Billing Boats HMS Warrior, 1:100

Er worden wel meer grote schepen gebouwd hier Barkman, daar gaat het "meestal" goed.
Wat mij opvalt is dat er eigenlijk niet veel spanten in het geheel zitten.
Eigenlijk komt de gedachte die ik gisteren al had weer op; waarom geen balsa in de romp zetten.
Dan kan er niks gebeuren, en gezien de ruimte tussen de spanten zal het beplanken ook een stuk makkelijker zijn en kun je perfect de vorm in de romp schuren.

Dat is wat wat in mij opkomt, de constructie voor zo'n groot schip is te summier, ik had daar aan moeten denken.

Maar ik heb een oplossing, (Pas op!! Niet voor gevoelige kijkertjes!!)

Ik ga het dek wederom met spijkers vastzetten, ik kan dan de boel onder enige dwang weer uitlijnen.

Met de beplanking zal e.e.a dan weer goedkomen, voor de bovenste helft van de romp bestaat die uit twee brede strippen boven elkaar.

Ik moet de spanten dus juist in lijn hebben, die strippen worden op uitstekende nokken óp die spanten vast gezet.

Zo, effe wat zesduimers uit de schuur halen...:pim:

Ligt ook een beetje aan de dikte van je spanten, maar je hebt kans dat ze splijten. Bij het dek zou ik er niet zo wakker van liggen. Dat komt toch niet in het zicht.

Had je gewaarschuwd!;)

Als je mij het probleem van spijkertjes uit kunt leggen...:-?

Dat fabrikanten spijkers in de kit doen moesten ze naar mijn mening strafbaar stellen.........
Gewoon netjes lijmen en je hebt geen spijkers nodig, maar buiten dat.
Mijn schrik ligt in het feit dat nu e.e.a. onder dwang recht gezet moet worden.
M.a.w. je zet er spanning op,en om dat te fixeren gebruik je spijkers.

Beter is om de romp beetje bij beetje te vullen met balsa, onder die 2 strippen aan de bovenkant.
Op die manier krijg je een solide en rechte basis zonder dat er spanning ontstaat, en áls er spanning ontstaat gebeurd dat over de volle hoogte van de romp, die spanning is dus verdeeld over een groter vlak.
Als je het dek vast timmert (met spijkers) fixeer je het dek (onder dwang) maar de onderkant van de romp kan gaan gaan tegenwerken (wringen)

Maar..... jij bent de kapitein hé.;)

Ik heb er bij de dolphyn destijds rechthoekige schijven multiplex tussen gezet. Zo staan de spanten haaks op de kiel en kan de kiel geen kant op omdat hij aan beide kanten klem zit.

SAM_1446_zps3ceca935.jpg

Ligt ook een beetje aan de dikte van je spanten, maar je hebt kans dat ze splijten. Bij het dek zou ik er niet zo wakker van liggen. Dat komt toch niet in het zicht.

Dacht ik ook, de spanten zijn vijf mm. dik, kunnen wel wat hebben.;)

Klaas, ik zie geen probleem v.w.b. het gebruik van spijkertjes. Toen ik met de houtbouw begon, was dit heel normaal. Nu zijn er betere lijmsoorten en zou het gebruik van spijkers taboe zijn? Uiteraard moeten ze niet in het zicht vallen, en ja, met lijmen gaat het meestal prima, maar nu even niet.

Ik zal wat foto's van de tekening maken v.w.b. de strippen, je zult zien dat opvullen met balsa niets uithaald.

Voor de goeie orde, er zit een afwijking in die mij stoort en die het eindresultaat zullen beïnvloeden, maar ik praat over enkele mm. afwijking over ruim een meter lenkte. D.i. hier een mm., daar wat meer, niet schokkend, wel onacceptabel.

Voor wat betreft de spanning die ik ga inbrengen heb je gelijk, dat staat mij ook niet aan. Maar ik zie het als de enigste oplossing op afbreken en opnieuw beginnen na.

Mocht gaandeweg blijken dat ik er toch naast zit, dan zal ik wat anders moeten bedenken. Word er dan niet eenvoudiger op.

Wel tof dat de admiraal mij nu met kapitein aanspreekt.:pim:

Ik heb er bij de dolphyn destijds rechthoekige schijven multiplex tussen gezet. Zo staan de spanten haaks op de kiel en kan de kiel geen kant op omdat hij aan beide kanten klem zit.

Dat was achteraf ook een beter plan geweest, had die tip ook al in Barneveld gekregen. Echter, toen ging het om twee kromme spanten, nu een kromme dekbalk.:-?

Aan tips geen gebrek.

Zo is dat. Die neem ik ook graag ter harte. (Soms een beetje laat...)

