Beginnen aan competitie

Heb vorig jaar nog een review over die zender geschreven. Het is een zender die zich prima kan opmeten met de top range zenders en de extra ontvangers prima betaalbaar zijn. Hij is identiek aan de 4PLS stuurwiel zender.
 
Zender is puur persoonlijke voorkeur. Op het hoogste WK niveau zie je zowel racers met sticks als met stuurwiel zenders hard gaan.
Ik rij zowel met stick als stuurwiel zender, en merk geen verschil in rondetijden. Bij mijn kinderen kan de ene helemaal niets met een stick zender, terwijl de andere juist de voorkeur heeft voor sticks, en de stuurwielzender niets vind.
Als je linkshandig bent is het prettig als de kop van de stuurwielzender aan de andere kant kan. Helaas kan dit omdraaien alleen bij de duurdere zenders.
In het algemeen zijn stuurwielzenders bij gelijke kwaliteit iets goedkoper dan stick zenders, wat te maken heeft met productie volumes, er worden wereldwijd veel meer stuurwielzenders dan stick zenders geproduceerd.
 
Heb vorig jaar nog een review over die zender geschreven. Het is een zender die zich prima kan opmeten met de top range zenders en de extra ontvangers prima betaalbaar zijn. Hij is identiek aan de 4PLS stuurwiel zender.
Bedankt voor je reactie Roelof. Ik zal zeker bij de lhs even voelen en testen. Is het overigens een eitje om een ontvanger als beginner in een auto in te bouwen?
 
Dat is echt een keuze die je zelf zou moeten maken.
Als je ergens in de gelegenheid bent het te proberen zou ik je dat zeker aanraden.
Roelof rijdt al jaren met een stickzender dus er is zeker goed mee rond te komen. :) :) :) :)

Ontvanger is alleen maar een paar stekkers erin en ergens erin plakken met goede dubbelzijdige tape.
 
Bedankt voor je reactie Roelof. Ik zal zeker bij de lhs even voelen en testen. Is het overigens een eitje om een ontvanger als beginner in een auto in te bouwen?

Ik rij al jaren met een Futaba FF3 en een T3VCS, beide grote solide zenders. Als je dan deze 4GRS in je handen hebt oogt hij klein, licht een een beetje plastic maar schijn bedriegd. Hij is gewoon dun, de knuppels zitten gewoon op een dezelfde afstand als bij de oudere zenders en vanwege de 6 volt voeding is hij lichter.

Nadelen:
- Je ziet snel viezigheid op de ganzende oppervlaktes
- apparte keuze oplaadbare batterijen/accupakket
- dure telemetrie sensoren

Dit zijn zaken die niet zo belangrijk zijn. Omdat de zender 5 tot 7v voeding mag hebben is de keuze voor 4 oplaadbare NiMh batterijen of een 2S lipo uit den boze. Een pakket van 5 AA cellen past niet en een 5 cellen AAA pakket kan misschien voor het gevoel (zeker niet het verbruik) te laag aan capaciteit zijn. De meesten kiezen voor een passende LiFe pakket of de originele optionele NiMh accu.
Een andere optie om in overweging te nemen zijn NiZn batterijen. Deze zijn 1.6v per cel en oplaadbaar via een passende lader.

Voordelen: Alleen maar
- snel, de framerate is 2.9msec (de dure Sanwa is het snelst met 2.25), O ja, digitale servo's zijn verplicht!
- prettig in de hand (je voelt hem zowat niet)
- betrouwbaar bereik (zoals met alle futaba's)
- goedkope ontvangers, de telemetrie 55 euro, de niet-telemetrie 35 euro
- knuppels zijn draaibaar, in veerkracht instelbaar en in hoogte verstelbaar.
 
er zijn ook nog steeds toppers die met Stickzenders rijden (en succesvol)
sat_winmattia-1-770x462.jpg


bron foto : RedRC.net
 
Bedankt voor de toelichting over de batterijen Roelof. De auto is inmiddels in mijn bezit, en ik ben nu net thuis na een lange rit (2 x 1,5 uur op en neer). Morgenochtend ga ik naar PK Racing. Vanavond ga ik even een lijstje maken wat ik naast zender en ontvanger nog meer nodig heb maar ik denk dat dat niet heel veel is gezien het complete pakket van Madhouse.
 
