Vandaag mijn +200 bestelde Nederlandse haringtonnen ontvangen.
Ik had via via via in Madrid iemand gevonden die de tonnen op hun specifieke maat wilde maken.
Een Nederlandse harington had afwijkende maten. De ruimen en de luiken van de loggers zijn ook afgestemd op die maten.
Ze hadden een lengte van 725 mm, een grootste diameter van 535 mm en een bodemdiameter van 425 mm. Met 2x2 hoepels.
In schaal 1:50 wordt dat 14,5 x 10,7 x 8,5 mm:
Ik heb een grove schatting gemaakt van het aantal tonnetjes dat ik denk te gaan gebruiken in het ingerichte ruim in het bakboord deel.
De Balder had in het ruim 2x9 ruimtes waarin de tonnen werden gestapeld. Even 2 eerder geplaatste tekeningen:
Bij het grootste spant liggen per zijde 25 tonnen gestapeld.
2x9xx25=450. Dat is 225 per zijde.
Ik ga niet alle compartimenten vol stouwen, maar op het dek komen er ook verschillende. Dus ruim voldoende.
De Madrileen heeft er iets meer geprint. Hij heeft zijn printvloer zo optimaal mogelijk van tonnetjes voorzien en kwam uit op 234 stuks:
Hij heeft ze geprint van grijze resin zodat je heel strak en gedetailleerd zijn:
Met mooie dunne naden tussen de duigen. Nu nog een kwestie van verven .......
Wederom een paar stappen vooruit denken:
Ik ga de tonnetjes nu nog niet gebruiken maar heb ze wel nodig om de posittie van de langsprofielen in het ruim, in de kim aan te brengen. Die heb ik in de boven geplaatste tekening omcirkeld. Ze zitten wel op verschillende plekken. Ik ga de positie gebruiken van de linkse tekening, want die zat bij de tekeningen van de 1e restauratie. De rechtse tekening is van 1911 van de werf die de logger bouwde.
Op de tekeningen zijn ook de staanders zichtbaar, zie pijlen, die de afscheiding in de lengte richting vormen. Die staan aan weerszijde van zaathout. Dat zijn profielen met 10 langsbalkjes. Dat is dus anders dan is weergegeven op de oude foto van het ruim met de mastkoker+kossing, waar stutten zichtbaar zijn. Maar die foto was van de situatie zoals de Balder bij het Scheepvaartmuseum kwam en dus al een paar veranderingen had doorgemaakt. Ook de Balder in zijn huidige situatie heeft die stutten. Maar het ruim is nu een vergader / expositie ruimte en moeten het dek ondersteunen.
In beide gevallen kan ik mij daar ook een vrijheid veroorloven zonder afbreuk te doen aan de huidige sitatie.
Gr. Peter
Ik had via via via in Madrid iemand gevonden die de tonnen op hun specifieke maat wilde maken.
Een Nederlandse harington had afwijkende maten. De ruimen en de luiken van de loggers zijn ook afgestemd op die maten.
Ze hadden een lengte van 725 mm, een grootste diameter van 535 mm en een bodemdiameter van 425 mm. Met 2x2 hoepels.
In schaal 1:50 wordt dat 14,5 x 10,7 x 8,5 mm:
Ik heb een grove schatting gemaakt van het aantal tonnetjes dat ik denk te gaan gebruiken in het ingerichte ruim in het bakboord deel.
De Balder had in het ruim 2x9 ruimtes waarin de tonnen werden gestapeld. Even 2 eerder geplaatste tekeningen:
Bij het grootste spant liggen per zijde 25 tonnen gestapeld.
2x9xx25=450. Dat is 225 per zijde.
Ik ga niet alle compartimenten vol stouwen, maar op het dek komen er ook verschillende. Dus ruim voldoende.
De Madrileen heeft er iets meer geprint. Hij heeft zijn printvloer zo optimaal mogelijk van tonnetjes voorzien en kwam uit op 234 stuks:
Hij heeft ze geprint van grijze resin zodat je heel strak en gedetailleerd zijn:
Met mooie dunne naden tussen de duigen. Nu nog een kwestie van verven .......

Wederom een paar stappen vooruit denken:
Ik ga de tonnetjes nu nog niet gebruiken maar heb ze wel nodig om de posittie van de langsprofielen in het ruim, in de kim aan te brengen. Die heb ik in de boven geplaatste tekening omcirkeld. Ze zitten wel op verschillende plekken. Ik ga de positie gebruiken van de linkse tekening, want die zat bij de tekeningen van de 1e restauratie. De rechtse tekening is van 1911 van de werf die de logger bouwde.
Op de tekeningen zijn ook de staanders zichtbaar, zie pijlen, die de afscheiding in de lengte richting vormen. Die staan aan weerszijde van zaathout. Dat zijn profielen met 10 langsbalkjes. Dat is dus anders dan is weergegeven op de oude foto van het ruim met de mastkoker+kossing, waar stutten zichtbaar zijn. Maar die foto was van de situatie zoals de Balder bij het Scheepvaartmuseum kwam en dus al een paar veranderingen had doorgemaakt. Ook de Balder in zijn huidige situatie heeft die stutten. Maar het ruim is nu een vergader / expositie ruimte en moeten het dek ondersteunen.
In beide gevallen kan ik mij daar ook een vrijheid veroorloven zonder afbreuk te doen aan de huidige sitatie.
Gr. Peter