Austria Elefant

Op de vleugel zit inderdaad een GoPro, bevestigd met de wrist band en de nodige brede verpakkingstape. Op de staart van de Elefant zit deze Hobbyking camera, bevestigd met klittenband.

Dank voor de info! Ik heb net zo'n zelfde HK cameraatje binnen! Das toevallig! Welk SD kaartje heb je gebruikt? Ik hoop dat de mijne een beetje werkt, want de reviews zijn niet zo best...

----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)

Ik gebruik gewoon een standaard micro SD kaartje van 4 GB.
Wat betreft de reviews: het is maar net wat je van zo'n camera verwacht. Oordeel zelf in de video die ik net geplaatst heb, daar zie je deze camera naast de GoPro (die denk ik zo ongeveer de beste camera is in deze gebruiksklasse). De scherpte, kleuren en beeldhoek van de HK camera halen het niet bij de GoPro kwaliteit, maar voor minder dan $40 kan je niet anders verwachten. Als je naar de prijs kijkt vind ik het geweldig wat eruit komt, en het is een lekker handzaam ding (stuk makkelijker te monteren dan een gopro, en ook op kleine kistjes).

Ik doelde met de slechte reviews meer op cameraatjes die gewoon helemaal niet werken, of lenzen die totaal out of focus staan. (daar is zelf wel wat aan te doen natuurlijk). Je gebruikt niet een of ander exotisch Class10 kaartje ofzo dus? In ieder geval bedankt voor de info, ik ga er mee aan 't experimenteren. Ik vind jouw filmpjes in ieder geval fantastisch!

Jaap

Laatst bewerkt:
Je hebt je weer lekker uitgeleefd zie ik ;) Ziet er gaaf uit!!

Wat een super beeld van de Gopro..... Dat worden volgend jaar nog mooier beelden.

Gr Lyckele

@ fotor, wat je nog eens kan doen, is de sleper ook een cam meegeven, en naar de swever toe richten, dat geeft ook leuke beelden, als je ziet je je al op een neer dansens achter de sleper hangt.

(dit heb ik eens gedaan, en ik moet zeggen, sinds toen besefte ik hoe slecht ik soms achter de sleper hing)

Hoogspanningsleiding.

Zou de hoogspanningsleiding eronder van invloed kunnen zijn? De kist zat beide keren ongeveer boven de leiding toen de fail-safe optrad. Toen ik onder deze leidingen door liep tijdens een ochtendwandelingetje stonden de leidingen flink te knetteren.

Ik vlieg daar dikwijls boven en heb in die zone nog nooit ambras gehad.

Mvg,

Aurectar

Ramp

Ik kon zojuist een kleine vloek op deze zondagmorgen niet onderdrukken toen ik dit las in dit draadje van de Biggs meeting in St Truiden:

Er zijn weinig vervelende dingen gebeurd, helaas is wel de Elefant van Fotor gecrashed. Tijdens de sleep kwam de lijn slap te hangen en toen er met een flinke ruk weer spanning op de lijn kwam, brak de vleugel in twee stukken. Zonde van zo'n bijzondere kist!

Raymond, vreselijk zonde van deze mooie en bijzondere kist van je. We zullen even moeten afwachten wat de werkelijke schade is, ik hoop dat het reparabel is.

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Damn!

Ik mag wel zeggen dat ik die elephant één van de aantrekkelijkste kisten vondt (ik hoop vindt....:rolleyes:) om te zien vliegen!

Hoop echt dat het te repareren is zodat we er nog vaker van kunnen genieten!!

Sterkte Raymond!

Dit is klo...raymond van zo'n bijzondere kist waarvan we allen de geboorte hebben mee mogen maken.
Hopelijk valt er nog iets van te maken.

Het verhaal

Zozo, the word spreads fast....