Misschien nog een tip voor adviserende klanken hier op het forum, dit mbt hun advies in de toekomst!!!
Ik moet U helaas vermelden dat de definitie “beginners-auto” ook binnenkort op de schop moet, sinds de laatste ontwikkelingen oa bij de club HFCC (mogelijk ook andere clubs???), men is daar (reglement) in de stock (de beginnerklasse) met een 17,5T brushless gaan rijden, in combinatie met een FDR van 4,5 :weetnie: :hammer:, het trieste resultaat /gevolg hiervan is, dat de ultieme en zo populaire “beginners auto”, zoals bijvoorbeeld de TT01, hiermee de nek is omgedraaid :(…aangezien deze niet zomaar geschikt te maken is voor een FDR van 4,5, eenvoudig weg omdat deze instap/beginner modellen zijn ontwikkeld, voor een eenvoudige brushed motor…!!!


Hoi allen,

Ik wil als secretaris van de HFCC toch wel even inhaken op dit onjuiste bericht. Het bericht is onjuist om de volgende redenen:

1. Met een TT-01 is wel degelijk een FDR van 4,5 te rijden. Met Tamiya spur gear 52T (53552) en pinion 30T (HPI 88030) wordt een FDR van 4,51 gerealiseerd.

2. Als beginnend rijder is het belangrijker om tussen de witte lijnen te blijven, het laatste beetje topsnelheid doet hier echt niet ter zake. Dus gewoon niet te moeilijk doen en lekker meerijden. Het is in het begin moeilijk genoeg een hele heat op het asfalt te blijven, geen noodzaak om je auto op te voeren en het jezelf moeilijker te maken.

3. De brushed motoren zijn erg verschillend en erg slijtagegevoelig. Deelnemers versleten makkelijk een paar motoren per jaar. Het gevolg is de nodige frustratie en ongelijkheid qua topsnelheid. Een brushless motor gaat makkelijk meerdere seizoenen mee.

4. Komt bij dat brushed regelaars steeds moeilijker te krijgen zijn, terwijl betaalbare brushless regelaars inmiddels gemeengoed zijn geworden.

Bij de HFCC rijden we met een enkel type motor, die voor elke deelnemer op een bepaalde kV waarde wordt getuned met een motortester en daarna met nagellak verzegeld. De resultaten zijn erg positief, snelheden zijn zeer gelijk.

Uiteraard, als er een beginner met een stock standard TT-01 wilt deelnemen, zal daar na overleg geen probleem van worden gemaakt. Als een doorgewinterde wedstrijdrijder per sé stock 17,5T mee wilt rijden met een brushed motor zal hem vriendelijk worden gevraagd zich aan het wedstrijdreglement te houden.

Kortom, stock 17,5 is een hele leuke klasse geworden, met relatief lage snelheden en waar het echt op sturen aankomt. Lekker een TT-01 in de baan zetten om aan het wedstrijdrijden te ruiken of een 2e hands wedstrijdchassis als je wat fanatieker wilt battelen. Oudere X-rays zijn er zat te krijgen.

Mvrgr, Fokke Groen.
 
Vandaag zender/ontvanger gekocht. Helaas had PK erg weinig op voorraad. Uiteindelijk toch even nagedacht en de DX4C gekocht. Ik ben natuurlijk wel een beginner en om een zender te bestellen waarop ik 2 weken moet wachten en die 300-400 euro kost... Ik ben van plan met deze zender voorlopig te gaan rijden, misschien over een paar jaar een Sanwa/Futaba.
 
Ik vraag mij af wat er “onjuist” is in mijn berichtgeving…???

…aangezien deze niet zomaar geschikt te maken is voor een FDR van 4,5…
....kennelijk weerleg jij dit…dus een beginner kan zonder modificaties ..."een dinges"...de tamiya 52T spur (53552) passend en spelingloos monteren op de as in een TT-01…!!!

… eenvoudig weg omdat deze instap/beginner modellen zijn ontwikkeld, voor een eenvoudige brushed motor…!!!
…brushless motoren zijn high torque motoren en zullen daardoor een veel hogere belasting geven in de gehele aandrijflijn, de slijtage + kosten zullen naverwant zijn, ook dit verzin ik niet zelf…als je alle overmatige slijtage of de nodige upgrades (denk bv aan CVD assen, aluminum motorsteun, enz) moet aanschaffen om dit zo beperkt mogelijk te houden door bereken… is een misschien wat geavanceerder model (financieel) een betere overweging, tenminste indien je brushless wedstrijden wil gaan rijden, ook gezien de wat meer uitgebreide mogelijkheden wbt afstelling, gewicht, enz..kan dit aantrekkelijker zijn...!!!


