Wat Jan niet verteld heeft, is dat hij vaak geen intrekbaar staartwiel gebruikt. Want reken maar eens uit met hoeveel gewicht je dat aan de voorkant moet compenseren. Dan heeft de toevoeging van dat kleine schaaldetail plotseling een grote impact op het totaal gewicht. Als je het toch wilt doen, zou ik een lichte nylon versie van Robart nemen, en deze met lange closed loop aansturen vanuit de voorkant.
En verder gebruikt hij achter het CG heel vaak zelfgemaakt balsa triplex. Ik zie bij jou al diverse spanten van zwaar bruin triplex, zijn die daar wel nodig?
De besturing werkt met servo's helemaal voor in de neus, met hele lange closed loop aansturing. De romp van de 1:8 is ook deelbaar, en toch zitten alle servo's voorin. Doe jezelf een plezier, en zet helemaal niets aan gewicht achter het CG. Op het punt van de deling zitten 3 hevels waar met ballinks de kabels van het achterdeel op geklikt worden, dat is lichter dan 3 of 4 servo's
Ook een mogelijkheid is om het staartwiel in voorbereiding mee te nemen, en pas in een latere fase beslissen of je dit nog toe wilt voegen. Of zelfs pas na de maiden.
Afwerking met papier en dunne primer om zo weinig mogelijk gewicht toe te voegen bij het afwerken.
Ik weet daarom absoluut zeker dat er maar heel erg weinig gewicht te sparen zal zijn.
Ik durf wat kookgeheimen van Jan prijs te geven omdat hij geen wedstrijden meer vliegt, anders had ik dat niet gedaan.