Stephan Kertész
Forum veteraan
En het eindresultaat mag er weer wezen. Knap gedaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En het eindresultaat mag er weer wezen. Knap gedaan.
Dankjewel, Stephan en Peter.Dat is weer mooi in elkaar geknutseld Peter![]()
Dankjewel, Jan.Een mooi resultaat Peter.
Groet, Jan.
Helemaal mee eens, Klaas. Ik geniet van de verhalen van die kennis van mij die op de spantenvloer heeft gewerkt. En die geniet er weer van zoals ik het nu aanpak. Ik krijg ook steeds meer respect voor de ambachtslieden van dik 100 jaar geleden. Maar ook daarvoor.Aan de ene kant wel spannend Peter, maar als het past geeft dat opluchting en plezier in het bouwen. En past het niet dan is het zoeken waar het mis ging. Al deze stappen moet een hoop respect opbrengen voor de bouwers van het echte schip. Die hadden geen computers met tekenprogramma's en konden zich uitleven op de spantenvloer met als resultaat een goed gelijnd schip. Ik sta altijd weer versteld dat men vroeger met relatief eenvoudige middelen zulke resultaten wist te bereiken. Daarbij niets ten nadele van jouw resultaat. Petje af daarvoor! Volg het met plezier. Gr. Klaas.
Dankjewel, Peter. Het is inderdaad het oude spreekwoord: Met passen en meten ……….Dit is weer een prachtig staaltje meet en rekenwerk om dit resultaat te krijgen Peter![]()
Dankjewel, Stephan. Dat zijn precies de overwegingen die ik heb gemaakt. Alle voor- en nadelen op een rijtje en dan 'valt het kwartje'.Koffiemomentje zou ik zeggen. Wel een behoorlijk verschil in de tekeningen.
Het langsprofiel in 1 keer aanbrengen lijkt mij wel de beste methode. Zo is het inderdaad op ieder spant in lijn. Wel een stuk veiliger op een model.
Als je het apart per spant doet, dan moet je wel heel nauwkeurig zijn om geen golvend dek te krijgen.
Ik doe het je niet na, wat een precisie werkje.
Klopt, Peter. Dan naar de basis redeneren en dat is mijn spanten-plan uit Fushion, gebaseerd op de lijntekening.Ja, dit zijn weer van die momenten dat je denkt, hmm, eerst even van afstand bekijken in een rustmoment
Dankjewel, Piet. Als ik alles van tevoren had geweten, dan was het een heel ander verslag geworden. Maar ik heb mijn plan nu al zoveel keer moeten bijstellen. Begin nu wel inzicht te krijgen wat ze vroeger allemaal moesten doen zonder computers e.d. Ik krijg daar steeds meer respect voor.Mooi werk Peter, ook hier maak je weer iets bijzonders van(ik moet soms je verslag 2 keer lezen om het goed te begrijpen, maar dat zal de leeftijd wel zijn denk ik...
) Het is knap om het model weer in 2 delen te bouwen, petje af !!