Batavia kolderstok

P_20200722_161319.jpg
P_20200722_161121.jpg
P_20200722_161149.jpg
P_20200722_161220.jpg
P_20200722_161223.jpg
P_20200722_161229.jpg
P_20200722_161234.jpg
P_20200722_161246.jpg
P_20200722_161305.jpg
P_20200722_161310.jpg
Hoi beste modelbouwers. Ik ben nieuw hier op het forum en ik zal me even kort voor stellen: mijn naam is Roy van diepen en ik ben 35 jaar. En ik kom uit Heerhugowaard. En ik ben altijd geïnteresseerd geweest in geschiedenis. En dus ook de oude schepen van vroeger. En ik wou graag een mooi scheeps model voor hier in de woonkamer en ik was op internet een beetje aan het rondstruinen voor een mooi schaalmodel. Ik kwam terecht op de Batavia . Omdat het model van het schip mij erg aansprak. En het feit van het indrukwekkende verhaal achter de Batavia . Dus het ging de Batavia worden. Ik kwam op diverse sites terecht waar de model voor rond de 4 a 500 euro kant en klaar werd aangeboden. Maar ik vond de details erg slecht. En ja ik ben iemand van details ha ha. Dus dat ging m helaas niet worden. Toen ik verder zocht kwam ik op een bouwdoos van de Batavia terecht . Van kolderstok. Ik was meteen verkocht. Maar er was een probleem. Ik moest m natuurlijk zelf maken! En ik vind het leuk om dingen te maken. Maar dit soort bouwdozen zijn zeer complex naar mij gevoel. En dat weerhield mij een beetje en vooral dat ik op dit forum terecht kwam voor informatie over de set. En ik diverse bouwverslagen heb doorgelezen. Zag ik dat dit echt serieus een moeilijke bouwpakket is. En aangezien ik totaal de kennis niet heb over 17 eeuwse schepen en de gebruikelijke vak taal wat er bij hoort en nog nooit een houten model heb gebouwd . Zou ik echt in het diepe springen. En na lang na denken en twijfelen heb ik toch de eerste stappen gezet en ik had het modelset gekocht. Samen met de benodigde gereedschappen en lijm . En toen ik de set in huis had en ik de doos open had gemaakt was het voor mij echt een raadsel hoe ik dit moest gaan doen. Dus ik had via kolderstok een kleine set erbij gekocht van de Willem barentz om daar op te oefenen met beplanking. Zodat ik niet meteen mijn gewilde Batavia zou slopen. En zodat ik kon leren van fouten. En dat ik die fouten niet op de Batavia zou gaan maken. Ik heb er ook een aantal boeken over de Batavia gekocht zodat ik een breder beeld kreeg en details van de echte schip. Omdat ik niet zon ster ben in begrijpend lezen moet ik het vooral hebben van voorbeelden en plaatjes. En op dit forum staan heel veel waardevolle voorbeelden van andere bouwers waar ik veel aan heb. En tot nu toe gaat het gelukkig nog goed met de bouw en ja uiteraard zitten er wat foutjes in maar die heb ik gelukkig goed kunnen herstellen. Maar al met al heb ik er heel veel lol en ontspanning van. En dan denk je bij je zelf waarom heb ik deze hobby niet eerder ontdekt ha ha. Alleen nu loop ik wel tegen een dingetje aan. En dat is de kleur van de spiegel. Ik had deze vraag al bij een andere topic van een andere bouwer gezet . Maar nu heb ik mijn eigen topic aangemaakt. Dus nogmaals bij deze. Weet iemand wat nou de echte kleur van de spiegel is van de Batavia? Want in de verslagen heeft iedereen het zwart geschilderd. Maar op foto's op internet lijkt het op de ene foto dat het zwart is en op de andere foto donker blauw. En ik heb hier thuis een aantal boeken van de Batavia van Willem vos en daar staat ook een afbeelding dat de spiegel donker blauw is. Ik heb zelf de spiegel al een beetje donker blauw geschildert maar ik twijfel of dit wel correct is? Is er iemand die weet hoe dat zit? Groetjes roy

Laatst bewerkt:
Welkom hier en succes met de blauw euh bouw.
Maar zeker weet ik het niet, ik vermoed zwart. Rede dat ik dit aanneem is dat de kleur blauw in die tijd duurder was dan goud. Misschien heb je daar iets aan

als dit je eerste schip is heb je toch echt wel je best gedaan met de beplanking want die zit er erg netjes op hoor.
de kleur , denk dat je een paar druppels zwart bij je blauwe kleur moet doen om het wat donkerder te maken dan krijg je zwart met een donker blauwe schijn in .

eerst een proefstukje maken en opschrijven hoeveel je gebruikt van elke verf , tot je tevreden bent en dan kan je het op de spiegel zetten.
veel suc6 met de verdere bouw van het schip roy en welkom op het forum

