Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben 2 keer een tail blaadje kwijtgeraakt (het blaadje scheurde bij het gaatje af) - reken maar dat de tail grips dan trillen. Maar nog niet meegemaakt dat een complete tailgrip afbreekt.
Die boutjes moet je nét iets strakker dan handvast aandraaien. Je moet echt vertrouwen op de locktite.
Als je hem al flink onder spanning zet door hem heel stevig aan te draaien komt de middelpuntvliedende kracht van het gigantisch snel draaiende bladhoudertje daar nog bij, en knapt hij sneller af.
Is bij grotere heli's ook de regel: draai het niet te vast aan... Kán de oorzaak zijn, hoeft niet maar kan wel.
Maar verder heeft er niemand een soortgelijk incident gehad?
Heb er een afbeelding van maar ik mag geen bijlagen bijplaatsen.
Het gevreesde ding is getemd en vliegt nu vrolijk rond, geen enkel trillinkje meer,geen tailwag meer,en alles blijft netjes op zijn plaats hangen.
Hopelijk hebben jullie daar wat aan.
Grts Nick
Hee Nick,
Klinkt als n goeie mod?? Hoezo mag geen bijlage plaatsen?
Pb m anders naar mij, probeer ik t nog s.
Kan nuttig en goedkoop zijn voor velen!
Eerlijk gezegd zou ik, eenmaal je de 'beginnersfase' voorbij bent, toestellen zoals de 130X aan me voorbij laten gaan.
De staart blijft gewoon problemen geven bij alle 130X vliegers bij ons in de club. Is maar een enkeling die geen last heeft van vibraties, bij een andere is de tail is gewoon uit elkaar gesprongen bij optoeren, ...
Kijk dan liever naar een Blade 300X of nog beter, een Gaui X2. Ze zijn wel wat groter maar deze vliegen tenminste als een volwaardige heli. (Hoewel de gyro op de 130x echt wel een goed dingetje is)
Ik heb het al meermaals gezegd, je moet de tail blaadjes balancen. Een strookje van 1-2mm breed en 1 cm lang over de dikke kant van het lichtste blaadje kan het verschil maken tussen gigantisch trillen en 100% trillingsvrij. De tail is bij allebei mijn 130's helemaal trillingsvrij.
Een vliegkameraad van me heeft ook een 130x gekocht, had ook enorme tail vibraties en is na een half uurtje zorgvuldig balancen ook met een 100% trillingsvrije tail aan het vliegen. Main blades verwijderen, tail blades laten zitten en optoeren tot midstick. Je schrikt je vermoedelijk kapot. Dan balancen tot hij zijdezacht en turbine achtig loopt......
Het is mijn meest waardevolle aankoop van dit jaar. Ik heb er ontzettend veel mee geleerd, reden zijnde dat je er alles mee durft, 9 van de 10 keer gaat er niets kapot bij een crash mits je throttle hold op tijd weet te vinden. Als er wel een keer wat stuk gaat zijn de repair kosten beperkt.
Hier zit het probleem niet of niet helemaal. Het probleem zit in de lagers die de tail-shaft op z'n plaats houden. Deze hebben speling! de tailschaf kan dus op en neer. Doordat vermoedelijk 1 blaadje wat zwaarder is trek die altijd tijdens het roteren de as die richting op. hier door krijg je het idee van een wasmachine die verkeerd geladen is. maar dan 10X zo snel met wel 10.000 toeren ofzo. en jaaa dat gaat behoorlijk trillen!
Mijn oplossing: blaadjes standaard laten en de vogende 2 dingen bestellen:
Precision CNC Aluminum Tail Gear Case (Square) - BLADE 130X, MICROHELI
Double Bearing Stainless Steel Tail Pitch Slider - BLADE 130X, MICROHELI
Probleem 100% opgelost.