BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Gebruik ze in sommige van mijn scheepjes om de opbouw te fixeren. De meeste komen uit sloopobjecten. Ze zitten bij CD en DVD spelers rond de leeskop. Ook in harddisks, portemonnees, handtasjes, brillenkokers en tabletetuis. Of het zuinigheid of hergebruik is bepalen jullie maar. Buiten dat ze elkaar sterk aantrekken, stoten ze elkaar ook sterk af. Heb ze ook gebruikt om isolatiefolie achter de radiatoren te fixeren. En als een klem niet past kun je ze ook gebruiken bij het lijmen van kunststof plaatmateriaal. Handige dingen. Gr. Klaas.

De volgende stap was het aanbrengen van 3 onderdelen die bijdragen aan het ondersteunen van de gehele structuur:
-alle dekbalken;
-een aantal spanten;
-het zaadhout, vloerbalk en verticale ondersteuning.
0468 Supports.jpg

In het bakboord deel nu dus niet de vrije hand bij het interpreteren van de tekeningen, maar een gespiegelde kopie maken.
Het stuurboord deel er niet aansluiten vlak bij om het onderscheid tussen de grijze en witte nieuwe delen te tonen.

En gesloten waarbij de magneetjes perfect hun werk doen.
0469 Supports.jpg

De volgende stap zou het aanbrengen van de horizontale vloerbalkjes ter ondersteuning van de spanten zijn. Maar wederom vooruit denken: in dit deel komt ook de watertank. Om de Donkey stoomketel te voorzien van water die in dit deel op de vloer boven de watertank komt. Samen met het kolenhok.
De watertank heeft haakse, schuine en gebogen hoeken alsmede een schuine gewelfde zijkant.
0470 watertank.jpg

Heel veel passen en meten tijdens het samenstelling van de watertank met ook steeds nieuwe malletjes knippen.
Uiteindelijk de eerste dry-fit tussen de spanten en tegen het achterste waterdichte schot:
0471 watertank.jpg

De schuine welving langs de spanten was best 'een dingetje om te maken'.
0472 watertank.jpg

Met de vlakke zijkant tegen de vloersteunen.
De schuine gewelfde zijkant had ik ook weg kunnen laten want deze is straks niet meer te zien als de vloer en de huidplaten aangebracht zijn. Maar het was een mooie test om te kijken hoe het dunne Evergreen plaatmateriaal zich laat vervormen. Een goede test voor straks voor de huidplaten.

Nog een een plaatje van de nu deels a-symmetrishe delen:
0473 watertank.jpg

En de stand van zaken op dit moment:
0474 08-12.jpg

We gaan langzaam richting de volledige vorm ........
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Na het aanbrengen van wat klinknageltjes op de watertank op de plaatsen die later in beeld kunnen zijn:
0475 08-12.jpg

De tank geplaatst, 3 horizontale vloerprofieltjes aangebracht. Toen kon ik het buitenste vloerprofiel in zijn dubbele bocht buigen. Deze fungeert tevens als kimweger.
Ook hier weer, na veel passen, buigen en meten kon ik hem op zijn plek lijmen.
Weer verder met de rest van de spanten ........
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Toen was het moment daar: de achterzijde ook gevuld, alle 114 halve spantjes geplaatst:
0476 114.jpg

Met de horizontale vloer profieltjes, stringer platen op het dek en de frames voor het toegangsluik en andere luiken.

Voordat het geheel naar de spuiter gaat, toch alvast wat beelden.
De gehele constructie, met uitzondering van de verschansing:
0477 114.jpg

0478 114.jpg

Ook wat delen van de mal weg kunnen halen zodat er zicht is op de voor- en acjhterzijde:
0479 114.jpg

Aan de voorzijde moet ik nog een paar magneetjes plaatsen.

Het dek met alle stringer platen en frames voor alle toegangen:
0480 114.jpg

En zie ik nu dat ik 1 frame vergeten ben ........ maar ik zal best nog wel wat tegen komen.:)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit vooraf niet verwacht had als resultaat. Ik zelf ben ook een beetje verbaasd .......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Jij bent waarschijnlijk niet als enige verbaasd Peter, de kin valt mij regelmatig naar beneden, als ik jouw log bekijk. :wave

Zo zonder huid komen de lijnen nog mooier uit dan bij een "dicht" schip en zie je ook wat er nodig is om vorm te geven aan een romp en die in vorm te houden. En wat een werk moet dat allemaal geweest zijn om met de hand te tekenen! Een waardevol model Peter! Ook omdat het kan worden gedeeld. Zelfs met ons. Dus ook complimenten voor je verslag. Gr. Klaas.

Hi Peter, top :thumbsup: een knap staaltje kunststof bouw op deze schaal. Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet altijd even gemakkelijk gaat.

Jij bent waarschijnlijk niet als enige verbaasd Peter, de kin valt mij regelmatig naar beneden, als ik jouw log bekijk. :wave
Geweldig mooi , Peter.
Ik kijk elke keer weer naar jouw vorderingen uit. Is gewoon een genot om deze bouw te volgen.
Gr. Menne
Zo zonder huid komen de lijnen nog mooier uit dan bij een "dicht" schip en zie je ook wat er nodig is om vorm te geven aan een romp en die in vorm te houden. En wat een werk moet dat allemaal geweest zijn om met de hand te tekenen! Een waardevol model Peter! Ook omdat het kan worden gedeeld. Zelfs met ons. Dus ook complimenten voor je verslag. Gr. Klaas.
Zeer mooi geworden. Ongelooflijk hoe het tot stand is gekomen. Maar jouw geduld en talent om kleine dingen te kunnen maken hebben zich weer bewezen.
Hi Peter, top :thumbsup: een knap staaltje kunststof bouw op deze schaal. Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet altijd even gemakkelijk gaat.
Geweldig! Petje (weer) af..
Peter, Menne, Klaas, Stephan, Eugène, Erik, alle bezoeker en 'likers': hartelijk dank voor jullie mooie en warme worden! En voor het (steeds) weer bezoeken van dit draadje.
Voorlopig liggen er nog voldoende uitdagingen in het verschiet. Ik begin een aardig beeld te krijgen van wat het eerste aan de beurt komt en wat ik nu vooral nog niet moet doen.
Eerst nog wat klinknageltjes, 'spuitklaar' maken en dan zien we wel .......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back