Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Zo ,

Deze week ff aan het poetsen geweest , Croftywasstraat , nieuwe kap , chrome motorkit en lampjes..... 8)
Hij is weer helemaal schoon , maar voor hoe lang ????? :D :D :D :D
Morgen weer de bossen in

img0867dp7.jpg

img0869ts2.jpg

img0871un5.jpg

img0874mf1.jpg

img0872yb3.jpg

Vandaag is mijn dif ''vastgelopen''

De achterwielen konden niet meer afzonderlijk van elkaar bewegen, maar er liep niks aan.
Dus heb met een starre achteras verder gereden.

Thuis heb ik het los gehaald.
Totaal NIKS te zien 8O

Vreemde boel weer, weten jullie misschien wat het geweest kan zijn?

ArjanR1 zei:

De achterwielen konden niet meer afzonderlijk van elkaar bewegen, maar er liep niks aan.

Totaal NIKS te zien 8O

Een paar dingen die bij mij aan de hand waren:
- Lagertjes waar de aandrijfassen/cups mee vast worden gehouden zijn gebroken;
- Borgpen van de aandrijfas gebroken waardoor het gelamineerde metalen plaatje (rechtsonder op plaatje) vastloopt;
- Afgebroken boutjes waarmee het diff tandwiel vastzit (hierdoor verlies je alle olie en lopen de tandwielen in het diff vast);

Het is verstandig alsnog je hele diff te demonteren en schoon te maken. Eventueel de lagertjes vervangen (zullen vast wel versleten zijn :wink:). Borgpennen zeker controleren. Alles weer monteren, nieuwe olie erin, nieuwe afdichting gebruiken (de oude is uitgerekt en zal zeker gaan lekken).

Sleurhutje zei:
ArjanR1 zei:

Totaal NIKS te zien 8O

Een paar dingen die bij mij aan de hand waren:
- Lagertjes waar de aandrijfassen/cups mee vast worden gehouden zijn gebroken;
- Borgpen van de aandrijfas gebroken waardoor het gelamineerde metalen plaatje (rechtsonder op plaatje) vastloopt;
- Afgebroken boutjes waarmee het diff tandwiel vastzit (hierdoor verlies je alle olie en lopen de tandwielen in het diff vast);

Het is verstandig alsnog je hele diff te demonteren en schoon te maken. Eventueel de lagertjes vervangen (zullen vast wel versleten zijn :wink:). Borgpennen zeker controleren. Alles weer monteren, nieuwe olie erin, nieuwe afdichting gebruiken (de oude is uitgerekt en zal zeker gaan lekken).

Ik heb het hele diff uit elkaar gehad, totaal niks te zien.
De lagers waren allemaal in prima staat, en geen aanloop sporen oid.

Vandaar ook dat ik het postte.
Hij reed ook nog perfect, maar met een starre as was het teveel spinnen helaas ;)

ArjanR1 zei:
Het lager kun je niet veel aan zien. Je zult echt het lager eruit moeten halen en voelen. In het diffhuis zit aan de binnenkant een loodbronzen ring (glijlager), een rubber afdichtring en aan de buitenkant een lager. Als je dit lager eruit hebt en je houdt de binnenkant tussen duim en wijsvinger en draait de buitenkant rond, moet het lager soepel lopen. Als je de buitenkant iets scheef duwt en dan draait, gok ik dat je zult merken dat er zware momenten in zitten, haperingen optreden of zelfs dat het lager vast komt te zitten. In de praktijk rekt de kooi waar de kogels inzitten een beetje uit en gaat de vervormde kooi tussen de kogels en de buitenkant klemlopen. Dar zie je normilter niets van omdat de afdichting nog prima lijkt.

Ik heb dit probleem al diverse malen gehad. Niet alleen met de lagers in het diff van de Baja, maar ook met lagers van mijn Savage, M18T en M18MT.

Sleurhutje zei:
ArjanR1 zei:
Het lager kun je niet veel aan zien. Je zult echt het lager eruit moeten halen en voelen. In het diffhuis zit aan de binnenkant een loodbronzen ring (glijlager), een rubber afdichtring en aan de buitenkant een lager. Als je dit lager eruit hebt en je houdt de binnenkant tussen duim en wijsvinger en draait de buitenkant rond, moet het lager soepel lopen. Als je de buitenkant iets scheef duwt en dan draait, gok ik dat je zult merken dat er zware momenten in zitten, haperingen optreden of zelfs dat het lager vast komt te zitten. In de praktijk rekt de kooi waar de kogels inzitten een beetje uit en gaat de vervormde kooi tussen de kogels en de buitenkant klemlopen. Dar zie je normilter niets van omdat de afdichting nog prima lijkt.

