BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Nou Peter, weer eens wat bijgelezen je maakt er weer een waar kunststukje van zowel van het schip als van je verslag.
Mooi man :wave
 
Voor het maken van de kimweger eerst wat voorwerk gedaan:
0218 Kimweger.jpg

Aan het begin van de bouw had ik aan weerszijde een staaf Evergreen vanaf de voorzijde langs de schotten naar achter gezet. Om alles stabiel uitgelijnd te houden.
-Deze weer aangebracht, zie pijl A. De staaf op de juiste hoogte gehouden met wat steuntjes. De zijkanten van de spanten volgde de staaf netjes.
-Vervolgens kon ik het profiel van de kimweger in de juiste vorm buigen: iets omhoog lopend en de lijn van de romp volgend, zie pijl B.
-Daarna het profiel in de juiste hoek gezet, zie inzet met pijl C. Het been moet op de schuine spanten komen. De arm moet horizontaal om er later de vloer op te leggen.

Mijn Admiraal kon het niet laten om het gepriegel even op de foto vast te leggen
0219 Kimweger.jpg

Zonder pincetten gaat dat niet lukken.

Na het nodige passen en meten de kimweger aan de binnenzijde op de keerspanten vastgezet:
0220 Kimweger.jpg

Het volgt de hulp staaf aan de buitenziide netjes.

Aan de slag gegaan met de 1e vloerbalk:
0221 Vloerbalk.jpg

Ook veel passen en meten.
Aan de linker zijde het uiteinde dat in het profiel in het midden van de romp past. Met 2 'mannetjes'.
Aan de rechterzijde zit aan de binnenkant van het profiel een lip. Ter versteviging van de verbinding in het kimprofiel. De opzet stukjes gelijk maar voorzien van klinknagels. Daar kan ik straks denk ik niet meer bij.

De uitgangspositie voor het uitlijnen weer opgezet en het 1e vloerprofiel langs de houten pen uitgelijnd:
0222 Vloerbalk.jpg

Het profiel zit spanningsvrij tussen het midden- en het kimprofiel.

Gelijk chekken of alles nog vlak is:
0223 Vloerbalk.jpg

Dus de bouwmal weer even gekanteld op de bouwvloer.

Beide delen tegen elkaar:
0224 Vloerbalk.jpg

Alles past nog steeds en sluit op elkaar aan.
Nog 11 vloerprofielen te gaan.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Stiekem leedvermaak van de Admiraal, foto's maken op je kwetsbaarste moment. :)
Zo met die saté prikkers waar die kimweger op rust, lijkt het geheel op een scheerstrook. Knap dat je die balken met steuntje maakt, mooi detail, wat de kwaliteit en kunde laten zien van deze bouw.:worship:
 
Stiekem leedvermaak van de Admiraal, foto's maken op je kwetsbaarste moment. :)
Zo met die saté prikkers waar die kimweger op rust, lijkt het geheel op een scheerstrook. Knap dat je die balken met steuntje maakt, mooi detail, wat de kwaliteit en kunde laten zien van deze bouw.:worship:
De foto is met instemming genomen ..... :) Gelijk een beetje referentie voor de maatvoering.
Gr. Peter
 
Wel altijd goed dat je hobby door de rest van het huishouden gewaardeerd wordt. Ik zat echt nog eens te kijken naar dat steuntje onder die balk. Knap werk, serieus. Hoe groot is dat ding? 2 a 3 mm?
 
Dankjewel, Dave. Ik begin mijzelf al een beetje op een scheepswerf te wanen. Zoals met de laatste foto met het standpunt vanaf de vloer, loop ik langs en onder het schip heen.
Gr. Peter

Die foto is inderdaad erg beeldend. Ik ben erg benieuwd hoe je vanuit dit geraamte naar een romp komt, want ik heb helemaal geen ervaring met "scratch-building". Dus ik blijf het volgen :-).
 
Die foto is inderdaad erg beeldend. Ik ben erg benieuwd hoe je vanuit dit geraamte naar een romp komt, want ik heb helemaal geen ervaring met "scratch-building". Dus ik blijf het volgen :).
Misschien maakt deze foto iets duidelijk:
0225 Check.jpg

2 strips die ongeveer de lijn van de huidplaten gaan volgen. Komt alleen wel aan de andere zijde, want deze zijde blijft open.

Het is een beetje net als op de Fushion tekening, de huidplaten worden over de spanten getrokken:
0226 Check.jpg

Ongeveer vanuit het zelfde standpunt.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
In beide delen de kim- en vloerprofielen voor de vloer van het vooronder aangebracht:
0227 Floor.jpg

Verrassend maar ook verklaarbaar hoeveel extra stevigheid dit in het voorste deel van de romp geeft.

Ook een poosje bezig geweest om alle verbindingen inclusief knietjes te voorzien van de klinknageltjes:
0228 Floor.jpg

Dan wordt het nu tijd voor de rest van de tussenspanten aan te brengen met de keerspanten tot nabij de onderzijde van de dek stringerplaten..

Nog een foto van het losse stuurboord deel:
0229 Floor.jpg

Als ook de tussenspanten er in zitten zal de rompvorm nog duidelijker worden.
PS: Aan de hand van de foto's een paar klinknageltjes op hun plek geschoven.;)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor het compliment, Marc. Fijn dat je route gisteren wel langs de werf liep. :)
En elke dag bij iemand op de koffie gaan ………. ;) Dan ben je snel uitgepraat.
Gr. Peter
 
Een kijkje in het productieproces:
De 4 halve spanten met keer spanten in vorm gebogen op de papieren Fushion prints:
0230 Half Frames Knie.jpg


De knieplaten tegen de dek stringerplaten:
0231 Knie.jpg


De halve spanten eerst onderop uitgelijnd en vastgezet tussen de kiel en zaathout:
0232 Half.jpg

Vervolgens aan het kim profiel en aan de bovenzijde tegen de knieplaat.

De vorm van de romp wordt steeds duidelijker:
0233 Geheel.jpg

Op naar de resterende 4 halve spanten aan bakboord.
Gr. Peter
 
Ik kan mij inmiddels een inschatting geven hoe klein het wederom is allemaal. En dan lijkt mij het juist positioneren van die halve kromme balken een klusje waarbij je je adem inhoud. Ik zie geen hulpstuk wat je gebruikt voor het positioneren dus uit de losse pols, dat maakt het extra knap wat je doet.
 
Back
Top