De Elefant is inderdaad stuk. Behoorlijk stuk. Ik ben op de BIGGS meeting in St Truiden. Het was gisteren een aardige dag. Wel af en toe een flinke bui, maar ook lange droge perioden tussendoor en een redelijk windje. Ik had al 2 starts met de ASK-21 gemaakt. Er lag een flink blauw gat voor ons en de wind viel mee, dus ook de Elefant maar opgebouwd. Voor de start zag het er nog mooi uit.
full

Het slepen ging zoals gewoonlijk ook mooi. Het ging aan de vlotte kant, maar voor mijn gevoel niet 'te' hard. Op naar schatting een meter of 200 brak de vleugel ineens.
full

Het duurde enkele seconden voordat ik op het idee kwam om te lossen. Daarna ging alles vlot richting moeder Aarde. Het vliegtuig lag niet ver van het veld en was snel gevonden. Dit troffen we aan:
full

full

full

full

Het vreemde is dat ik een aantal emoties overgeslagen lijk te hebben. In mijn hart heb ik altijd geweten dat de vleugel niet sterk genoeg was. Stiekem heeft het me verbaasd dat ik al zo lang met de Elefant heb kunnen vliegen. Zeker vorige meeting in Pottes heb ik de vleugel buigingen zien maken waarvan ik niet had gedacht dat ze mogelijk zouden zijn zonder breken.
Ik heb geen vloek geuit toen het gebeurde (is wel redelijk normaal voor mij bij zoiets), ik kan me geen stoot adrenaline herinneren (ook redelijk normaal als je prachtkist aan gort gaat). Verbijstering, woede, verdriet, ik lijk het allemaal overgeslagen te hebben en er was meteen berusting, nog voor hij op de grond lag. Heel apart.

De schade:
- Romp: forse schade. De romp is op een aantal plaatsen gebroken, en het zijn niet bepaald nette breuken.
- Binnenvleugels: een van de binnenvleugels is net buiten de vleugelverbinder gebroken. Zeer waarschijnlijk is gebeurd wat Ariel voorspeld had: het koolstof heeft de krachten niet gehouden en toen het koolstof het begaf kwam de rest tot een 'geweldsbreuk'. De andere binnenvleugel heeft op het eerste gezicht alleen wat schade aan de beplanking, maar de ligger zou ook hier onderzocht moeten worden.
- Buitenvleugels: een onbeschadigd, de ander slechts een lichte knik vlakbij de wortel.
- Horizontaal staartvlak: geen schade.
- Kielvlakken: alleen gebroken scharnieren van de richtingroeren, verder geen schade.
De ronde aluminium vleugelverbinder heeft slechts een lichte knik, het is moeilijk te zeggen of dat van de impact is of van de ruk tijdens de sleep. Ik vermoed dat het van de impact is. De vleugelverbinder lijkt me sterk genoeg voor dit model geweest.

De vleugel is dus inderdaad niet sterk genoeg gebleken. De combinatie van verkeerde bouw (toepassing koolstof op de liggers, maar ook de liggers zelf waren denk ik marginaal uitgerust), een vrij snelle sleep en turbulent weer zijn fataal geweest.

Nog wat detailfoto's van de schade:
full

full

full

full

full

full

Nu komt natuurlijk de vraag: gaat hij gerepareerd worden. Antwoord: ik weet het nog niet. De romp is misschien reparabel, maar het zal wel enige studie en veel tijd vergen. Hij is vervelend gebroken en er moet het nodige vervangen worden. De binnenvleugels zou ik zeker opnieuw maken, met bredere liggers en zonder koolstof. De rest van de delen is prima herbruikbaar na herstelwerkzaamheden. Maar het is de vraag of ik het nog wil. De Elefant was een bijzonder project. Het was een bijzonder ding om te zien, en overal waar ik kwam trok hij aandacht. Iedereen leek hem mooi te vinden. Misschien moeten we hem gewoon als zodanig blijven herinneren. Ik ben een vreemde vogel wat dat betreft, maar ik kan het goed vinden zo (ik zet me vast schrap voor het commentaar).
De kist gaat voorlopig de plank op. Eerst ga ik verder met de Ka-7 bouwen. De Elefant mag dan een paar maanden rusten. En daarna kijk ik hoe mijn gevoel is. Mogelijk ga ik hem helemaal opknappen, mogelijk wordt hij niet herbouwd. Ik weet het gewoon nog niet, laat het voorlopig rusten. Mijn gevoel gaat dan op een gegeven moment vanzelf een bepaalde kant op. Mocht hij niet herbouwd worden weet ik nog niet of hij in andere handen gaat komen. het blijft toch een beetje je eigen kindje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zozo, the word spreads fast....