Ik heb dit probleem al diverse malen gehad. Niet alleen met de lagers in het diff van de Baja, maar ook met lagers van mijn Savage, M18T en M18MT.

In mijn diff zit geen enkel glijlager, alleen kogellagers.
Heb ze allemaal gecontroleerd, allen liepen erg soepel zoals het moet.

Maar het gekke is, haal het uit elkaar...Zie geen gekke dingen, maak alles weer netjes schoon
en alles werk weer.

Dat vond ik zo vreemd.

Zat er nog (voldoende) olie in je dif ?
Het is immers een visco-dif. dat werkt niet goed met te weinig olie.

Ik heb ook een tijdje te lang door gereden zonder olie, wat uiteindelijk leidde tot beschadigde tand wielen.
Dif stond toen zo vast als een huis.

ArjanR1 zei:
In mijn diff zit geen enkel glijlager, alleen kogellagers.
Dan is die gemodificeerd. Kijk maar op bladzijde 42 van het boekje. Aan de rechterkant staat "B080 Metal Bushing". Niet helemaal metaal, maar loodbrons en dus echt een glijlager. Vervangen door een lager (B030) is wel beter. Als ik jou was, zou ik toch de lagertjes (B030) vervangen. :wink:

ik weet wat het probleem met die diff is, heb dat ook bij mijn baja gehad en als je hem uit elkaar haalt en terug monteerd met nieuwe olie gaat hij weer maar na een tijdje loopt hij weer vast met alle gevolgen vandien...

nu zit het zo dat dit een visco diff is, dus je doet er bv. de standaard 1000 olie in en door de inwendige bouw van het diff gaat die olie ipv. rond te draaien naar binnen richting de tandwielen geperst worden waardoor er een sperwerking optreed dit was vergelijkbaar volgens HPI met een olie van 10.000 op topsnelheid(als je 1000 gebruikt, dus X10 in feite).
dit is natuurlijk allemaal mooi maar dat diff huis kan dat allemaal niet verdragen, deze gaat dus open staan tussen die 4 schroeven die het diffhulsel dichthouden omdat die daar niet goed 'ondersteund' is.

op de kop toe gaan die 2 delen niet alleen lichtelijk openstaan en alle olie eruit flikkeren maar ook de 2 behuizingen verdraaien tov elkaar.

dit noemen de amerikanen 'warped' en als dit met het diff gebeurt wat jij nu aan de hand hebt noemen zij het 'warped (diff) cases', zoek maar op op het HPI baja forum in de US.

dit kan alleen maar verholpen worden door een compleet nieuwe diffbehuizing te plaatsen maar dan komt het probleem terug óf onmiddelijk de 'turtle racing reinforced diff cases' te monteren.
die versterkte behuizing van turtle racing is het beste wat ik ooit aan men baja heb veranderd, nooit meer problemen mee !!

zijn behuizing bestaat uit het originele diff huis lichtelijk aangepast met daar 2 alu covers over(CNC gefreesd) die het diff huis 100% afsluit ipv alleen op die 4 plaatsen waar de boutjes zitten.

Hey kerels! de tweede HPI Baja race is gepland.
BCS... belofte maakt schuld huh !

Ja Keone ,

ik hik alleen een beetje tegen de afstand aan,
Het is voor mij bijna 500 km op en neer rijden :cry:

We proberen ook een beetje op verschillende ondergronden te rijden en Maurice 1 van de promotors kon via via op een mooi stuk land iets organiseren.

Vorige keer Blaricum op gras, Nu hier op zand.

Dit lijkt me ook niet echt goed voor je baja....
wel erg vet trouwens :).
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag heel de baja uit elkaar gehaald,(was gecrasht) wat me opviel was dat sommige boutjes we erg vast zaten. ik krijg mijn pinion gear niet los van de clutchbell en een van de vier boutjes die het tandwiel om het diff houd wil ook niet los.. iemand tips?

moet nu een nieuw vliegwiel en een trekstarter. zit er aan te denken om ook meteen een andere cilinder te monteren maar er zijn zo veel verschillende dat ik niet meer kan kiezen.. maar das iets voor later.

Back