Als ik aan een beginnerklasse denk, dan denk ik aan een beginnerauto die je redelijkerwijs vanuit de doos, zonder al te veel bijkomende kosten, op de baan moet neer kunnen zetten, om de instapdrempel zo klein mogelijk te houden..Upgrade je het reglement van een instapklasse, dan is een passend advies ook misschien wel aan een …“upgrade”…toe…!!


Aangezien je namens de HFCC spreek, refereer je naar de de Carson Cupmachine (echt een taaie motor), tja rijders die ervan uitgaan dat deze motor onderhoudvrij is, gaan ook weer bedrogen uitkomen met een brushless motor, …GEEN ENKELE MOTOR IS ONDERHOUDVRIJ…hooguit “onderhoudsarm”!! Omdat de mogelijkheden tot onderhoud beperkter zijn met een geklonken motor tozv een motor die geheel demontabel is, evengoed moet je het vuil er uitspoelen om oververhitting te voorkomen, lagers (van wat voor soort dan ook) hebben een drupje olie nodig, collector een brushes reinigen met bv een beetje alcohol, doet ook wonderen!!! Hetzelfde geldt voor een brushles motor, deze moet je ook spoelen zodat er geen vet of vuilophoping komt bij de censoren of de rest van de motor + een drupje olie in de lagers…en goudcontacten van tijd tot reinigen (indien niet gesoldeerd)...anders voorzie ik ook daar problemen…!!!
 
Laatst bewerkt:
Per,

Allemaal niet-onderbouwde argumenten. Gelukkig neem je vandaag deel aan onze clubwedstrijd zodat je zelf kunt zien hoe gelijk de 17.5T blinky klasse is.

Voor wat betreft je slijtage-bangmakerij: we hebben het over een 17.5T. OK, iets meer koppel dan een brushed motor, maar niet dramatisch. Een stock standard TT-01 kan daar prima mee overweg. De aandrijfas moesten we altijd al upgraden naar alu, omdat de standaard plastic as bij een andere motor dan de meegeleverde Mabuchi begon te klapperen.

Dus, topicstarter, laat je niet van de wijs brengen en kom gezellig eens een wedstrijdje meerijden! Of kom lekker langs op de club om te zien hoe het eraan toegaat. Geeft je veel meer bruikbare info dan winkels of fora.

Mvrgr, Fokke Groen.
 
Beste Fokke,

Ik ga eerst trainen natuurlijk, en binnenkort zeker een keertje naar Gouda als daar geen wedstrijden worden verreden. Ik ga daarna nog even op vakantie, en als ik terug ben van vakantie wil ik mij meer gaan voorbereiden op het rijden van een eerste wedstrijd. Waarschijnlijk ergens in augustus (dan zijn er in Gouda ook Tamiya Cup en clubwedstrijden).
 
Beste mensen,

Heel vervelend maar zojuist gereden op een weggetje. De zender/ontvanger blijken niet goed te werken. Opeens blijft de auto in half/driekwart gas positie openstaan en rijdt hij zo het land in. De wielen staan dan ook naar rechts, auto blijft gedurende 10 sec. volledig vastlopen en in het gras doorrijden. Zo kan ik er natuurlijk niet mee rijden, is dit een instelling of echte een kapotte zender/ontvanger?
 
ai. Dat is k*t ..

Kan inderdaad de zender/ontvanger zijn maar heb je de regelaar goed gecalibreerd na het inbouwen van de ontvanger?
Dat is denk ik het probleem..
 
Ik heb thuis even op een verhoging droog gereden maar dan geen problemen. De ontvanger is gebinded, dat was noodzakelijk. Hoe kan je de regelaar kalibreren? Is dat het binden?

Ik vind het raar dat thuis alles wel goed werkt, het is wel gebeurd in de omgeving van een bedrijventerrein en er stond een gebouwtje (geen bedrijf) met hekwerk erom heen. Zouden hier elektronica instaan die storen of kan dat nooit bij 2.4 GHZ?
 
Binden is iets anders dan calibreren.
Met calibreren leer je je zender en regelaar elkaars eind punten. Dan moet je na aanzetten volgas geven en na een pieptoon vol remmen.
Daarna krijg je als het goed is een serie piepjes.
Dan ben je klaar.


Wat betreft het huisje met hekwerk eromheen. Dat zou zeer zeker de reden kunnen zijn geweest..
Als er veel kabels en dergelijke aan de buitenkant van het gebouw naar buiten komen is dat best mogelijk.
Zal een verdeelkast zijn geweest voor het bedrijventerrein.

WiFi werkt ook vaak op de 2.4GHz dus het zal best wel kunnen storen.
Echt storingsvrij is niets imo.
 
Back
Top