Black Pearl in RC uitvoering

bedankt om mee te denken Hans,met een vergelijkbare knal en rook die daarmee vrijkomt zou ik inderdaad al blij zijn.
Ook de pistolen met die rode ringen ( 8 of 10 knallen) maakten vroeger al wat herrie , helaas deze zijn allemaal minder luidruchtig geworden.
Maar ik heb nog tijd, het mechanische gedeelte om de poorten te openen en de lopen naar buiten te laten komen zal toch eerst nog moeten gebouwd worden.
 
zou je die knal niet mechanisch kunnen opwekken? Of elektronisch middels een luidspreker(tje)?

En dan de rook, iets met een drukvaatje waar rook in zit en dat met een klepje even opent en zo een pufje doorlaat.

zou het geheel wellicht wat praktischer bruikbaar maken aan de waterkant in elk land.
 
o mark ik heb hier in de schuif in mijn werk kot nog een gas patroon liggen van een beebee gun dat kan je komen halen dat was ik vorige keer vergeten mee te geven.
 
Rook is makkelijk genoeg te maken maar de elektronische knal blijft ver van aanneembaar. Ook de installatie om de rook te verdelen is niet eenvoudig. Dit alles is al ruim getest door mezelf of andere modelbouwers. En loop met achteraan een elektronische ontsteking en een lading kruit is de eenvoudigste en meest natuurgetrouwe oplossing.
Waarschijnlijk is de beste oplossing gewoon niks vragen en gewoon doen, Net zoals vuurwerk afsteken zonder vergunning, wie is hier ooit voor gearresteerd?
 
Na de vorige nogal RC gerichte update opnieuw wat meer in de sfeer van houten scheepsbouw.
Ik had het woord roer al vermeld, tijd dus voor een foto verslagje.

na het op maat maken van alle benodigde hulpstukken konden we van start gaan met wat uiteindelijk het roer zal worden.
met een beetje verbeelding zie je een zelfgemaakt piano scharnier van 7 cm
even passen
het fineer eik aanbrengen
de boel zwarten
metalen banden aanbrengen
en het eind resultaat.
Als ik nu alles nog RC gekoppeld maak kunnen we opnieuw het water op om te gaan test(varen)
tot later, Marc
 
voor jullie staat er natuurlijks niets nieuws in maar vind het zelf een leuke samenvatting.
toch leuk te horen dat jullie alles nog eens opnieuw lezen in de papieren versie.
vgr Marc
 
voor jullie staat er natuurlijks niets nieuws in maar vind het zelf een leuke samenvatting.
toch leuk te horen dat jullie alles nog eens opnieuw lezen in de papieren versie.
vgr Marc
Ook ik heb deze zojuist gelezen en inderdaad het is weer wat anders zo teruglezend in de “papieren” versie, knap stukkie dit verdiend wel een diepe:wave
 
Vermits we de zeehond ( in bouw verslagen- schepen) aan het schilderen zijn hebben we tijdens de verplichte "wachten tot de verf droog is voor de volgende laag" periode tijd om dit schip verder te werken.

Na de hulp motor en het roer zijn nu voornamelijk de masten aan de beurt. Wel niet de gehele maar meer bepaald de voet op de kiel die er straks voor moet gaan zorgen dat de masten naar beneden gedraaid kunnen worden om deze daarna te kunnen verwijderen. Niet zozeer voor transport maar voor het geval ik ooit in de romp moet zijn om herstellingen uit te voeren. Hopelijk dus nooit, en is alle arbeid van de voorbije dagen zinloos geweest, maar het geeft toch een gerust gevoel dat de mogelijkheid bestaat om alles te verwijderen zonder hamer en beitel.

We hebben dus een ontwerpje gemaakt gebaseerd op iets dat ISOLA in het verleden al eens heeft gebouwd, Bedankt René voor het idee.
Het geheel bestaat dus uit een draadstang met onderaan een druklager waaraan de mast bevestigd word en deze alzo naar beneden of omhoog kan gedraaid worden door middel van een inbus sleutel , waarvan de kop net onder het dek ligt verborgen.
de basis materialen die we straks gaan opstapelen tot een geheel.
R de gemonteerde versie zij aan zicht
Mid boven aanzicht zonder draadstang
L idem zonder deksel, je ziet nu de kamer die ontstaan is voor de druklager en moer
en hierboven enkele exemplaren klaar om in te bouwen
en nr 3 zat reeds op zijn plaats net als de kolderstok en zijn bediening.
En nu eerst de binnen verschansing verder afwerken , eindelijk nog eens wat hout kleven i.p.v. al die kunststof-plaat.
Als dit klaar is kunnen het voor en achter dek stilletjes aan verschijnen en kunnen we de masten gaan planten
smile.gif