Hoi Amazone. Ik ga experimenteren met je tip. Kijken of ik het net iets donkerder kan krijgen. En bedankt voor je compliment :)

En sorry mensen voor de foto's op z'n kant maar ik kan ze niet draaien op deze site althans ik kan die functie niet vinden op het forum. Ik en computers is als water en vuur ha ha

En sorry mensen voor de foto's op z'n kant maar ik kan ze niet draaien op deze site althans ik kan die functie niet vinden op het forum. Ik en computers is als water en vuur ha ha
Op het forum zit deze functie niet, maar als je Windows op je pc hebt staan en je klikt met rechts op je foto in de verkenner krijg je een pop-up, waar o.a. staat links -of rechtsom draaien, waardoor je foto recht komt te staan. (soms moet je eerst links boven op beeld klikken)

Tot nu toe wel bijzonder mooi werk wat je laat zien, zeker als dit je 1e model is:thumbsup::thumbsup:

Dank je wel pietsan en ik probeer me best te doen om een mooi model te maken ;) En ik heb helaas geen pc in huis. Ik doe alles via m'n telefoon. Ik ga een keer kijken bij een vriend van mij of ik op zijn pc de foto's kan aanpassen.

Vroeger kreeg de schipper een x bedrag om verf te kopen en het schip naar eigen inzicht te laten verven. Kleuren konden dus nog wel eens verschillend zijn. Je hebt in feite een behoorlijk vrije keuze hierin.
Bedankt hans. En dat geeft mij een goed gevoel dat ik dat niet verkeerd kan doen ha ha

Op het forum zit deze functie niet, maar als je Windows op je pc hebt staan en je klikt met rechts op je foto in de verkenner krijg je een pop-up, waar o.a. staat links -of rechtsom draaien, waardoor je foto recht komt te staan. (soms moet je eerst links boven op beeld klikken)

Tot nu toe wel bijzonder mooi werk wat je laat zien, zeker als dit je 1e model is:thumbsup::thumbsup:
echter Windows 10 is soms een beetje eigenwijs wat dit betreft. Als je in je fototoestel auto roteren aan heb staan zal dit niet lukken en moet je dit in de camera eerst uitzetten.
Hier een linkje naar een forum over dit probleem https://www.pc-helpforum.be/topic/6...dingen-automatisch-geroteerd-worden/#comments

echter Windows 10 is soms een beetje eigenwijs wat dit betreft. Als je in je fototoestel auto roteren aan heb staan zal dit niet lukken en moet je dit in de camera eerst uitzetten.
Hier een linkje naar een forum over dit probleem https://www.pc-helpforum.be/topic/6...dingen-automatisch-geroteerd-worden/#comments
Zou kunnen, maar ik doe nooit aan automatisch en staat er soms toch een foto verkeerd dan zet ik die meestal recht in de fotoshop. Maar in mijn verkenner lukt het tot nu toe ook altijd:)

Zou kunnen, maar ik doe nooit aan automatisch en staat er soms toch een foto verkeerd dan zet ik die meestal recht in de fotoshop. Maar in mijn verkenner lukt het tot nu toe ook altijd:)
ik had dat probleem bij mij toen ik overstapte op Win10. (overigens niet lang meer, dat loopt voor geen meter op mijn PC)

Ziet er netjes uit Roy!
Heb je ook een minifrais? Want volgens mij zie ik wat fraiswerk in de kozijnen van de geschutspoorten.die gele strip. Mooi hoor.

Hey Marco dank je wel en je heb het goed gezien en ik heb ook de gele reeling over de hele lengte gefreest omdat dat ook op de echte schip zit. Het was echt gepriegel maar dan heb je ook weer wat. Ik heb alleen helaas geen mini frees maar alleen een Dremel met een kleine frees kop. Ik heb me eigen geknutselde frees bankje gemaakt. Het is niet echt professioneel maar het werkt wel ha ha.

Bijlagen

• P_20200722_205053.jpg
    P_20200722_205053.jpg
    378,7 KB · Weergaven: 209
Hey Marco dank je wel en je heb het goed gezien en ik heb ook de gele reeling over de hele lengte gefreest omdat dat ook op de echte schip zit. Het was echt gepriegel maar dan heb je ook weer wat. Ik heb alleen helaas geen mini frees maar alleen een Dremel met een kleine frees kop. Ik heb me eigen geknutselde frees bankje gemaakt. Het is niet echt professioneel maar het werkt wel ha ha.
Zo zie je maar, met weinig middelen kom je overal. Ik heb mij de boorstandaard van Dremel aangeschaft en dat is ook echt een uitkomst. Je kan daar zoveel toepassing voor verzinnen.

Back