BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

Het maken van de 4 schuin naar voren geplaatste kooien was een hele uitdaging. Ik neem jullie mee in wat stappen in het productieproces.

De bodem van de onderste 2 kooien op een frame:
0316 1e laag.jpg

Zodanig gemaakt dat het om de ook gemaakte tussenwand kan schuiven.

Daarop de steunen voor de vloer van de bovenste 2 kooien:
0317 2e laag.jpg

Met ook de vloertjes en het kan er weer tussen geschoven worden. De vloertjes heb ik nodig om de luiken op te kunnen laten schuiven.

De wand moest met de nodige voorzichtigheid behandeld worden:
0318 Wand.jpg

Hij bestaat uit 26 latjes van 3,0 x 0,7 mm. Met 4 uitsparingen voor de profielen van de dekbalken. Als de wand definitief geplaatst is wordt deze aan de bovenzijde netjes afgewerkt. Samen met het bekleden met hout van de metalen dekprofielen.
Het plaatsen van de wand geniet ook de nodige aandacht. Hij moet schuin ingebracht worden en daarna met de 4 uitsparingen langs de 4 dekprofielen worden gekanteld.
Daarom moet ik straks alles ook in omgekeerde volgorde gaan plaatsen. Want als de 2 dwarsgeplaatste kooien er al staan, krijg ik deze wand er nooit in gekanteld.

Met veel passen en meten lukte dat:
0319 Aftekenen.jpg

Vervolgens aan de achterzijde de 4 uitsparingen getekend voor de openingen voor de 4 luiken.

Na het maken van de luiken, aan de achterzijde de nodige latten geplaatst zodat de luiken kunnen schuiven:
0320 Proef.jpg

Ook dat kan ik weer op zijn plaats krijgen.

Met de dry-fit proefplaatsing van alle delen:
0321 Geheel.jpg

Yes: wederom komen theorie en praktijk tesamen. Het staat!
Nu alles weer uit elkaar, netjes schoonmaken, deels in de lijnolie zetten en dan definitief op zijn plek lijmen.
Gr. Peter
 
Verstoort die lijnolie de hechting van de lijm niet Peter? Wordt, net als de rest een schitterend interieur zo! Gr. Klaas.
 
Verstoort die lijnolie de hechting van de lijm niet Peter? Wordt, net als de rest een schitterend interieur zo! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Bij mijn Bluenose heb ik ook al het niet geverfde hout in de lijnolie gezet. Dat had geen invloed op de verlijmde verbindingen.
Gr. Peter
 
Snotverdulleme, het gaat gewoon maar door hier, wat maak je er weer wat moois van en wat laat je ons genieten zo :wave
 
Voor het installeren van de delen had ik een klein half uurtje nodig:
0322 Vooronder.jpg

Alles paste eigenlijk perfect.
In het boek van de 1e restauratie staat:
"In tegenstelling tot wat in het bestek van november 1911 stond was de betimmering van het vooronder niet geschilderd, ook de vloer niet. Gilles Penning had de voorkeur aan ongeschilderd hout gegeven, omdat dit met water en soda gemakkelijker schoon te maken was."
-Om te zorgen dat het water niet in de onderste kopse kanten van de kraaldelen dringt, is een plint aangebracht.
-In de achterste/linkse hoek staat het bankje dat zicht geeft op het fornuis in de kombuis.
-Langs de lange en kopse wand een bank. Onder de bank komen nog de 'stoppekistjes' te staan. Elk bemanningslid had zo'n kist met persoonlijke spullen.
0323 Vooronder.jpg

-Tegen de voorste wand is 'de Stee'. Hier met de linkse zitplaats met tussenschot. De andere zou in het stuurboord deel hebben gezeten. Met daar achter een open ruimte. Als kleinste details tot nu toe zijn op de wand 3 klampjes aangebracht waar de bemanning de natte kleding aan op kan hangen. Die hangt dan deels in de vrije ruimte achter de rugleuning van 'de Stee'.
Alles is in de lijnolie gezet.

Het lijkt misschien dat de bank de 2 onderste toegangen deels afsluit:
0324 Uitsparingen.jpg

Maar rond de beide openingen is een uitspring gemaakt zodat men toch makkelijk in en uit de kooi kan klimmen.
De bank gebruikte ze ook om in de bovenste 2 kooien te klimmen.
Gr. Peter
 
Verder gegaan met het inrichten van het vooronder:
0325 Details.jpg

A: de ladder om vanaf het dek via het luik in het droogruim te klimmen;
B: de handpomp in de kombuis;
C: de vonkenplaat waar straks het fornuis op komt te staan;
D: de afwerklijst aan de bovenzijde van de wanden en betimmering van de dekbalken;
E: een lijn waar de bemanning ook nog kleding over kan hangen om te drogen.
0326 Details.jpg

De 1e versie van de pomp was te groot. Daarom een 2e gemaakt die beter past. Her en der nog wat tipjes grijs bijwerken .........;)
Voor de oplettende kijker: de resterende stukken van de balk in het midden van het dek heb ik weggehaald. Die vond ik te storend en er is nu voldoende ondersteuning van de dekbalken. Zie de insert links onder.

De trap die toegang geeft tot het vooronder is nu aan de beurt. Deze staat ook in het midden. Dan moet daarvoor ook een uitstekend vloertje komen en achter de trap een stukje wand dat de afscherming vormt met de kombuis. Dat alles moet ook weer aansluiten met het stuurboord deel waar ook een stukje vloer en wand in komt. Daar komt dan het 2e fornuis te staan.
PS: De pomp krijgt (natuurlijk) nog een stukje pijp in de watertank ....... ;)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top