vragen of opmerkingen? je weet waar je er mee moet zijn, Marc
 
Het demonteerbaar maken van masten heb ik vroeger op de colin archer ( foto's zijn weg op het forum) opgelost door gebruik te maken van een drukveer. Je duwde de mast naar beneden stak een ijzertje door het gat in de mast en een plaatje naast de mast. Hierdoor bleef de mast naar beneden en de drukveer was volledig ingedrukt.

Daarna kon ik rustig de wanten losmaken en de mast demonteren nadat het ijzertje er terug was uitgetrokken.

Ga je ooit de mast demonteren op het schip. Ik denk het niet. Een driemast getuigd schip heeft zoveel staande want ,dat je moet demonteren, dat je er niet aan begint.

Bij de santisima kan ik de masten ook demonteren, maar ik denk dat hij eerder in de kliko (vuilbak) ligt, dan dat ik daar aan begin.

Voor de rest mooi gedaan. Je roerservo mechanisme brengt me wel op ideëen.


ps: ik denk er nu aan. Ik heb een buis gebruikt waar de mast kan in schuiven.
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer een stukje gevorderd, tijd dus om jullie weer wat foto's voor te schotelen.
Mijn eerste werk was om de binnenzijde van de verschansing volledig af te werken en daarna de onder dekken bouwen zodat de mastvoeten konden geplaatst worden.
Hierna was ik begonnen om het eerste onderdek uit hout te maken, maar al snel heb ik het hout opzij geschoven en vervangen door plexi plaat.
Deze plaat was namelijk wat steviger maar ook transparant zo dat het uitlijnen en aftekenen van de mastvoeten een stuk eenvoudiger werd.
De dek bolling was ook makkelijker in de plexi plaat vast te leggen dan met de triplex. Hiervoor hebben we met een verfstripper de plaat verwarm tot deze voldoende soepel was en daarna opgespannen laten afkoelen.
Voor het achterdek heb ik geopteerd om dit uit 2 delen te maken zodat later indien ooit nodig dit demonteerbaar is.
Maar toen ik met het hoofddek half weg was sloeg het noodlot toe :(
motor is reeds onderweg ,dus volgende week het vervolg van het hoofd dek.
tot later, Marc
 
Zo, hier zijn we dan weer met het vervolgverhaal dat onderbroken werd door een defecte zaagtafel.
Voorlopig blijft het nog steeds plexi plaat dat in beeld komt maar daar kan ik helaas niet omheen.
De werkwijze voor het hoofddek is sterk vergelijkbaar met die van de andere 2. De mal bestond hier echter niet uit piza dozen maar een stuk soepel pvc plaat dat wat makkelijker in en uit de romp te krijgen was zonder deze laatste te beschadigen. Piza doos was net te slap voor een goede meting.
Hierna werd ook dit dek met behulp van de verfstripper in de juiste bolling gebracht. door de breedte van het dek vond ik het noodzakelijk om ook enkele dek balken te vervaardigen, uiteraard ook met de juiste kromming. door deze op het reeds gebogen dek te klemmen.
Na het uitzagen van het verwijderbare dek , op de tekening kan je zien dat later de trappen allemaal netjes uitkomen op het vaste stuk zodat deze vast kunnen gemonteerd worden. Eveneens werd de grote rooster uitgezaagd daar deze later zal dienen als toegangsluik om de nodige batterijen te plaatsen en de bediening van de zeilen en geschut te kunnen controleren. Het grote stuk is enkel te verwijderen indien er zich onderhouds-werken zouden opdringen.
Uiteindelijk kan ook het hoofd dek op zijn plaats gelegd worden, voorlopig nog steeds in dry-fit tot alles in de romp is ingebouwd.
Hierna komt er terug hout op de foto's in de vorm van de masten.
en we sluiten af met het zicht op de geopende dekken zodat we verder kunnen aan de romp inhoud.
tot later, Marc
 
Back
Top