B-17G Flying Fortress 1:10

De constructie van Jan is afgestemd op 4 Lasers; da's toch wat anders dan 4 zoemende electromotoren, lijkt me. :?

Daar moet winst te behalen zijn! :D

Kun je een foto van de staartsectie op de tekening plaatsen?

jan.

Jan, je haalt twee modellen door elkaar.

in dit draadje wordt gesproken over de 1:10 versie van mijn tekening.
Mijn huidige B-17 is mijn 1:8 versie en die vlieg ik inderdaad met 4-takt Lasers (4x 11,5cc)

groetjes,
Jan

Qua intrekbaar staartwiel zou ik voor de lichste versie gaan, die moet eventuele klappen makkelijk aan kunnen.

Wat Jan niet verteld heeft, is dat hij vaak geen intrekbaar staartwiel gebruikt. Want reken maar eens uit met hoeveel gewicht je dat aan de voorkant moet compenseren. Dan heeft de toevoeging van dat kleine schaaldetail plotseling een grote impact op het totaal gewicht. Als je het toch wilt doen, zou ik een lichte nylon versie van Robart nemen, en deze met lange closed loop aansturen vanuit de voorkant.

En verder gebruikt hij achter het CG heel vaak zelfgemaakt balsa triplex. Ik zie bij jou al diverse spanten van zwaar bruin triplex, zijn die daar wel nodig?
De besturing werkt met servo's helemaal voor in de neus, met hele lange closed loop aansturing. De romp van de 1:8 is ook deelbaar, en toch zitten alle servo's voorin. Doe jezelf een plezier, en zet helemaal niets aan gewicht achter het CG. Op het punt van de deling zitten 3 hevels waar met ballinks de kabels van het achterdeel op geklikt worden, dat is lichter dan 3 of 4 servo's
Ook een mogelijkheid is om het staartwiel in voorbereiding mee te nemen, en pas in een latere fase beslissen of je dit nog toe wilt voegen. Of zelfs pas na de maiden.
Afwerking met papier en dunne primer om zo weinig mogelijk gewicht toe te voegen bij het afwerken.
Ik weet daarom absoluut zeker dat er maar heel erg weinig gewicht te sparen zal zijn.

Ik durf wat kookgeheimen van Jan prijs te geven omdat hij geen wedstrijden meer vliegt, anders had ik dat niet gedaan.

Laatst bewerkt:
Ik durf wat kookgeheimen van Jan prijs te geven omdat hij geen wedstrijden meer vliegt, anders had ik dat niet gedaan.

Misschien een domme opmerking, maar wat hebben bouwtechnieken met wedstrijden te maken en daarom e.v.t. niet delen met geinteresseerden :confused:

tips

@Peet.

Wat Robke allemaal voor tips heeft aangedragen moet je toch een heel stuk op weg helpen.
Mits je voor elektro gaat, je grootste winst zal zijn dat je de benodigde lipo accu's (8x 260 gram = 2080 gram) helemaal voorin de neus kwijt kan, net zoals Han dat met z'n Beech doet.
Alle servo's inderdaad zover mogelijk naar voor, PS dat donkere plywood geeft het beste resultaat op koude winterdagen, hoge stookwaarde :wink:

Ger.

Teus,
Jan heeft duidelijk een eigen concept, dat welliswaar gebaseerd is op degelijke techieken, maar dan nog is het niet leuk als dat zomaar in het publiek domain gegooid wordt als je actief aan wedstrijden deelneemt.
Een kwestie van respect dus.

Wat Jan niet verteld heeft, is dat hij vaak geen intrekbaar staartwiel gebruikt. Want reken maar eens uit met hoeveel gewicht je dat aan de voorkant moet compenseren. Dan heeft de toevoeging van dat kleine schaaldetail plotseling een grote impact op het totaal gewicht. Als je het toch wilt doen, zou ik een lichte nylon versie van Robart nemen, en deze met lange closed loop aansturen vanuit de voorkant.

En verder gebruikt hij achter het CG heel vaak zelfgemaakt balsa triplex. Ik zie bij jou al diverse spanten van zwaar bruin triplex, zijn die daar wel nodig?
De besturing werkt met servo's helemaal voor in de neus, met hele lange closed loop aansturing. De romp van de 1:8 is ook deelbaar, en toch zitten alle servo's voorin. Doe jezelf een plezier, en zet helemaal niets aan gewicht achter het CG. Op het punt van de deling zitten 3 hevels waar met ballinks de kabels van het achterdeel op geklikt worden, dat is lichter dan 3 of 4 servo's
Ook een mogelijkheid is om het staartwiel in voorbereiding mee te nemen, en pas in een latere fase beslissen of je dit nog toe wilt voegen. Of zelfs pas na de maiden.
Afwerking met papier en dunne primer om zo weinig mogelijk gewicht toe te voegen bij het afwerken.
Ik weet daarom absoluut zeker dat er maar heel erg weinig gewicht te sparen zal zijn.

He Robke,
bedankt voor de tips. Ik wist inderdaad dat hij de servo's helemaal voorin zet. Alleen vraag ik me af of in dit geval het voordeel hiervan opweegt tegen het nadeel. 2x 45 gram (servo's) op 1 meter achter CG of een 'lastig systeem' voor de ballinks. Ik denk dat ik dat nog even laat wachten totdat ik de romp heb ingedekt.

