BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Het lijkt misschien of deze bouw aan elkaar hangt van opluchtingen. Maar er is zoveel om rekening mee te houden om in elkaar te passen:
0199 41.jpg

Dekbalk-spant 41 geplaatst. Waarbij het spannend was of de ronding in de kim netjes langs de hoek van de watertank zou lopen.
Vanaf schot 39 heeft elk spant aardig wat uitlijning naar binnen om de vloeiende overgang naar schot 51 te waarborgen.

Op de hoeken heb ik iets van 1mm ruimte, vandaar de opluchting:
0200 41.jpg

Ook deze spanten zijn flexibel. Ze worden later in de kim in de lengterichting gefixeerd met de buitenste vloerbalk van het vooronder.
De dekprofielen staat nu nog iets rond. Elke volgende dekbalk wordt daar ook op vastgezet zodat die ook uitgelijnd worden.
Gr. Peter
 
Aan de ene kant wel spannend Peter, maar als het past geeft dat opluchting en plezier in het bouwen. En past het niet dan is het zoeken waar het mis ging. Al deze stappen moet een hoop respect opbrengen voor de bouwers van het echte schip. Die hadden geen computers met tekenprogramma's en konden zich uitleven op de spantenvloer met als resultaat een goed gelijnd schip. Ik sta altijd weer versteld dat men vroeger met relatief eenvoudige middelen zulke resultaten wist te bereiken. Daarbij niets ten nadele van jouw resultaat. Petje af daarvoor! Volg het met plezier. Gr. Klaas.
 
Aan de ene kant wel spannend Peter, maar als het past geeft dat opluchting en plezier in het bouwen. En past het niet dan is het zoeken waar het mis ging. Al deze stappen moet een hoop respect opbrengen voor de bouwers van het echte schip. Die hadden geen computers met tekenprogramma's en konden zich uitleven op de spantenvloer met als resultaat een goed gelijnd schip. Ik sta altijd weer versteld dat men vroeger met relatief eenvoudige middelen zulke resultaten wist te bereiken. Daarbij niets ten nadele van jouw resultaat. Petje af daarvoor! Volg het met plezier. Gr. Klaas.
Helemaal mee eens, Klaas. Ik geniet van de verhalen van die kennis van mij die op de spantenvloer heeft gewerkt. En die geniet er weer van zoals ik het nu aanpak. Ik krijg ook steeds meer respect voor de ambachtslieden van dik 100 jaar geleden. Maar ook daarvoor.
Gr. Peter
 
Als 1e wil ik iedereen bedanken voor het lezen, volgen en/of liken van mijn verslag. Het stimuleert mij om verder te gaan.

Daarom wil ik jullie ook menenen ik wat mijn afwegingen zijn nu ik weer tegen iets aan loop.

Ik ben nu bezig met de spanten voor het vooronder. En moet rekening houden met de profielen ter ondersteuning van de vloer.
Even deze tekening uit 1911 erbij:
0201 Vloer.jpg

ik heb de vloerprofielen omcirkeld met corresponderende spant nummers. Bovenin de dekbalken met hun nummers.

Ik het boek van de 1e restauratie in Amsterdam kwam ik deze tekening tegen van Syben de Jong:
0202 Vloer.jpg

(Bron: Restauratieboek Scheepvaartmuseum, pag 90: werktekening door S. de Jong)
Het is even puzzelen want het is een combinatie van zij, boven en vooraanzicht van de inrichting van het vooronder.
De dekbalken zijn hier ook met stippellijnen getekend, zie de gele pijlen. Aan de zijkant bij de gele pijlen ook de spanten met nummers. Met als grote verschil dat hier het voorste schot 52 is en op de oude tekening als 51.
Een aanmerkelijk verschil tussen de Balder en de 1911 tekeningen: een extra spant, wat van invloed is op de onderlinge afstanden tussen de spanten en de gehele afmeting van het vooronder.

In de combinatie tekening van een vorige post kwam ik daar al achter en heb ik de indeling van het vooronder geschaald in de 1911 tekening. Want die spanten indeling moet ik aanhouden ivm mijn ontwerp in Fushion.

Met de 2 blauwe pijlen heb ik de lijn aangegeven die de zijkant van de vloer in de kim aangeeft. Daar komt een langsprofiel om de vloerplanken te ondersteunen.
Die moet op gelijke hoogte komen als de vloerprofielen.

De afweging:
Als ik bij het maken van de spanten ook gelijk de profielen van de vloer zou maken, dat moet ik het langsprofiel in delen daar tussen gaan aanbrengen. Met de moeilijkheid om daar een vloeiend geheel van te maken.
Ik heb besloten om het langsprofiel straks als 1e aan te brengen. Als één geheel, want dan helpt die om de spanten in de kim netjes uit te lijnen. En daarna pas de dwars profielen.

