we zitten ondertussen alweer enkele weken verder, weinig gebouwd maar veel moeten experimenteren en uitproberen.
1 stap zijn we alvast opgeschoten in de goede richting.
en een 2de gaat de juiste richting uit op de voet gevolgd door 3 en 4.
Wat is hij nu weer aan het vertellen denken jullie waarschijnlijk dan

Wel, uiteindelijk komt het er op neer dat voor ik verder kan bouwen aan een systeem dat de geschuts-poorten opent en de kanonnen naar buiten laat schuiven ik eerst klaarheid moest brengen in het aansturen van de zeilen. De winches die de ra's en zeilen moeten doen draaien dienen namelijk helemaal onderin de romp gebouwd worden. Hierbij moet dan rekening gehouden worden met het vast en lopend touwwerk en de mogelijkheid om de masten te verwijderen indien grote onderhoudswerken zich opdringen. Hierover later meer want ik vermoed dat jullie liever het bouwproces volgen ipv nu naar een boel kribbels op een blad papier te staren waar ik zelfs bijna niet meer aan uit kan.

De bediening van de luiken , stap 1 die voltooid is, hoe openen we de luiken? Na enkel testen bleek een systeem dat duwde aan het luik om te openen het meest betrouwbare en makkelijkste om te bouwen.
Ik ben gestart met een stevige visdraad die zeer goed voldeed aan de eisen om het luik te openen en sluiten, makkelijk en goed was te verbinden met de styreen aan de binnen zijde van et luik maar visueel niet echt op een touw lijkt.
Ik ben dan verschillende soorten draden en kabels gaan testen op soepelheid maar toch voldoende stevig. Meeraderig koper of messing leek best op een touw, was nog relatief makkelijk te bevestigen door het aan de buitenkant gemonteerde oog vast te solderen aan de draad, maar bleek geen stevigheid te beschikken om het luik open te duwen. zelf gevlochten ijzer draad is dan weer niet soepel genoeg om te buigen. Uiteindelijk ben ik dan naar staalkabel opzoek gegaan ( remmen van een fiets in gedachten ) die de juiste eigenschappen had.
Bij de doe het zelf vond ik 1mm kabel om kunstwerken op te hangen die ook nog soepel was. Maar hoe bevestig je deze dan weer aan het luik was de volgen uitdaging. ( staal is niet te solderen)
Om een lang verhaal korter te maken kan je best even de foto' bekijken, De uiteindelijke oplossing is : een 0.3mm gat door het luik boren waardoor het buiten oog kan geschoven worden. Aan de binnen zijde een 1.1mm gat enkel door de styreen boren, de koperen pen door het luik in het midden van de kabel prutsen en hierna aan de binnen zijde de kabel in het gat vast gieten met zap a gap lijm. De volgende dag meer dan voldoende trekkracht op de verbinding gezet om deze te testen en goed bevonden.
nr 2 is de luiken monteren, maar daar moet ik eerst de zo pas geleverde scharnieren,spijkers en de ogen nog zwarten. ondertussen starten we alvast om een boormal te maken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is , tot later maar weer, Marc