Nou... net terug van een bliksembezoekje aan Raboesch...
Ik kan nu al zeggen: Ebro, trek je schroeven maar, en breng ze maar naar Raboesch...
Toen ik de schroef overhandigde stond Hanco aanvankelijk een beetje verwonderd te kijken, want Pa de Wit, die heeft dat gaatje dus niet geboord, en deze schroeven zijn OUD... Van vóór Hanco zijn tijd in ieder geval, en daarmee kunnen ze tot wel 40 jaar oud zijn.
Hanco was niet 100% zeker, omdat hij dit ontwerp niet door en door kende, maar er moet hoe dan ook (ook als het wél het nieuwere ontwerp zou zijn geweest) een nieuw pitchblokje en as gemaakt worden, en in de kern van de zaak kan het ontwerp hooguit op details zoals die as-blok bevestiging veranderd zijn, dus de kans is vrij groot dat het met een ochtendje gefixt is (maar ja, een ochtendje vakman en handwerk, dan moet ik toch op rond de 250 Euro rekenen).
Goed... Het trekken van de schroef: Na eerst met hele lichte krasjes (/, //, /// en ////) zowel bladen, naaf en bladvoeten gemerkt te hebben, de schroef verwarmd. Daarmee zou volgens de telefonische info de schroef van het lager af moeten komen (lager zou dus aan de tunnelkoker moeten blijven hangen), en daar zou niet al te veel warmte voor nodig moeten zijn.
Nou... Ik heb het vet zien koken, en met de hand lostrekken zat er niet in. Heel voorzichtig met twee schroevendraaiers in de naad tussen eindflens en schroefnaaf, en ja hoor, daar kwam iets beweging. Maar dat bleek dus schroef, lager EN de bus waarmee het lager aan de tunnel vastzit, te zijn.
Nou ja, los is los, en daar ligt ie dan:
Daarna met wat geklootviool met de loctite in de cardankoppeling, en wat wegvijlen van braampjes her en der, kwam de as er ook uit.
Dit is het eind wat in de schroef zat:
Dat is dus het enkele afgebroken meenemer pinnetje.
Aan het einde van de schroefastunnel blijft dan dit zitten:
Schroef en as liggen nu in Zeewolde...
Nu is het wachten op bericht, hoplijk goed bericht.
Ze hebben het stervensdruk daar, dus het kan zomaar een paar weken duren voor Hanco er aan toekomt.
Maar ALS het lukt, heb ik daarna wel een schroef met een onverwoestbare aandrijf-as verbinding, en vermoedelijk een veel lichter lopende aansturing:
Met die penverbinding is er maar ÉÉN verbindingspunt, en zal het schuifblok een neiging tot kantelen hebben als de bladen versteld worden, en dus een neiging tot klemmen.
Bij de laatste uitvoering is de as vierzijdig rondom ingesloten, en is de kantelneiging weg, en de inwendige wrijving als het goed is beduidend minder.
Ik ben benieuwd, en ik ben gespannen...