Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Jef,

hoeveel materiaal moet eraf?
Als je het van de drukaswang haalt, moet je toch ook het gat van de drijfstang verplaatsen? Of kun je dan beter een nieuwe kruskaswang maken?

Materiaal van de binnenkant van 'het carter' (laat ik het zo maar noemen) weghalen, kan dat wel i.v.m. het opbouwen dan druk? Of is dat te verwaarlozen?

Ben ervan overtuigd dat het goed komt :D maar ben reuze benieuwd hoe en waar je gaat weghalen :rolleyes:

Peter , de krukas en wang zijn goed , daar hoeft niets aan te gebeuren , het is de drijfstang die ik opnieuw gemaakt heb en nu robuuster is uitgevoerd dan de eerste die tegen het carter aanloopt , de kanten afschuinen zal al een stap in de goede richting zijn zonder verlies aan sterkte , het carter ga ik ook nog een paar tiende mm uitdraaien , i.v.m. opbouwen van carterdruk is er geen probleem , deze motor hoeft geen hoogtoerig PK monster :confused: te worden en van een zo klein mogelijk krukascarter om hoge carterdruk op te bouwen zijn ze in de moderne 2-takt racerij ook al jaren van terug gekomen.

Groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Drijfstang en carter zijn aangepast en nu lijkt het in orde maar 100% zeker zal ik pas zijn als ik cilinder en zuiger monteer en dan de krukas ronddraai , daarvoor moet ik eerst nog de smal-end bronzen bus en zuigerpen maken.

Draaiopstelling om de drijfstang-ogen af te schuinen , draaibank draait hierbij "achteruit"
210.JPG

Work in progress
211.JPG

Carter halve mm in diameter uitgedraaid en de schuine kanten op het drijfstang-lijf heb ik "ouderwets" gevijld :)
212.JPG

Ziet er beter uit nu
213.JPG

Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:

Laatst bewerkt:
Bedankt Dunsz
Peter , het is een gewone spantang waarin de pen zit die ik gebruikt heb om de lagerbus in het big-end te persen (zie één van vorige foto's) , de kraag van de pen zit gelijk met de flens en op de tap (= 7 mm , kan ik ook gebruiken voor het smal-end zonder lagerbus dan) zit het big-end geschoven , de bout houd de drijfstang tegen zodat deze niet kan ronddraaien en de moer houd de drijfstang tegen de flens (lichtjes) geklemd.

Laatst bewerkt:
Beetje :eek:fftopic:maar het blijft wel in de "vintage/retro" sfeer , vandaag pakje van Beemstra toegekomen met enkele oude interessante boekjes en een nog nieuwe oude motor , een Frog 500 glow :D:):p

001.JPG

002.JPG

Laatst bewerkt:
Zuinig op zijn

Beste Jef,
Mooi, die boekjes, altijd zuinig op zijn.:teacher:
Dit is altijd een goede tak van modelbouw.
Frog 500 met "hot coil ignition", kan zo in een vintage model;)
Succes
Kees

Eindelijk nog eens wat tijd om aan mijn eigen moteurke te knutselen , omdat de zuigerveer eigenlijk voor een 4-takt zuiger bedoeld is zat er geen uitsparing voor het pennetje om de zuigerveer op zijn plaats te houden , bij een 4-takt mag de veer ronddraaien in de zuigerveergroef , er zijn toch geen gaten in de cilinder , maar bij een 2-takt moet de zuigerveer op zijn plaats blijven zitten omdat anders de kans bestaat dat het zuigerveerslot één van de gaten passeert in de cilinder en breekt .

