BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Ha Peter,

Ik zit met verbazing dit verslag door te spitten en ben behoorlijk onder de indruk van wat je hier neerzet. Allereerst hulde voor al het uitzoekwerk en hierna je uitgebreide tekenwerk. En dan vervolgens ook nog eens zo mooi bouwen. Het valt me vooral op dat alles zo mooi in verhouding is. Alles lijkt in de schaal ook echt te kloppen.
Wat het styreen betreft ben ik het met je eens. Heerlijk bouwmateriaal met grote toepassingsmogelijkheden. Pas wel op met de warmte straks als het zomer wordt. Houdt het model echt uit de zon, want het dunnen styreen kan vervormen als het te warm wordt. Ik neem aan dat jij hier zelf ook aan gedacht hebt.

Ik wil één ding noemen wat betreft het luik uit bericht 112 bij de boeg. Ik vermoed dat dit luik er oorspronkelijk niet in gezeten heeft, maar dat het bij het museumschip is toegevoegd als een ontsnappingsluik. Misschien kun je daar eens naar kijken en misschien heb ik het wel helemaal mis.

Veel plezier met bouwen verder. Van mij ga je binnenkort ook weer wat zien op dit forum.

Groeten
Hoi Kees. Dankjewel voor je mooie en inhoudelijke reactie. Het zonnetje en andere warmte bronnen had ik al in de smiezen.
Je aangehaalde ‘#112-luik’ staat op de oude tekeningen en wordt ook in de bestekken vermeld. O.a. voor de opslag van de ankerketting en aanmeer trossen. Een uitsneden van de tekening die ik eerder heb geplaatst: INGANG.
IMG_9431.jpeg

Op de Balder zit het ook boven de ruimte voor het waterdichte schot. Ben op mijn buik gaan liggen om door het gat foto’s te maken van die ruimte. Maar dat werd geen succes.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk. Mij was dit nog niet opgevallen op de tekening die ik zelf van de KW140 heb gebruikt. Bij het luik op de Balder ben ik er destijds te makkelijk vanuit gegaan dat het een later aangebracht luik is. Dit omdat ik het luik er wel erg modern uit vind zien.
 
Niet veel tijd gehad om aan de Balder te werken. Maar nu ik de tonnetjes heb kan ik de hoogte bepalen waar de kimweger komt, zie pijl:
0180 Kimweger.jpg

Dat is het dubbele hoekprofiel dat over de spanten loopt en zorgt voor het langscheeps verband. De stut onder de kossing is tijdelijk.

Met nog 2 tonnetjes erop:
0181 Kimweger.jpg

Dan loopt de kimweger tussen 2 tonnetjes door.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Het kostte even wat tijd om jullie weer wat vorderingen te laten zien.
De spanten om de mastkoker en kossing te fixeren zijn geplaatst:
0182 33-39.jpg

Het zijn de spanten 33 t/m 38 en het waterdichteschot 39.

Met beide delen uit elkaar:
0183 33-39.jpg

De spanten 33, 35 en 37 hebben een dekbalk die de verbinding maakt tussen de kossing en de stringerplaten aan de zijkant van het dek.

Het geheel is al zo stevig dat ik hier de hulp schoren niet meer nodig heb:
0184 33-39.jpg

De dekrondte is hier een beetje te zien. Ook dat de zijprofielen van de bovenzijde van de kossing mooi de lijn van de bovenzijde van het dek volgt.

De dekrondte hier beter in beeld:
0185 33-39.jpg

De 1,5 graad offside van de kossing is goed te zien.
De onderzijde krijgt nog meer aandacht. Daar ben ik niet tevreden over.
Dat komt later als ik verder ga met de visruimen.
Bij de ronding van de spanten zijn ze nu nog erg flexibel. Maar daar komen later op de hoogte van de kim nog de kimbalken.

Nu ga ik terug naar het vooronder om dat op te bouwen:
0186 33-39 Half.jpg

De ruimte tussen deze 2 delen gaat opgevuld worden. Dit bakboord deel krijgt dan ook zijn volledige inrichting.
Maar eerst al de spanten plaatsen en dan ik kleur spuiten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Das allemaal toch knap hoor hoe je dat weer voor elkaar krijgt Peter :worship::worship:
Dankjewel, Koos. Kost heel wat passen en meten. Spant 33 gaat er zeker weer uit. Had ik als 1e geplaatst voor de uitlijning. Heb daar ook profiel van Raboesch gebruikt dat niet lekker werkt en net te grof is. Kwam veel betere van Evergreen tegen. Maar dat is voor later. Allemaal leermomenten voor het echter nette werk dat nu gaat beginnen. ;)
Gr. Peter
 
Even een voorbeeld van hoe ik werk en de voorbereidingen die ik tref.

Als 1e ga ik spant 41 plaatsen. Want tussen spant 41 en het waterdichte schot 39 moet de watertank gemaakt worden:
0187 41.jpg

(Bron: de oude tekeningen van de eerder vermeldde scheepswerf)
Links een stuk tekening van de langsdoorsnede. Met het blauwe kader heb ik de watertank weergegeven.
Rechts het overeenkomstige deel uit de bovenzicht tekening.
Het laat echter niet zien hoe breed de watertank is.
Voor de duidelijkheid ook een dubbel-pijl gezet bij de ombouw voor de toegang tot het vooronder.
De bovenzijde van de watertank is deels de vloer van het vooronder waar in het midden de kombuis komt met het fornuis.
In het dek boven het fornuis komt een 'lantaarn', een kap met glas en kan open gezet worden.
Aan weerszijde van de kombuis komen droogruimen met op het dek een luik.
Over de bodem van de watertank lopen de lengte hoekprofielen van schot 51 tot aan 39. Vanaf de voorzijde van de zijkant van de watertank completeren staande strips die hoekprofielen weer tot het zaathout. Net als vanaf schot 39 naar achteren.