In mijn hart heb ik altijd geweten dat de vleugel niet sterk genoeg was. Stiekem heeft het me verbaasd dat ik al zo lang met de Elefant heb kunnen vliegen. Zeker vorige meeting in Pottes heb ik de vleugel buigingen zien maken waarvan ik niet had gedacht dat ze mogelijk zouden zijn zonder breken.Ik heb geen vloek geuit toen het gebeurde (is wel redelijk normaal voor mij bij zoiets), ik kan me geen stoot adrenaline herinneren (ook redelijk normaal als je prachtkist aan gort gaat). Verbijstering, woede, verdriet, ik lijk het allemaal overgeslagen te hebben en er was meteen berusting, nog voor hij op de grond lag. Heel apart.

Waarschijnlijk heeft hij in Pottes reeds een " Knak" gekregen en in Sint-Truiden heeft hij het begeven door die rare vliegsituatie ? Het is inderdaad wel géén leuke ervaring om een toestel zo te moeten verliezen.

>>>> Is bij een vliegmaatje van mij ook gebeurd...
Voor het sleeptreffen in Tongeren heeft zijn toestel ook vreemde capriolen gemaakt en in Tongeren heeft hij het toen ook begeven achter de sleper

Laatst bewerkt:
Inderdaad heel erg jammer van zo'n uniek toestel, hij/zij? heeft bij velen een bijzonder plekje gekregen. Wens je veel succes bij het bouwen van je nieuwe project en misschien heel misschien ??????

Raymond,

Ik wist het gisteravond al omdat wij toevallig over wat anders gemaild hadden. En ik kan je zeggen dat ik er vannacht toch nog aardig meer bezig ben geweest. Die 2 foto's spookten door mijn kop.
Maar nu ik deze foto's zie ... Hij ligt grondiger in elkaar dan ik dacht @#$%^&!!
Repareerbaar?
Laat eerst die emoties nog maar komen. Die komen echt nog wel. En dan over een week of zes ...

Ik wens je er sterkte mee.
Dirk.

Pffffff wat is dit KAK om te zien zeg........ Ik hoop hem ooit weer vliegend te zien. Succes met de reparatie Raymond. Kan heel goed begrijpen dat je heem eerst even links laat liggen.

Gr Lyckele

@ raymond, misschien in de toekomst gewoon een nieuwe bouwen? vleugeltjes op een iets andere manier bouwen met wat carbon en andere moderne snufjes in verwerken... zo wordt alles net dat tikkeltje sterker.

het is wel balen natuurlijk. maar ik vermoed dat je meer tijd kwijt zal zijn in het herstellen, dan dat je gewoon een nieuwe sterkere bouwt.

succes met je andere projecten...
ik hoop dat dit draadje ooit weer opgepakt wordt door je.

Iedereen dank voor de steunbetuigingen. Zelf ben ik er opvallend nuchter onder.

je tekst bij je ondertekening is nu wel heel toepasselijk en bijna cynisch.
Er zit zeker een cynische ondertoon in mijn ondertekening, maar die heb ik altijd al gezien. Het zijn 2 woorden die je op diverse manieren kan lezen. Soms vraag ik me wel eens af hoeveel mensen de verschillende betekenissen zien. Bij mij kwam hij in ieder geval meteen binnen toen ik hem voor het eerst hoorde.

misschien in de toekomst gewoon een nieuwe bouwen? vleugeltjes op een iets andere manier bouwen met wat carbon en andere moderne snufjes in verwerken... zo wordt alles net dat tikkeltje sterker.
Ach, wie weet. Eigenlijk vind ik het niet eens zo'n slechte optie. En dan nog een klein maatje groter, 1:5 of 1:4 ipv 1:6?? Ik zal hem overwegen. Maareh, geen carbon deze keer!

Back