Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Hallo ,
Opspandoorn gemaakt voor de cilinder , via een M8 bout met conische kop wordt de doorn opengespannen en zit de cilinder klem
070.JPG

071.JPG

Wordt vervolgd , Groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Verdere werkzaamheden aan de cilinder

Groef klaar
074.JPG

Boren en tappen van de gaten M2,5 voor het afdekplaatje spoelpoorten
075.JPG

Uitfrezen kamer voor de spoeling
076.JPG

Klaar
077.JPG

Nu is de uitlaatzijde aan de beurt
079.JPG

Wordt vervolgd , Groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Hallo , nog meer foto's van de cilinderbewerkingen

De inlaat
080.JPG

De afwerking , niet noodzakelijk voor de goede werking maar het oog wil ook wat hé
082.JPG

081.JPG

Onder de uitlaat moet de cilinder nog verder afgewerkt worden op de draaitafel zodat het mooi rond wordt
086.JPG

Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Hallo ,
Vandaag de segmenten (zuigerveren) binnen gekomen:D , eerst dacht ik nog van ze zelf te maken maar omdat ik daar totaal geen ervaring mee heb , heb ik toch maar wijselijk besloten om ze te kopen en van een OS-62V was juist 25 mm
090.JPG

En begonnen aan de cilinderbus , in plaats van staal Ck45 , wat ik eerst van plan was te gebruiken , heb ik nu 42CrMo4 staal gebruikt , is beter maar ook harder om te draaien
091.JPG

Laatst bewerkt:
... Vandaag de segmenten (zuigerveren) binnen gekomen:D , eerst dacht ik nog van ze zelf te maken maar omdat ik daar totaal geen ervaring mee heb , heb ik toch maar wijselijk besloten om ze te kopen ...
Filmpje zuigerveren maken
Ageless Engines
-> Engine videos
-> Run machining video

Dickie gaat ze zelf maken voor zijn Ox 5 Curtiss-Wright V-8 - MBF motor.
Foto's
www.motor-dickie.nl

De Napier Deltic motor had 6x6=36 zuigers en 18 cylinders, 6 van onderstaande animaties naast elkaar.
Foto's en bouwbeschrijving van de magnifieke modelversie van de Deltic:
http://craftsmanshipmuseum.com/tomlinson.htm

clen1m.jpg
ClenSectionM.jpg

Napier_deltic_animation_large.gif

De cilinderbus is klaar om een tijdje in de diepvries door te brengen
095.JPG

De cilindermantel krijgt het warm op de "Aladin"
097.JPG

Potvast
098.JPG

Bovenkant vlakken
101.JPG

Nu de onderkant nog op maat draaien , toch maar in de vierklauw uitgeklokt , dan ben ik zeker dat alles mooi in het center draait , op de doorn in de drieklauw zat er 0.15 mm slag op
103.JPG

Laatst bewerkt:
Hallo,
Nadat ik ook de onderste flens heb afgedraaid , bevestigingsgaten moeten nog geboord worden , ben ik begonnen met de uitlaatgaten door de stalen bus te frezen
104.JPG

106.JPG

Wordt vervolgd , Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Hallo,
Ondertussen ook de inlaat en de spoelkanalen gefreesd
108.JPG

109.JPG

Groeten , wordt vervolgd Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Flens onderaan cilinder ook maar van een O-ring voorzien
111.JPG

Groeten Jef :cool:

Laatst bewerkt:
@classicracer , bedankt

Iedereen trouwens bedankt voor de positieve reacties op mijn project.
Nu terug naar de orde van de dag , juist vandaag op mijn verjaardag mijn nieuwe verdeelkop binnengekomen :D:D:D , zat ik al drie weken op te wachten. Aan de cilinder moest nog een hoek afgerond worden dus al direct kunnen uitproberen.
112.JPG

113.JPG

Ik ben best tevreden over het resultaat :D
114.JPG

Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:

Laatst bewerkt:
Dieseltje

Dit is het dieselmotortje uit 1943 door mij toen gebouwd,alleen kon ik het toen niet laten draaien omdat er toen geen brandstof (ether) te krijgen was (oorlog) maar het was toch leuk om het te maken!
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is het dieselmotortje uit 1943 door mij toen gebouwd,alleen kon ik het toen niet laten draaien omdat er toen geen brandstof (ether) te krijgen was (oorlog) maar het was toch leuk om het te maken!
full
Dit afgebeeld motortje is 4,5 cc, ook heb ik hier nog de tekening van.
Ook bekijk ik regelmatig de afbeeldingen van je toekomstig benzinemotortje,dat komt er perfect uit te zien Jef.
Wat hebben wij toch een leuke hobby! Groeten van Sjef (fanaat)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back