Het verhaal
Zozo, the word spreads fast....
De Elefant is inderdaad stuk. Behoorlijk stuk. Ik ben op de BIGGS meeting in St Truiden. Het was gisteren een aardige dag. Wel af en toe een flinke bui, maar ook lange droge perioden tussendoor en een redelijk windje. Ik had al 2 starts met de ASK-21 gemaakt. Er lag een flink blauw gat voor ons en de wind viel mee, dus ook de Elefant maar opgebouwd. Voor de start zag het er nog mooi uit.
Het slepen ging zoals gewoonlijk ook mooi. Het ging aan de vlotte kant, maar voor mijn gevoel niet 'te' hard. Op naar schatting een meter of 200 brak de vleugel ineens.
Het duurde enkele seconden voordat ik op het idee kwam om te lossen. Daarna ging alles vlot richting moeder Aarde. Het vliegtuig lag niet ver van het veld en was snel gevonden. Dit troffen we aan:
Het vreemde is dat ik een aantal emoties overgeslagen lijk te hebben. In mijn hart heb ik altijd geweten dat de vleugel niet sterk genoeg was. Stiekem heeft het me verbaasd dat ik al zo lang met de Elefant heb kunnen vliegen. Zeker vorige meeting in Pottes heb ik de vleugel buigingen zien maken waarvan ik niet had gedacht dat ze mogelijk zouden zijn zonder breken.
Ik heb geen vloek geuit toen het gebeurde (is wel redelijk normaal voor mij bij zoiets), ik kan me geen stoot adrenaline herinneren (ook redelijk normaal als je prachtkist aan gort gaat). Verbijstering, woede, verdriet, ik lijk het allemaal overgeslagen te hebben en er was meteen berusting, nog voor hij op de grond lag. Heel apart.
De schade:
- Romp: forse schade. De romp is op een aantal plaatsen gebroken, en het zijn niet bepaald nette breuken.
- Binnenvleugels: een van de binnenvleugels is net buiten de vleugelverbinder gebroken. Zeer waarschijnlijk is gebeurd wat Ariel voorspeld had: het koolstof heeft de krachten niet gehouden en toen het koolstof het begaf kwam de rest tot een 'geweldsbreuk'. De andere binnenvleugel heeft op het eerste gezicht alleen wat schade aan de beplanking, maar de ligger zou ook hier onderzocht moeten worden.
- Buitenvleugels: een onbeschadigd, de ander slechts een lichte knik vlakbij de wortel.
- Horizontaal staartvlak: geen schade.
- Kielvlakken: alleen gebroken scharnieren van de richtingroeren, verder geen schade.
De ronde aluminium vleugelverbinder heeft slechts een lichte knik, het is moeilijk te zeggen of dat van de impact is of van de ruk tijdens de sleep. Ik vermoed dat het van de impact is. De vleugelverbinder lijkt me sterk genoeg voor dit model geweest.
De vleugel is dus inderdaad niet sterk genoeg gebleken. De combinatie van verkeerde bouw (toepassing koolstof op de liggers, maar ook de liggers zelf waren denk ik marginaal uitgerust), een vrij snelle sleep en turbulent weer zijn fataal geweest.
Nog wat detailfoto's van de schade:
Nu komt natuurlijk de vraag: gaat hij gerepareerd worden. Antwoord: ik weet het nog niet. De romp is misschien reparabel, maar het zal wel enige studie en veel tijd vergen. Hij is vervelend gebroken en er moet het nodige vervangen worden. De binnenvleugels zou ik zeker opnieuw maken, met bredere liggers en zonder koolstof. De rest van de delen is prima herbruikbaar na herstelwerkzaamheden. Maar het is de vraag of ik het nog wil. De Elefant was een bijzonder project. Het was een bijzonder ding om te zien, en overal waar ik kwam trok hij aandacht. Iedereen leek hem mooi te vinden. Misschien moeten we hem gewoon als zodanig blijven herinneren. Ik ben een vreemde vogel wat dat betreft, maar ik kan het goed vinden zo (ik zet me vast schrap voor het commentaar).
De kist gaat voorlopig de plank op. Eerst ga ik verder met de Ka-7 bouwen. De Elefant mag dan een paar maanden rusten. En daarna kijk ik hoe mijn gevoel is. Mogelijk ga ik hem helemaal opknappen, mogelijk wordt hij niet herbouwd. Ik weet het gewoon nog niet, laat het voorlopig rusten. Mijn gevoel gaat dan op een gegeven moment vanzelf een bepaalde kant op. Mocht hij niet herbouwd worden weet ik nog niet of hij in andere handen gaat komen. het blijft toch een beetje je eigen kindje.