In de tussentijd ook nog iets gebouwd.
In het oude bouwbestek staat over de watertank nog dit:
"Voor de reiniging van de tanks een mangat van voldoende grootte op gesmeden ring en goed verpakt aangebracht.
Ter vulling dient een buis vanaf het dek met koperen dekschroef af te sluiten. Aan de kanten de nodige luchtbuizen naar het dek afgevoerd, eidigende onder de railing met omgezet eind
."
De luchtbuizen aangebracht:
0203 Air.jpg

Spant 40 ook geplaatst en dat loopt netjes rond de einden van de watertank.
De vulbuis komt later samen met het mangat, als ik met de inrichting bezig ben. Moet dat ook nog checken op de Balder.
Dan kan ik ‘gewoon’ verder met het maken van de spanten.
Gr. Peter
 
Koffiemomentje zou ik zeggen. Wel een behoorlijk verschil in de tekeningen.
Het langsprofiel in 1 keer aanbrengen lijkt mij wel de beste methode. Zo is het inderdaad op ieder spant in lijn. Wel een stuk veiliger op een model.
Als je het apart per spant doet, dan moet je wel heel nauwkeurig zijn om geen golvend dek te krijgen.
Ik doe het je niet na, wat een precisie werkje.
 
Koffiemomentje zou ik zeggen. Wel een behoorlijk verschil in de tekeningen.
Het langsprofiel in 1 keer aanbrengen lijkt mij wel de beste methode. Zo is het inderdaad op ieder spant in lijn. Wel een stuk veiliger op een model.
Als je het apart per spant doet, dan moet je wel heel nauwkeurig zijn om geen golvend dek te krijgen.
Ik doe het je niet na, wat een precisie werkje.
Dankjewel, Stephan. Dat zijn precies de overwegingen die ik heb gemaakt. Alle voor- en nadelen op een rijtje en dan 'valt het kwartje'.
Gr. Peter
 
Ik dacht wat meters te gaan maken met het installeren van enkele spanten bij het vooronder.
Maar het kleine stemmetje zei: "Even nadenken er gehandeld wordt".
Ik moet bij het verder bouwen aan de voorzijde heel wat vloeiende lijnen in de gaten houden:
0205 Lijnen.jpg

-het kielvlak (A) die vlak op de grondplaat staat, maar deze heeft een helling van 1,5 graad;
-het zaathout (B) dat vanaf de watertank evenwijdig met de kiel loopt, maar aan de voorzijde naar boven buigt;
-het vloerprofiel (C) in de lengte van het vooronder iets iets gebogen omhoog loopt;
-het dekprofiel (D) in de lengte dat de zeeg volgt;
-de dekbalk (E) in de dwarsrichting dat de dekrondte volgt.
-het spant zelf staat haaks op de waterlijn, dus in een hoek van 91,5/88,5 ten opzichte van de kiel.
Dat alles in 2 helften verdeeld die onderling gelijk met elkaar moeten lopen in lengte en dwarsrichting.
Phoe, ik heb het mijzelf niet makkelijk gemaakt ....... ;) maar dat heb ik geloof ik al eens gezegd .........

Daarom besloten om eerst halverwege spant 46 met dekbalk te plaatsen. Eenmaal aangebracht kon ik middels dit spant de uitlijning van de genoemde punten zekeren door het plaatsen van stangen (F) tussen het zaathout (B) en het dekprofiel (E). Met tussenliggende borging aan het vloerprofiel (C). De afstand tussen de kiel (A) en het zaathout (B) wordt geborgd door de vrangen. De stangen natuurlijk weer evenwijdig aan het spant, dus haaks op de waterlijn.

Met eens een ander camerastandpunt op de hoogte tussen het zaathout en de vloerbalk van het vooronder:
0206 Lijnen.jpg

De beide stangen moesten natuurlijk ook onderling uitgelijnd zijn.

De camera iets hoger, boven de vloerbalk:
0207 Lijnen.jpg

Gezien het reeds gespoten voorste stuk herinnert mij er gelukkig aan dat de dominant zichtbare klinknagels om de nog witte delen straks visueel meer aantrekkelijk tonen.
Gr. Peter
 
Mooi werk Peter, ook hier maak je weer iets bijzonders van :thumbsup: (ik moet soms je verslag 2 keer lezen om het goed te begrijpen, maar dat zal de leeftijd wel zijn denk ik...;)) Het is knap om het model weer in 2 delen te bouwen, petje af !!
 
Mooi werk Peter, ook hier maak je weer iets bijzonders van :thumbsup: (ik moet soms je verslag 2 keer lezen om het goed te begrijpen, maar dat zal de leeftijd wel zijn denk ik...;)) Het is knap om het model weer in 2 delen te bouwen, petje af !!
Dankjewel, Piet. Als ik alles van tevoren had geweten, dan was het een heel ander verslag geworden. Maar ik heb mijn plan nu al zoveel keer moeten bijstellen. Begin nu wel inzicht te krijgen wat ze vroeger allemaal moesten doen zonder computers e.d. Ik krijg daar steeds meer respect voor.
Ik verwacht dat het vervolg iets meer lijn en logica krijgt.
Gr. Peter
 
Net als Piet moet ik ook wel eens een stuk extra lezen, maar ik blijf het een kunstukje ook wel Huzarenstukje vinden.:rofl:
 
Back
Top