Hiervoor heb ik eerst een boormalletje gemaakt , hierin zit de zuigerveer opgespannnen met dezelfde diameter als de cilinder , het slot zit nu ter hoogte van het gaatje en kan ik de uitsparing boren
214.JPG

Bij het open maken zag ik dat de uitsparing te ver naar buiten geboord was :( gelukkig had ik nog een veer en een 2de gaatje geboord nu meer naar binnen en nu is het gelukkig wel goed :D
215.JPG

Hier zie je duidelijk het verschil tussen goed en slecht
216.JPG

De onderdelen tot nu toe
218.JPG

Alles eens gemonteerd en de motor enkele malen met de hand rondgedraaid en daarbij voelde ik nog ergens een heel kleine "knik" , waarschijnlijk raakt de drijfstang nog net het carter op een bepaalde plaats , moet ik eens terug bekijken
219.JPG

Groeten Jef :cool: wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Ondertussen de motor terug gedemonteerd en het is de drijfstang die lichtjes aanloopt tegen de uitsparing in carter , iets verder wegfrezen en het is opgelost
213.JPG

Ook heb ik gemerkt dat er tussen propmeenemer en carter te weinig speling is en dit loopt ook iets stroef dus daar ook iets afdraaien
192.JPG

Laatst bewerkt:
Ben Buckle Falcon

Bij het open maken zag ik dat de uitsparing te ver naar buiten geboord was. Gelukkig (......) Groeten Jef

Pfffffffffff, een hele geruststelling en het geeft de burger moed ;). Dacht dat alleen mij dit maar overkwam :o

Pfffffffffff, een hele geruststelling en het geeft de burger moed ;). Dacht dat alleen mij dit maar overkwam :eek:

:oops: tja Peter , een foutje is rap gebeurd hé , maar het opgelost en de motor zit terug in elkaar en draait nu mooi rond en heeft goede compressie :D

Het volgende moet nog gebeuren voor hij klaar is , uitlaat , inlaatspruitstuk , afdekplaatje spoelpoorten en ontsteking erop , het verstelbaar bevestigingsklemstukje voor de ontstekingspickup ben ik nu aan het draaien/frezen , hopelijk zonder fouten , is nogal wat werk met de draaitafel

Onder constructie
225.JPG

Gaatje voor magneetje is ook geboord in de propmeenemer
224.JPG

Laatst bewerkt:
Bedankt aan iedereen voor de complimenten :)

Het bevestigingsklemregelstukje is afgewerkt , hierbij nog enkele foto's van de bewerkingen ,

Hier worden de gaatjes geboord en getapt , M3 , om de pickup beugel te bevestigen
226.JPG

Overtollig materiaal wegfrezen
227.JPG

Gaatje geboord en getapt , M4 , voor het klemboutje en doorgezaagd
228.JPG

Ziet er goed uit , normaal kan je de voorontsteking regelen door de beugel van de pickup te verschuiven in de slipgaten maar ik heb de bevestigingsboutjes links en rechts op het uiteinde van de slipgaten gezet zodat de pickup t.o.v. het houdertje altijd op dezelfde plaats zit , door de houder te verdraaien kan ik nu de voorontsteking regelen , dit leek me nauwkeuriger af te stellen .
229.JPG

Met propmeenemer en magneetje
230.JPG

Groeten Jef :cool: wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Jef grote bewondering van mijn kant wat je construeerd met de motor , je hebt gouden handjes met de draaibank en andere machines KLASSE.:D:D:D

Mooi hoor Jef :thumbsup:

Vraagje, meestal is er wel iets van olielekkage met een krukas in glijlager bij dit soort motoren aan de prop-kant.
Is er in dit ontwerp nog rekening gehouden om bijvoorbeeld een klein
olie groefje (tegendraads) in de krukas te slijpen zo dat bij de opgaande beweging van de zuiger het teveel wordt opgezogen/weg gezogen ?

Nogmaals bedankt mannen ;)

Dunsz , in de krukas zit geen groefje , van mij mag er wel een beetje olie lekken dan weet ik dat de olie tenminste de lagerbus helemaal smeert .

Laatst bewerkt:
Het einde komt in zicht , het afdekplaatje voor de spoelpoorten kan ik ook afvinken

Binnenkant van het afdekplaatje , de radius frees ik erin om de "flow" enigszins te verbeteren , misschien niet echt nodig maar kwaad kan het zeker niet
232.JPG

233.JPG

Nu nog het inlaatspruitstuk en dan kan ik al eens proberen of er muziek in zit , uitlaat komt later wel

Laatst bewerkt:
Back