Stringers erin gelijmd:
IMG_1924.jpg

het bruine 'zware' triplex valt mee qua gewicht. Het is niet zwaarder dan gewoon triplex. Alleen goedkoper ;-) En ik gebruik het alleen waar de romp wordt gedeeld en bij de bevestiging van het hoogteroer.

het ontwerp is nog wel een aanzienlijk verschil met die van wingspanmodels en cd-scaledesign. (deze is veel lichter). Daar zitten ook 3 servo's in de staart (helemaal achterin) en een uitgebreid intrekbaar staartwiel. Ben benieuwd hoeveel lood daar in de neus moet. Volgens mij heeft Frank er mee gevlogen. Misschien weet hij het nog?

Teus,
Jan heeft duidelijk een eigen concept, dat welliswaar gebaseerd is op degelijke techieken, maar dan nog is het niet leuk als dat zomaar in het publiek domain gegooid wordt als je actief aan wedstrijden deelneemt.
Een kwestie van respect dus.

Jan heeft zelf al veel van zijn technieken in het publieke domein gegooid met zijn artikelen in Hobby Bulletin van een jaar of 12 geleden.

Geheime constructiemethoden onder schaalvliegers ben ik trouwens nog niet tegengekomen.

Ik wist dat die opmerking ging komen.

Deze las ik ook ergens op het MBF:
"schaalvliegers zijn schaars, dus helpen ze elkaar"

Laatst bewerkt:
Jan heeft zelf al veel van zijn technieken in het publieke domein gegooid met zijn artikelen in Hobby Bulletin van een jaar of 12 geleden.

Geheime constructiemethoden onder schaalvliegers ben ik trouwens nog niet tegengekomen.
zie de heer hermkens zijn link . w.b.t schema iets van yankee doodle of pink lady ook mooi kan even niet zo gou foto's van vinden:thumbsup:

Ik wist dat die opmerking ging komen.

Deze las ik ook ergens op het MBF:
"schaalvliegers zijn schaars, dus helpen ze elkaar"

Dat ging over heli-schaalvliegers.. weer een heel ander beestje. Uitspraak was van Mantra.

Gaat er helemaal niet over of het geheim is, het gaat over fatsoen.

80 gram op 1 meter achter het CG, is al bijna 200 gram ervoor, want langer is de neus niet.
En dat telt hard op hoor, voor je het weet zit er een paar kilo lood in de neus.

Laatst bewerkt:
hier pink lady
full
ow voor de die het wil weten ze denken erover om haar te verkopen .

Laatst bewerkt door een moderator:
Pink Lady is ook wel een leuke. Alleen is het een F en ik wil een G. Meer guns he!

Ben ook weer bezig geweest. De balkjes zaag ik met een zaagtafeltje. geeft veel stof... vandaar de stofzuigermond:
IMG_1923-1.jpg

begonnen met indekken. Veel elastiekjes, spelden enzovoorts.
IMG_1928.jpg

Ik bouw eerst de romp zover dat hij van de bouwplank afkan. Daarna de staart en vleugels en dan ga ik de positie bepalen van de servo's en of er wel of dan niet een intrekbaar staartwiel ik komt.

Voor onze elektro-fanaten: ik ga hem elektro maken. Aangezien ik niet heel veel vlieg, vaak even 's avonds een paar rondjes wil vliegen geeft elektro toch veel voordelen. Ook de betrouwbaarheid spreekt me erg aan. Moet wel zeggen dat het me moeite kost om de bekende weg te verlaten. Als ik denk aan het geluid van 4x 4-takten zou ik zo weer van gedachten veranderen.

Gezien het weer kan ik vandaag nog wel weer een eindje verder komen.

Berto,

:mrgreen: ik zeg niks maar ben wel happy:banana:.

Peter,

Je bent een verstandig mens.
Zet anders dat geluid van een 4 takje even op een CD voor later, kan nooit meer lang duren voor dat je dat geluid volledig vergeten ben.

Je hebt er trouwens lekker de vaart in :thumbsup: zou bijna zeggen op hoop van regen want dan kun je lekker doorgaan

Ton

Berto,

:mrgreen: ik zeg niks maar ben wel happy:banana:.

Peter,

Je bent een verstandig mens.
Zet anders dat geluid van een 4 takje even op een CD voor later, kan nooit meer lang duren voor dat je dat geluid volledig vergeten ben.

Je hebt er trouwens lekker de vaart in :thumbsup: zou bijna zeggen op hoop van regen want dan kun je lekker doorgaan

Ton

Het heeft hier gegoten ;-)
IMG_1930.jpg

IMG_1931.jpg

IMG_1932.jpg

Nu is de tekening alleen niet duidelijk over hoe de onderkant van 'vleugelaanhechting' / wingsaddle of hoe noem je zo'n ding "fairing" moet maken. Wie heeft een goede / hoge resolutie 3-view? Ik heb al een aantal foto's van echte, maar er nog niemand op z'n rug onder gaan liggen om hem te fotograferen voor mij :-)

Heb je hier wat aan? Heb nog een 140 foto's op CD staan. Stuur anders ff een Pb met je adres dan stuur ik hem op.

Gr. Teus

59584af5e25c95307.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back