De 2S accu's worden over de 'balanceer' kabel geladen en gebalanceerd. Voor zo'n kleine accu is het niet nodig om nog twee extra main leads te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien begrijp ik het dan verkeerd, maar de lipo's van mijn auto hebben een aparte balanceer aansluiting. De lipo's voor mijn mcpx hebben dat niet. In ieder geval niet apart. Ik heb een laadkabel voor 6 micro lipo's met 1 balanceer aansluiting. Maar durfde daar net zoals Phobos77 niet aan te beginnen omdat mij de ene balanceer uitsluiting ook te weinig lijkt... Maar als ik 1 lipo aan mijn gewone lader aansluit dan heb ik toch nog geen balanceer aansluiting?

mCPX heeft een 1s lipo, dus de lipo zelf hoeft niet aan de ballancer !

maar als je (wat ik boven al schreef) meerdere lipos parallel of serieel gaat laden,
en die zijn niet gelijk vol / leeg of oud / nieuw,
dan liegt het toch op de hand, dat het niet goed gaat !

... in het geval van parallel doe je een lipo met minder spanning direct aan een lipo met meer spanning,
krijg je goed warme kabel, tot ze branden

... in het geval met verschillen volle lipos serieel ,
laad je de lege lipo en de volle lipo:
de lader ziet de gehele spanning, niet dat een lipo b.v. 4,2 of 3,2 volt heeft
dus zegt de lader .. nog 1 volt bij laden,
voor die met 3,2 volt een halve en voor die met 4,2 volt ook een halve,
dus al weer vuur !

duidelijk ??
 
Ik heb ook zo'n kabeltje bij mijn blade 120sr waar je vijf lipo's aan kunt hangen, geen enkel probleem.
Maar ik zou het ook niet doen bij dure lipo's , want die 1s lipo's kosten geen drol op EBAY ik had er 10 voor 25 euro.
En wat veiligheid betreft je moet altijd in de buurt blijven met laden.

Grt André
 
wat ik ook zeg,
met 1s lipo, die gelijk zijn (leeftijd en voltage) .. is het geen groot probleem,
maar zeker niet super veilig !
 
Zolang iedere lipo als aparte cell wordt gezien is het geen probleem met 1S lipos, alles zou dan netjes gebalanceerd moeten worden. Met meerdere cellen per lipo wordt het ingewikkelder.
 
de theorie achter dat multi laad pieletje is de wet van communicerende vaten.
zo werkt een accu nl ook enigszins.

als je een 12s lipo zonder balancer laad, zullen de goede cellen een beetje laag in voltage blijven, de slechte cellen gaan wat omhoog. dus je krijgt verschil tussen de cellen.
maar. de cellen zitten intern aan elkaar geplakt.
anders kun je geen 50 volt op de stekker krijgen...

door dat verschil zullen er stroompjes gaan lopen. de cellen met een hoger voltage lekken wat naar de lagere cellen.
en gaat zo door tot de accu vol is.

punt is wel dat die interne stromen gewoon niet echt hoog zijn. dus je laadvermogen moet er op aangepast zijn.
ga je met 5c zoiets laden, kunnen de i terne stromen het niet bijhouden waardoor je de cellen die wat hoger in het voltage schieten (de slechtere cellen) heftig gaan overladen.
een computerlader met balancer ziet zoiets, en schroeft het vermogen terug...
zonder balancer gebeurt dat niet.

dus.
als je dat doet, laag laadvermogen.
geen idee hoe laag, geen ervaring of electrotechnische kennis om dit top op de komma uitnhet hoofd op te kunnen schrijven ;-)

de cellen moeten ongeveer even ver ontladen zijn.
anders zullen de volste cellen zich gaan overladen.
iets verschil mag wel.
maar veel niet, ivm balanceerstromen die gewoon niet zo groot zijn.
een normale balancer op een lader doet maar iets van 100 ma... maar een computerlader past de lader aan.


dus het kan makkelijk.
maar wel nadenken bij wat je doet.
persoonlijk heb ik het nooit gedaan. geen goed gevoel bij.
maar dat ben ik.
 
de cellen moeten ongeveer even ver ontladen zijn.
anders zullen de volste cellen zich gaan overladen.
iets verschil mag wel.
maar veel niet, ivm balanceerstromen die gewoon niet zo groot zijn.
een normale balancer op een lader doet maar iets van 100 ma... maar een computerlader past de lader aan.

precies dat is toch het probleem,
je kan het proberen en het probleem negeren, wat ik b.v. niet doe,

en dat een vollere cellen laag blijven en de slechte cellen omhoog gaan, dat klopt niet !
goede cellen laden sneller dan slechte cellen
(een lege nieuwe lipo laad met 2 C 1/2 uur, bij een oude lipo wacht je 45 minuten en meer)
en daarom worden die goeden en volleren cellen overladen, omdat zij niet stoppen met 4,2 volt,
en de lader ook niet ...

dus gebruik gelijk lege cellen en gelijk oude cellen, dan is het tenminste wat "veilig"