Gezien de tekst van één van de twee oude bestekken schat ik in dat de watertank over de volle breedte van het tussendek is gemaakt, tot aan de huidplaten.
En staat specifiek:
"Aan de kanten de nodige luchtbuizen naar het dek afvoeren, eindigende onder de reling met omgezet eind."

Voor het plaatsen van spant 41 heb ik wat extra zekerheden ingebouwd:
0188 41.jpg

Ter ondersteuning van de reeds verlengde stringer platen had ik al de vorm van spant 28 op dik papier uitgeprint aan de hand van de Fushion 360 tekening van dat spant.
Ook spant 41 uitgeprint met hulplijnen voor de onder en bovenzijde van de watertank.
Vanaf de voorpiek heb ik 2 strips van 3,2 x 0,25 mm gelegd om de zeeg over de dekbalken onder controle te houden. Die strip worden straks over de dekbalken gelijmd en vormen de zijkanten van de luiken. Aan de hand van de mal kan ik nu het spant gaan bouwen, plaatsen en de watertank gaan construeren.

Al met al weer een poosje bezig geweest met tekeningen bestuderen en de oude bestekken lezen. Om een beeld te krijgen waar ik allemaal rekening mee moet houden.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
En wederom een "oh ja", dat moet je eerst doen ........
De steuntjes maken op het schot 39 om de beide helften vrij op de werfbalk te laten staan:
0189 Steun.jpg

Messing busjes van inwendig 1 mm op de hoeken van de beide halve schotjes gelijmd. Met een stukje draad van 1 mm door de busjes een gaatje gemarkeerd op de werfbalk.
Alle zijwiggen losgehaald waarmee de kielplaat op de vulplaatjes van de werfbalk was vastgezet.

De stuurboord helft van de werfbalk gehaald:
0190 Steun.jpg

Bij de pijl de eerder gemaakte pen en bus op het schot 51.

Het gaatje voor de 2e pen uitgeboord en de pen gezet:
0191 Steun.jpg

Ook gelijk alle vulplaatjes op de werfbalk schoongemaakt en ontdaan van alle oude lijmresten.

De stuurboord helft op beide pennen:
0192 Steun.jpg

En staat nu los op de vulplaatjes van de werfbalk.
Bakboord ook nog even doen, de wiggen weer plaatsen voor de kiel uitlijning en dan kan ik weer door.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Aan de slag gegaan met het ontwerp van de watertank.
Eerst in Photoshop van de 3 oude tekeningen een overlap-tekening gemaakt:
0193 Forcastle.jpg

-Onderin een strook van de oude lijntekening met de positie van de spanten.
-Daarboven de oude doorsnee tekening van de constructie.
-In het midden de 'gegrijsde' tekening van de indeling van het vooronder zoals dat getekend is voor de Amsterdamse restauratie.

De positionering van de spanten tussen 39 en 51 is op de oude constructie tekening iets anders dan op de oude lijntekening. Mogelijk is dat in het blauwe rechthoekige kader nog iets te zien.
Ik hou die van de lijntekening aan, want daar heb ik de spanten op gemaakt.

De nieuwe deel van de combi-tekening op de bouwvloer geplakt.
Eerst heb ik 3 balken aangebracht tussen de waterdichte schotten 39 en 51.
0194 Balken+Tank.jpg

Ik heb de foto gekanteld gemaakt met het stuurboord deel op de bouwvloer. De tekening ligt dus eigenlijk vlak.
A is het zaathout.
B is de midden vloerbalk.
C is de midden dekbalk. Over deze balk lopen de dekbalken.
D is de papieren mal van de watertank.

Nu daadwerkelijk overeind staand. De stuurboord bouwmal staat nu weer vlak op de bouwvloer.
0195 Balken+Tank.jpg

Het spant 41 is tijdelijk geplaatst.
In de tank is het slingerschot te zien. Door de opening in de hoeken en in het midden kan het water door de hele tanks stromen.

Nu dit ook lijkt te gaan lukken, kan ik beide delen van de watertank van Evergreen gaan maken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Geweldig Peter! Wordt wel een heel gaaf model hoor, zo.
Door deze bouw ben ik ook begonnen om te leren 3D te tekenen. Ben al aardig op weg met Onshape met verschillende tutorials
Dankjewel, Koos. En leuk om te lezen dat je geïnspireerd bent om ook in de wondere wereld van 3D-tekenen te stappen. Met vermoedelijk ook keuze-stress: welk programma?
Gr. Peter
 
Aan de hand van de papieren mal, een linkse en een rechtse vouwbare helft van Evergreen plaat 0,13mm voor de watertank gemaakt:
0196 Tank.jpg

Met wat vouwlijnen en de uitsparingen voor de profielen die op het schot 39 zitten.

De delen in elke gelijmd, het stuurboord deel voorzien van alle klinknageltjes en op het bakboord deel dat mogelijk in het zicht blijft:
0197 Tank.jpg

Tegen het zaathout, de vloerbalk en het schot 39 gelijmd. De verbindingen met de profielen op het schot hebben ook klinknageltjes. De boven en onderzijde lijken een beetje schuin te staan. Dat klopt, ze volgen niet de lijn van de kiel, zaathout en vloerbalk. Water staat altijd waterpas, dus de tank ook. De staan dus wel haaks op het schot.

Vanaf de andere zijde, met de delen uit elkaar:
0198 Tank.jpg

Met wat externe belichting zodfat het slingerschot in de tank ook zichtbaar is.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top