Ach ik zet de schepen met de mast naar boven valt een scheve romp ook niet zo op. :-?:-?

Dat is het voordeel als je niet al te kritisch bent zoals ik. ;)

Oké, nu niet te overhaast iets gaan doen; het is een JOEKEL van een romp.
Of je het met balsa doet of het multiplex hoekplaatjes doet maakt niet veel uit, zolang je de krachten van het "wringen" maar verdeeld.
Heb je straks voordeel van...
Neem rustig de tijd, gaat goed komen ;)

Dat is het voordeel als je niet al te kritisch bent zoals ik. :wink:

Ik probeer ook wat minder kritisch te zijn, maar dit is een belangrijk aspect, kan de hele verdere bouw negatief beïnvloeden.

Ben bang dat het een ritje naar de Gamma word, zal wat triplex moeten inslaan...

Maar eens even experimenteren.

Neem rustig de tijd, gaat goed komen :wink:

Zo is dat!;)

Eigenlijk heb ik één probleem opgelost, namelijk de twee kromme spanten. Dát heb ik met de onderste rij latjes gedaan.
Het probleem waar ik vandaag tegenaan liep is nieuw. Ik vraag mij af of dat voortkomt uit de lengte van de dekbalk. Deze is behoorlijk lang. Als 'tie door warmte uitgezet is, dan hoef ik dus niet zo verbaasd te zijn. Vergt wel een probate oplossing. Ben bang dat ik (een gedeelte van) de bovenste latjes moet verwijderen en deze moet vervangen voor triplex.

Het spanning in het materiaal brengen is mij een gruwel.

Effe halt op de plaats!:rolleyes:

Barkman je gaat nu met spijkertje aan de gang. En nee... Ik heb geen hekel aan spijkertjes. Maar met mate en op de juiste plaats dan.

Wat ik zou opteren is het dek er op te zetten met aan elke spantkant en spijkertje. Sla deze niet helemaal vast in het dek maar zodat je deze er uit kunt halen met een klein tangetje. Wanneer je de romp uit de bouwhelling haalt kun je zien wat het nu doet. Waarschijnlijk valt de schade dan echt wel mee.

Indien ja... Dan het dek los halen als het schip weer in de bouwhelling staan om deze nu te lijmen en wederom met wat nageltjes vast de zetten. Net zoals je bij de Hunter gedaan hebt. Er komen nog fineer latjes als dek overheen en je hebt er dan ook geen last van.

Indien nee. Dan is de triplex een goed idee. Maar wacht gewoon nog even met geld uitgeven omdat het misschien niet eens hoeft.

En hoe krom is het? ...

by de bismarck had een hoop ook last van krom trekken , ik niet , dat kwam of doordat ik hem 6 jaar later bouwde of doordat de romp vry snel in elkaar zat en geen kans kreeg om krom te trekken.

grt timberwolf

En hoe krom is het? ...

Valt mee.:rolleyes:

"Kalmte zal U redden", een waarheid als een koe!

Bij het plaatsen van het dek zit een lastig instinkertje, normaal gesproken lopen de spanten door tot boven het dek en valt het dek tussen deze "staanders". Montage is dan over het algemeen eenvoudig, vooral als het dek later nog wordt beplankt.

Bij de Warrior is dit anders, het gedeelte waar het dek op wordt geplaatst is "kaal", de instinker is dat het dek op slechts één klein nokje wordt gefixeerd:

full

Na het nodige paswerk viel het kwartje, dit nokje lag niet in lijn. Dit geeft over zo'n lang dek een aardige afwijking. Het achterste gedeelte van de romp stond niet helemaal in lijn met de dekbalk, laat dit nou net het gedeelte zijn waar ik geen latjes had geplaatst! Alsnog gedaan:

full

Door wat met het achterschip te richten, kwam de boel aardig in het gareel, niet perfect maar ruim acceptabel.(Neigend naar "goed").
Na het nodige schuurwerk zal dit een prima resultaat geven.
Aan de voorkant bleek de dekbalk ook krom te trekken, vreemd, hier zouden de dekken dat toch moeten hebben voorkomen:

full

full

Bij het plaatsen van de dekken ziet alles er eigenlijk prima uit, ik maakte mij ongerust over de nokken aan de zijkant van de spanten waar later de huid tegenaan komt. Tot zover denk ik ten onrechte:D:

full

Moeilijk te zien, maar van achter gezien op spant 4 en 7 zitten nokjes voor de "huidplaat":

full

Moeten dus goed zitten vanwege niet te corrigeren vervormingen.
En dan valt het eigenlijk nog wel mee, dry-fit van het dek:

full

Het dek wordt later nog beplankt, valt allemaal reuze mee.;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back