Ik vraag mij dus af nu ik mensen zelfs over 'vlieglessen' hoor praten... Is het verschil ZO groot?
Ik denk aan een KDS 450... wie zegt er 'ja'![]()
Als je met groot verschil het verschil tussen vliegen met de Solo Pro en bijvoorbeeld een KDS bedoelt, dan is het antwoord: JA!!!!!
Met je Solo Pro heb je de volgende (op zich nuttige) dingen geleerd: sturen met meerdere functies tegelijk (nick/rol/gas/staart tegelijk bedienen is best een kunstje op zich) en je hebt wat "gevoel" gekregen, dwz dat je geleerd hebt te kijken ne dat blind te vertalen in stuurcommando's.
Maar VLIEGEN heb je niet geleerd, want dat doet die Solo Pro namelijk helemaal uit zich zelf (ook al heb je zelf niet dat gevoel). Je hebt ook niet leren sturen, want de stuurtechniek die je nodig hebt voor een Solo Pro is héél anders dan voor een CP heli; als je met de Solo Pro vooruit wilt vliegen, is het voldoende om de stick vooruit te duwen en te houden.
Doe je dat met een CP, dan is het héél rap gedaan met de pret (ik schat minder dan 5 seconden).
je zult dus echt opnieuw moeten leren vliegen. of je dat via les doet, via een club of via de diverse websites met info en een SIM, moet je helemaal zelf weten. Troost je, de kans is groot dat je het wel snel oppikt, daar heb je dan toch nog een beetje profijt van je Solo Pro.
Je budget is krap, maar het zou moeten kunnen.
Wat betreft KDS: Ja hoor, durf ik je gerust aan te raden, maar dringend advies om hem "kaal" te kopen, en zelf de electronica er bij te kopen. En koop el de SV versie, dan ben je gelijk klaar zonder noodzakelijke upgrades.
Een leuke set-up die volgens mij wel ongeveer in jouw budget zou kunnen passen:
KDS 450 SV "kaal" (plm 150 Euro geloof ik)
Spectrum dX6i (rond de 200 Euro)
3 x TowerPro 9G servootjes (40 Euro)
Align RCE BL35x regelaar (plm 50 Euro
Hekservo is heel veel keus in, ikzelf gebruik de Futaba FS61BB carbon gear (plm 40 Euro)
Gyro naar eigen keuze daarvan doet bijna alles incl die van KDS het goed genoeg voor de beginner
Dan moeten er nog wel accu en lader bij, maar dan heb je een prima set-up.
Zelf gebruik ik vrijwel deze set-up (en dat is de machine waar Taya het over heeft) alleen ik gebruik een andere zender, en de Walkera G011 gyro.
Deze set-up gebruiken we om les mee te geven en dat werk doen ze uitstekend.
Groet, Bert