Vermits we de zeehond (
in bouw verslagen- schepen) aan het schilderen zijn hebben we tijdens de verplichte "wachten tot de verf droog is voor de volgende laag" periode tijd om dit schip verder te werken.
Na de hulp motor en het roer zijn nu voornamelijk de masten aan de beurt. Wel niet de gehele maar meer bepaald de voet op de kiel die er straks voor moet gaan zorgen dat de masten naar beneden gedraaid kunnen worden om deze daarna te kunnen verwijderen. Niet zozeer voor transport maar voor het geval ik ooit in de romp moet zijn om herstellingen uit te voeren. Hopelijk dus nooit, en is alle arbeid van de voorbije dagen zinloos geweest, maar het geeft toch een gerust gevoel dat de mogelijkheid bestaat om alles te verwijderen zonder hamer en beitel.
We hebben dus een ontwerpje gemaakt gebaseerd op iets dat ISOLA in het verleden al eens heeft gebouwd, Bedankt René voor het idee.
Het geheel bestaat dus uit een draadstang met onderaan een druklager waaraan de mast bevestigd word en deze alzo naar beneden of omhoog kan gedraaid worden door middel van een inbus sleutel , waarvan de kop net onder het dek ligt verborgen.
de basis materialen die we straks gaan opstapelen tot een geheel.
R de gemonteerde versie zij aan zicht
Mid boven aanzicht zonder draadstang
L idem zonder deksel, je ziet nu de kamer die ontstaan is voor de druklager en moer
en hierboven enkele exemplaren klaar om in te bouwen
en nr 3 zat reeds op zijn plaats net als de kolderstok en zijn bediening.
En nu eerst de binnen verschansing verder afwerken , eindelijk nog eens wat hout kleven i.p.v. al die kunststof-plaat.
Als dit klaar is kunnen het voor en achter dek stilletjes aan verschijnen en kunnen we de masten gaan planten
vragen of opmerkingen? je weet waar je er mee moet zijn, Marc