Baja 5b topic part 2: (hier verder)

keone zei:
Had je trouwens de nieuwe bandjes van Hostile al gezien?

http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=11775
Yep, maar jammer dat ze deze eerst hebben gemaakt en niet de pins zoals eerder voorgesteld. Grote blokken op zulke kleine wielen geven in los zand minder grip. De pins van bijvoorbeeld een Marder hebben in los zand toch enorm veel grip (of in ieder geval meer voortstuwing :wink:) dan de Dirt Busters of FG MT banden. Dus in het zand hou ik het nog even bij mijn Proline Maxx Paddles.

Ik was eerst heel enthousiast maar besloot toch om het ff af te wachten en te zien hoe de bandjes presteren en zich gaan houden.

Maar in ieder geval leuk dat iemand zich bezig houdt met het banden probleem.

Ben jij trouwens niet sneller dogbones gaan verslijten nadat je paddles bent gaan gebruiken? Als je goed op foto's kijkt zie je echt van die schoepjes zand omhoog vliegen wat er dus op duid dat je grip geen grip grip geen grip enz. hebt en dus met schokjes op je drivetrain ramt.

Untitled-1.jpg

De HPI paddles hebben veel minder grip dan die super schoepen van mij. Ik had de Proline paddles (die eigenlijk zijn bedoeld voor op een T-Maxx of Savage) al in januari op mijn Baja zitten, toen waren de HPI paddles nog lang niet op de markt. Ik ben nu met mijn tweede setje bezig. De paddles van HPI zijn gewoon rechtopstaande platen op de band, waar die van Proline een soort van zakken vormen die ook nog eens uitrekken om een nog groter oppervlak te vormen. Die doen pas echt zand verplaatsen. :lol: :wink:

[/media]

En ja, in combinatie met de Dominator kun je wheelies trekken met een standaard CY 23cc. En ja, je aandrijfassen gaan echt stuk met zo'n Dominator door teveel vermogen. Ik heb bijna een half jaar gereden zonder noemenswaardige problemen met de aandrijfassen (er viel er wel eens eentje uit door een wat ongelukkige landing waardoor de draagarm wat te ver verboog en de as eruit viel). Maar na een middagje Dominator waren de lagers van het diff op, cups ingesleten, een spur gear glad, pinion met heel dunne scherpe punttandjes en aandrijfassen 10* getordeerd. :evil:

baja5b_swap_diff3.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat bedoel ik met die schokjes op je cups en dogbones. Denk je niet dat je met een noppenband daar binder last van hebt? Door een meer constante grip?

keone zei:
Ja dat bedoel ik met die schokjes op je cups en dogbones. Denk je niet dat je met een noppenband daar binder last van hebt? Door een meer constante grip?
Nee, als je met zoveel geweld op de assen drukt, dan maakt dat niet meer uit of je paddles hebt of noppenbanden. De paddles zitten zo dicht bij elkaar dat er zeker altijd twee grip hebben en een derde net volschept. Het "pulseren" van het zand komt gewoon door het wegspuiten van scheppen zand, niet door sputteren van de band.

Van de halve middag rondspuiten met de Dominator is gereden met de standaard Dirt Busters. Minder grip, meer wielspin en veel meer tippen/stuiteren van de banden (dus zelfs meer onregelmatige aandrijving). Zoals gezegd heb ik eigenlijk altijd met paddles gereden en nooit ingesleten cups gehad. Dus dat is echt ten gevolge van meer vermogen. :wink:

Jeroen

Saweet ik krijg net een phoontje van Scott van Nomadio dat ze me een nieuwe Sensor TX hebben toegestuurd.

Er was een probleempje met de schakelaar en in plaats van repareren hebben ze me gewoon een nieuwe gezonden samen met een extra gratis receiver.