Groet
Uwe
 
uwe,

een slechte cel kan minder snel lading afgeven. dus zal hij onder belasting eerder zijn voltage omlaag laten zakken. een accu die het niet aankan, kakt in..
zo kan een slechte cel ook minder goed lading opnemen. dus schiet het voltage omhoog tijdens het laden. weerstand in de cel is groter. dus een hoger voltage nodig om de stroom erin geperst te krijgen.
in het kader: als het niet gaat zoals het moet, moet het maar met geweld ;-)

die slechtere cellen zijn tijdens laden misschien hoog, als je de lader uit zet zul je zien dat het voltage als een gek weer omlaag zakt.
zelfde als je die cellen zou monitoren tijdens ontladen.
deze cellen krijgen een lager voltage tijdens belasting dan de goede cellen, belasting weg, en je ziet het voltage weer omhoog gaan tot normalere waardes.

die multi dingen kunnen wel, als je maar rekening houdt met dat interne balanceren. dus niet met 2c laden. persoonlijk zou ik dit nooit hoger doen dan 0,5 c of zoiets.
maar nogmaals. eigen keuze ;-)
ik hou ook niet van die dingen.
precies vanwege jouw reden. je merkt een slechte cel heel laat op, en je maakt er snel foutjes mee
 
Heren helikopter piloten.
Allemaal een hele fijne jaarwisseling gewenst vanavond.
Denk aub aan de vingers indien er vuurwerk wordt afgestoken, want eenmaal een paar vingers eraf, of beschadigingen aan de ogen is lastig rondvliegen.( zelf steek ik geen eurocent in dat vuurwerk, beter om aan de hobby te besteden )
En op naar een 2016 met veel en mooi vliegweer en lekker genoeg stick time kunnen maken.
Vr Gr Erwin
 
Bedankt Erwin[emoji106]
Ik wil ook iedereen alvast een goed uiteinde wensen en uiteraard een goed gezond en gelukkig 2016!!!

Dat je beste vlucht in 2015, je slechte vlucht in 2016 mag zijn!!!! [emoji106][emoji12]

Gr. Jeroen
 
Gisteren nog de nodige packs geleegt met de mcpX BL.
Ze krijgt na 110 vluchtjes weer last van vervuilde servos. ( bij 50 vluchtjes dus ook al gecleand )
Merk het met rondvliegen dat ze soms plots op pitcht, en zou haar in deze situatie niet eens meer binnen durven te hoveren vanwege het plafond.
Dit weekend dus maar weer de servo cleaning uitvoeren.
Fijn weekend allen.
Oja...........buitenom het lastige servo vervuilings fenomeen vliegt de Blade mcpX werkelijk super.
Ik pak deze micro zelfs met behoorlijk wat wind waarbij ze zich heel goed staande houdt en omdat ze enorm Crash hufterproof is bevalt ze goed.
Afgelopen week tijdens het fladderen met een vliegmaat die ook met een mcpX BL vliegt viel bij mijn mcpX BL plots de stroom uit tijdens rondvliegen.
Toestel zat op 15 meter hoog en viel plots als een dood vogeltje uit de lucht zo het gras in.
0,0 schade.
Kwestie van verse Lipo erin en weer gaan.
Het kwam doordat ik te lang was doorgevlogen met een packje dat niet helemaal vol zat.
Dus kwestie zender-ontvanger verlies door stroomgebrek.
Heerlijk deze Crash hufterproof micro Heli.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Goed..........omdat het vandaag helaas toch weer knake weer is met vieze nare miezerregen de servos maar schoongemaakt van de mcpX BL.
Linksom/rechtsom, moet toch gebeuren.
Het is en blijft een . . . klus vind ik.
Iemand die slecht ziend is, nagelbijter is of geen oeverloos geduld heeft kan er maar beter niet aan beginnen of het klusje uitbesteden aan iemand die het voor hem wil doen.
De 4 schroefjes van de printplaat benne zo potdomme klein dat het een karwei kan zijn om die in 1 keer goed terug te plaatsen.
Ik heb dit keer geen contact spray gebruikt, maar ordinaire WD40 spray.
Oke, het iets vettig, maar heb de servo banen goed schoon kunnen krijgen dmv in de WD40 gedrenkt wattenstaafje en de Heli net test gevlogen in de woonkamer.
Ze doet het weer als vanouds.
Op naar de volgende servo schoonmaaksessie.
Het is dat deze micro zo lekker vliegt, want anders had ik haar al lang en breed doorverkocht.
De lineaire servos benne echt knake wat snelle vervuiling betreft, maar haar vlieggedrag maakt veel goed.
Ze mag dus blijven en dienst blijven doen.
Vr Gr E
 
wat ik gebruik is remmenreiniger...
ontvet. en verdampt volledig doorgaans.
ik spuit het op een lap, niet recht op de servo( kans op vocht in de print)

wd40 maakt het vet, waardoor er eerder rommel aan blijft hangen
dat zou zeker niet mn eerste keuze zijn..
kun je beter nog gewoon een nat doekje pakken

je kan ook van die schoonmaak alcohol pakken.
 
Oke, je bent helemaal duidelijk.
Het is voor mij een kwestie van uitproberen wat het beste werkt.Zoveel mensen zoveel meningen.
Ik heb vandaag de WD40 voor servo cleaning gebruikt en nadien met een vliegmaat die ook een mcpX BL heeft nog gevlogen.
Heb 10 Lipo packjes gevlogen en toestel doet het gewoon weer goed.
De tijd zal uitwijzen of de WD40 nadelig zal werken, maar vermoed van niet.
Ik hou jullie op de hoogte.
Vr Gr E
 
Back
Top