Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Bedankt allemaal voor de positieve reacties.
Peter de laatste foto heb ik in tegenstelling tot de meeste andere gemaakt met het fototoestel op statief.
Je ziet dan dat de verhoudingen beter uitkomen dan met de groothoeklens van een GSM.
Dat statief bleek ooit een levensgevaarlijk ding te zijn. We liepen in Parijs en ik had het gebruikt om ons samen op de foto te zetten. Toen we verder liepen had ik het statief langs mijn bovenbeen in de hand als op de foto. Een agent die uit een zijstraat kwam greep direct naar zijn wapen.

20240112 02 Hama statief.jpg

Groet, Jan.

Bedankt allemaal voor de positieve reacties.
Peter de laatste foto heb ik in tegenstelling tot de meeste andere gemaakt met het fototoestel op statief.
Je ziet dan dat de verhoudingen beter uitkomen dan met de groothoeklens van een GSM.
Dat statief bleek ooit een levensgevaarlijk ding te zijn. We liepen in Parijs en ik had het gebruikt om ons samen op de foto te zetten. Toen we verder liepen had ik het statief langs mijn bovenbeen in de hand als op de foto. Een agent die uit een zijstraat kwam greep direct naar zijn wapen.

Bekijk bijlage 566953

Groet, Jan.
Ja, daar worden ‘we’ niet blij van …….

Gisteren de vaste delen van de zwierbomen gemaakt en gemonteerd. Vandaag verder geprutst en op de staaldraden en handgrepen na zijn ze gereed. Met behulp van deze draden werd de zwierboom op de juiste hoogte gesteld. Aanvankelijk stonden de zwierbomen 6 meter verder naar achter maar bij de eerste werfbeurt zijn ze verplaatst. Zwierbomen worden gebruikt om personen en spullen van boord naar de wal te krijgen en omgekeerd. Als het voorschip bij afmeren zover uit de wal blijft dat je niet kan overstappen wordt de zwierboom gebruikt. Op de Boven Rijn kwamen de loodsen vaak op de brommer naar de plaats waar ze aan boord kwamen en dan werd de brommer ook met de zwierboom aan boord gebracht. Bij een leeg schip en lage oever was het niet altijd een feest om de zwierboom te gebruiken.

20240116 04.jpg

Groet, Jan.

Mooie details Jan! In het begin hadden we op de Alioth maar één vrij korte zwierboom. Vanaf 1960 voeren we veel op de Rijn en is er een tweede langere zwierboom bij gekomen. De andere werd 2 meter verlengd. Later op de Maas hebben we er veel plezier van gehad. Bij ons stonden ze voor op de trunk. Gr. Klaas.

Om de handgrepen aan de zwierbomen te bevestigen wilde ik in de 1,5 mm dikke zwierbomen gaatjes van 0,5 mm boren maar dat is niet gelukt.
Besloten om 0,8 mm te boren en vervolgens 0,5 mm messing rond erin te solderen.
Daarna weer even geworsteld om de draadjes door de gaatjes te krijgen maar het is gelukt en de zwierbomen zijn gereed.
Inmiddels heb ik ook soldeerpasta in huis dus kunnen de draadbakken verder afgewerkt worden.

20240119 01.jpg
20240119 02 .jpg

Groet, Jan.

Als ik dat soort idioot kleine gaatjes in iets ronds moet boren pak ik een stukje hout.

Precies in het midden trek ik een lijntje.
Onder de lijn boor ik een gat, met de dikte van het pijpje waar een gat in moet, in dit geval dus 1½mm.
Daar steek ik het pijpje door die nu dus onder het lijntje door het houtje steekt.Op het lijntje boor je nu met de ½mm boor een gaatje in het pijpje.

Dat is ook precies zoals ik het heb gedaan. Alleen had ik een 1,5 mm gat geboord in een stukje messing en daarin klem passend de zwierboom geplaatst.
Exact in het hart 0,5 geboord maar net voordat ik op diepte was, ondanks steeds de spaarders verwijderen, brak het boortje. Zelfde methode met 0,8 ging goed.

Goed, Jan.

Dankjewel Klaas en leuke foto van de loods met fiets. Er is wat gestunt in die tijd. Mijn vader had een motorfiets aan boord en die werd soms via de loopplank naar de wal gereden. Eén man achteruit lopend met het stuur in handen en de ander bij de bagagedrager.
Gr, Jan.

Geen dank Jan! Praat me er niet van. Mijn vader had een DKW RT125 en die werd m.b.v. de roeiboot, twee loopplanken en een ladder boven Ludwigshafen aan de wal gezet. En daarmee gingen we naar de bergen van het Zwarte Woud, die zo dichtbij leken. Met de Engelina lag ik aan de kleine Hartelsluie en zette daar alleen de Norton Atlas aan de wal. Ladder onder de trunkreling door, daar de loopplank op en dan de Norton in positie, zelf ervoor en dan aan het spatbord er vooraan lopen en heel aan de wal komen. En je dan realiseren dat je niet echt slim bezig bent. Dus volgende keer mast en bunkergiek in positie en zo aan de wal gedraaid. Duurde wel langer, maar wel veiliger. En zo zetten we de Norton ook op het veerbootje in Ouderkerk aan den IJssel. Stond het spul voor een knaak aan de wal. In die tijd waren we voor ons doen best inventief. Afijn, we hebben de verhalen nog! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Het duurde even voordat het lampje ging branden hoe ik de hoeklijn aan een draadbak kon solderen maar het is gelukt. Een stukje aluminium pijp van dezelfde diameter en 2 stukjes racefiets binnenband waren de oplossing.De hoeklijn is 1x1 mm en deze zijn met zilver aan de bak gesoldeerd. Als het goed is kan de rest met tin zonder dat alles uit elkaar valt.

20240120 02 Soldeerhulpstuk.jpg

Groet, Jan.

De 4 draadbakken volledig gesoldeerd en op het dek geschroefd zodat ze er bij schilderen nog af kunnen.
Op de laad/los leiding de steun geplaatst waarop de mast rust als deze volledig wordt gestreken. Op de foto valt het nauwelijks op.

20240126 02.JPG

20240126 03.JPG

20240126 04.JPG

Groet, Jan.

Ik heb ook genoten van het bouwen aan het Wisboomgemaal en als je de reacties van bezoekers hoort geeft het ook achteraf voldoening.
Aan deze Dordrecht 11 wilde ik beginnen toen de Maarten gereed was maar toen kwam het gemaal ertussen.
De D11 is heel leuk om te doen door de vele herinneringen die ik eraan heb.

Groet, Jan.

Na de draadbakken verder gegaan met de tankhoofdjes. De tankdeksels zijn gezaagd uit dubbelzijdig koperen printplaat.
Voor de tankdeksel steunen, 0,3 mm messingplaat, een mal gefreesd om ze in vorm te buigen en later de schuine kant te frezen.
Ook de eerste beademings leidingen gebogen. Daarna volgen nog 8 knevels per tankhoofd.

20240202 03.jpg

20240202 05.jpg

20240203 02.jpg

Groet, Jan.

Back