Ik ben benieuwd hoe de douane hier mee omgaat. Die mogen hoop ik toch wel snappen dat er al belasting betaald is voor dit ding?

vandaag ook de diffs voor de eerste keer bloot gelegd... geen olie te bespeuren :mad: ttz droog was het niet maar amper gesmeerd zeg maar. heb er 7000 cps ingekapt en blijkt toch beter te zijn dan die meegeleverde 1000, zeker in het zandraggen.

het blijft me verbazen hoe simpel het sleutelen is aan de baja... met een paar imbussleutels haal je practisch gans dat beest uit elkaar, gewoon super toch!

Barfly zei:
het blijft me verbazen hoe simpel het sleutelen is aan de baja... met een paar imbussleutels haal je practisch gans dat beest uit elkaar, gewoon super toch!
Yep, in amper 30 minuten een heel diff uitgebouwd, gereviseerd en weer ingebouwd.

baja5b_swap_diff1.jpg

baja5b_swap_diff2.jpg

* Tweede Baja in onderdelen ontpaars op de achtergrond :wink:

Sleurhutje: In de eerste foto, zit daar zo'n roze antenne buis achtig iets?
Een handigheidje zodat de boel niet losgaat zitten, hangen?

Rienk Jan zei:
Sleurhutje: In de eerste foto, zit daar zo'n roze antenne buis achtig iets?
Een handigheidje zodat de boel niet losgaat zitten, hangen?

volgens mij zijn dit gewoon 2 antennes die op de shock towers bevestigd zijn ter verfraaiing of herkenning als hij crosst tussen anderen :lol:

Hahaha, ja, loop even te pingelen, en dan denkt er iemand dat ik aan het geluid kan horen waar de zuiger zich zou kunnen bevinden, hahahaha

:)

Psygho (Emil) zei:
Hahaha, ja, loop even te pingelen, en dan denkt er iemand dat ik aan het geluid kan horen waar de zuiger zich zou kunnen bevinden, hahahaha

:)
Kan je dat niet dan? Vind ik toch wel wat tegenvallen. :lol: :wink: Typisch weer zoiets wat technieten wel kunnen en techneuten niet. :? Jammer dat de meer ervaren sleutelaars techneuten zijn en de technieten alleen maar tips geven. :wink:

*mompelt iets over betere stuurlui die aan wal staan * :rolling:

Trouwens sleur, die uitlaat op die foto met die roze kap. Zie ik niet vaak, een beetje bash vast? Help Yorick effe mee zoeken, ze Jetpro begaf het wat snel, beetje zand en buigen :cry:

Rienk Jan zei:
Trouwens sleur, die uitlaat op die foto met die roze kap. Zie ik niet vaak, een beetje bash vast? Help Yorick effe mee zoeken, ze Jetpro begaf het wat snel, beetje zand en buigen :cry:
Alles wat niet bash proof is, zou allang niet meer op mijn Baja zitten. :wink:

De ADA Racing Stalker is helemaal niet gemaakt voor Baja's of andere bigscales, maar voor Go-Peds (van die gemotoriseerde stepjes). Maar toevalligerwijze pastte deze net (niet) tussen de rollbar van de Baja. Net niet dus, zie foto hieronder. Je moet bij de remstang wat koelvinnen wegslijpen en de beugel tussen de shocktowers zul je zelf moeten maken. Maar de uitlaat is vreselijk stil, zelfs nog iets stiller dan een standaard potje, maar heeft wel een veel grotere uitlaatopening. In combinatie met de extra FATboy demper is alles nog stiller en is rijden in de straat mogelijk. Geen superuitlaat, gelijkwaardig aan de X-Can maar wel wat groter en zwaarder.

baja5b_stalker_melted_rollcage.jpg

Zo'n Fatboy demper lijkt mij zoiezo wel vriendelijk, geen smurrie op je vleugel, en je moet gek landen wil je er zand in krijgen. Moet je 2 op je x-can monteren :D

Maar zeg nou zelf RJ, hoe ik de afgelopen keer aan het rijden was, dan krijg je alles krom :P

Hoe denken jullie over schock shocks om je dempers/vering van je baja? Ik heb ze ook op mijn savage, maar vindt ze nu niet zo mooi meer lijken! Is het nodig? En krijgen ze er een langere levensduur van?

Back