Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een paar dingen die bij mij aan de hand waren:ArjanR1 zei:Vandaag is mijn dif ''vastgelopen''
De achterwielen konden niet meer afzonderlijk van elkaar bewegen, maar er liep niks aan.
Dus heb met een starre achteras verder gereden.
Thuis heb ik het los gehaald.
Totaal NIKS te zien 8O
Vreemde boel weer, weten jullie misschien wat het geweest kan zijn?
Sleurhutje zei:Een paar dingen die bij mij aan de hand waren:ArjanR1 zei:Vandaag is mijn dif ''vastgelopen''
De achterwielen konden niet meer afzonderlijk van elkaar bewegen, maar er liep niks aan.
Dus heb met een starre achteras verder gereden.
Thuis heb ik het los gehaald.
Totaal NIKS te zien 8O
Vreemde boel weer, weten jullie misschien wat het geweest kan zijn?
- Lagertjes waar de aandrijfassen/cups mee vast worden gehouden zijn gebroken;
- Borgpen van de aandrijfas gebroken waardoor het gelamineerde metalen plaatje (rechtsonder op plaatje) vastloopt;
- Afgebroken boutjes waarmee het diff tandwiel vastzit (hierdoor verlies je alle olie en lopen de tandwielen in het diff vast);
Het is verstandig alsnog je hele diff te demonteren en schoon te maken. Eventueel de lagertjes vervangen (zullen vast wel versleten zijn :wink. Borgpennen zeker controleren. Alles weer monteren, nieuwe olie erin, nieuwe afdichting gebruiken (de oude is uitgerekt en zal zeker gaan lekken).
Het lager kun je niet veel aan zien. Je zult echt het lager eruit moeten halen en voelen. In het diffhuis zit aan de binnenkant een loodbronzen ring (glijlager), een rubber afdichtring en aan de buitenkant een lager. Als je dit lager eruit hebt en je houdt de binnenkant tussen duim en wijsvinger en draait de buitenkant rond, moet het lager soepel lopen. Als je de buitenkant iets scheef duwt en dan draait, gok ik dat je zult merken dat er zware momenten in zitten, haperingen optreden of zelfs dat het lager vast komt te zitten. In de praktijk rekt de kooi waar de kogels inzitten een beetje uit en gaat de vervormde kooi tussen de kogels en de buitenkant klemlopen. Dar zie je normilter niets van omdat de afdichting nog prima lijkt.ArjanR1 zei:Ik heb het hele diff uit elkaar gehad, totaal niks te zien.
De lagers waren allemaal in prima staat, en geen aanloop sporen oid.
Sleurhutje zei:Het lager kun je niet veel aan zien. Je zult echt het lager eruit moeten halen en voelen. In het diffhuis zit aan de binnenkant een loodbronzen ring (glijlager), een rubber afdichtring en aan de buitenkant een lager. Als je dit lager eruit hebt en je houdt de binnenkant tussen duim en wijsvinger en draait de buitenkant rond, moet het lager soepel lopen. Als je de buitenkant iets scheef duwt en dan draait, gok ik dat je zult merken dat er zware momenten in zitten, haperingen optreden of zelfs dat het lager vast komt te zitten. In de praktijk rekt de kooi waar de kogels inzitten een beetje uit en gaat de vervormde kooi tussen de kogels en de buitenkant klemlopen. Dar zie je normilter niets van omdat de afdichting nog prima lijkt.ArjanR1 zei:Ik heb het hele diff uit elkaar gehad, totaal niks te zien.
De lagers waren allemaal in prima staat, en geen aanloop sporen oid.
Ik heb dit probleem al diverse malen gehad. Niet alleen met de lagers in het diff van de Baja, maar ook met lagers van mijn Savage, M18T en M18MT.
Dan is die gemodificeerd. Kijk maar op bladzijde 42 van het boekje. Aan de rechterkant staat "B080 Metal Bushing". Niet helemaal metaal, maar loodbrons en dus echt een glijlager. Vervangen door een lager (B030) is wel beter. Als ik jou was, zou ik toch de lagertjes (B030) vervangen. :wink:ArjanR1 zei:In mijn diff zit geen enkel glijlager, alleen kogellagers.