Austria Elefant

Sprakeloos

ff dubbelposten:

Machtig! Als je ooit stopt met vliegen (de echte jongens dan) kun je zo over naar documentaires maken..

3 x bekeken, blijft mooi!

Jacob

Euuh, ik denk toch dat er stukjes in de film vertraagd gemonteerd zijn.
Die kist is geen snelheidsmonster, maar volgens de film zou hij menig DLG-tje verslaan qua langzaam vliegen. En dat geloof ik niet helemaal. :rolleyes:

Hier zie je dezelfde kist ook (bij 0:40 min), met iets realistischer snelheid:
Neemt niet weg dat het een schitterende video is, zoals eigenlijk al zijn video's.

Nog een topper in mijn beleving: zijn 5m Slingsby Petrel. Die vent heeft gouden handjes, is een top piloot, en een goede video-monteur. Ook hier weer vele slow-motion stukken:

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die vent heeft gouden handjes, is een top piloot, en een goede video-monteur.
Dank je :oops:
Oh, wacht... Je hebt het over die andere man....... ;)

Die man maakt inderdaad mooie filmpjes, ik heb een abo genomen. Prachtige vliegtuigen, gevlogen op mooie plekken en sfeervol in beeld gebracht. Hopelijk kunnen we komend voorjaar van de Elefant ook wat meer van zulke beelden maken op de Wasserkuppe of een andere mooie Duitse helling.

Dank je :oops:
Oh, wacht... Je hebt het over die andere man....... ;)

Die man maakt inderdaad mooie filmpjes, ik heb een abo genomen. Prachtige vliegtuigen, gevlogen op mooie plekken en sfeervol in beeld gebracht. Hopelijk kunnen we komend voorjaar van de Elefant ook wat meer van zulke beelden maken op de Wasserkuppe of een andere mooie Duitse helling.
Raymond, Ik vind jou ook een hele goede bouwer hoor ... ;)

Vandaag en gisteren heeft de Elefant weer aan mijn thuis-helling (Langevelderslag) gevlogen. Voor de mensen die niet in dat draadje komen hieronder wat fotootjes en videobeelden (laatste minuut van de video).

Het is verbazingwekkend hoeveel mensen deze kist kennen van dit bouwdraadje. Er waren vrijwel alleen maar forummers aanwezig op het duin vandaag, en velen reageerden reeds op voorhand erg enthousiast. Waanzinnig hoeveel mensen dit verslag blijkbaar gevolgd hebben.

P1050084.jpg

P1050082.jpg

P1050083.jpg

P1050099.jpg
[/QUOTE]

[/QUOTE]

Het zijn weer schitterende foto's Raymond, de afwissellende luchten in combinatie met de contouren van de elefant zijn telkens geweldig om te zien. zo ook de vorige keer.
Blijkbaar de combinatie van lokatie, jaargetijde en model is een zeer geslaagde combinatie....wanneer komt die kalender uit????

De aansturing van het richtingroer is gemodificeerd. De servo zat in de romp, en de beweging moest worden overgebracht via diverse bowden kabels, hevels etc. Dat leverde veel speling op en een enorme hysterese (na uitslag naar links was de nulstand van de roeren heeeeel anders dan na uitslag van rechts). Om de Elefant mooi te vliegen is het richtingroer eigenlijk hard nodig, dus de oude aansturing was geen doen.

De oude overbrenging in het stabilo:
full

is vervangen door een servo in het stabilo die beide richtingroeren aanstuurt
full

Het oorspronkelijke idee was om ieder roer zijn eigen servo te geven, maar deze oplossing is uiterlijk mooier en makkelijker te realiseren. De servo heeft iets van 3 kg kracht, zou genoeg moeten zijn voor zo'n langzame kist. De hysterese is vrijwel verdwenen en ik heb nu een heerlijke directe aansturing van de richtingroeren. Dit zou het stuurgedrag duidelijk moeten verbeteren.
De gewichtstoename na deze modificatie gaat uitkomen op een grammetje of 70, niet schokkend op een kist van ruim 5 kg. De betere besturing is me deze gewichtstoename wel waard.

De bovenkant van de romp moest helaas ook open om de kabels door de romp te kunnen krijgen. Deze moet nog worden dichtgemaakt. Ik heb goede hoop dat je daar niet veel meer van gaat zien.
full

Eén van de remklepservo's was stuk. Die remklep wilde alleen nog naar buiten, niet meer naar binnen. Helaas waren de servo's onbereikbaar opgeborgen, dus ik heb een gat in de vleugel moeten maken.
full

Het gat moest helaaas aan de bovenkant omdat de aansturing anders nauwelijks aan te sluiten was. De afdekking hiervan is optisch licht ontsierend, maar daar ontkom je helaas niet aan bij een model dat gebruikt wordt.
full

Als de romp weer dicht zit loop ik alles nog even na en is hij weer klaar voor een nieuwe Wasserkuppe expeditie. Vorig jaar heeft de Elefant slechts 1 vlucht gemaakt, maar wel een memorabele. Even ter herinnering:

Laten we het dit jaar wat minder spannend maken, maar hopelijk kan de Elefant wel wat vaker in actie komen.

De laatste tijd heb ik dit draadje weer een keer helemaal doorgelezen. Leuk om alles weer eens te herbeleven. De eerste vlucht is bijna op de dag af een jaar geleden geweest, het lijkt veel langer terug.

Inderdaad de filmpjes zijn leuk, ook nu weer.

Hij zal nav. de modificaties wel makkelijker vliegen.
Heb je enig idee waarom die ene remklep(servo) niet meer wilde?
Harde landing, ...?

Hopen dat je dit jaar meer vluchten kan maken, met meer hellingwind en/of thermiek.
Wanneer gaan jullie naar de 'kuppe'?
Wij gaan 4 juni een week naar de Auvergne.

Gr. Dirk

Geen idee waarom de remklepservo het niet goed meer deed. Nou ja, hij deed het nog half, één kant op goed, de andere kant op niet of haperend. Geen extreme landingen gemaakt, maar zelfs dan wordt deze servo nauwelijks belast. Zal wel een gevalletje van Chinese kwaliteitscontrole zijn.

We gaan 11-15 mei naar de Kuppe. Ik heb er wel weer zin an. Eindelijk het mooie spul weer eens goed uitlaten.

De modificatie aan het richtingroer is succesvol gebleken. De richtingroeren kunnen nu mooi worden meegemixed met de rolroeren, wat het bochtengedrag duidelijk verbetert. Het stuurt nu lekkerder (ik hoef niet meer 'voorbij het midden' te sturen om de richtingroeren neutraal te krijgen) en de bochten zien er mooier uit.

De Elefant heeft vorige week weer op de Wasserkuppe gevlogen. Helaas weer maar 1 vlucht van 8 minuten. Pas op de laatste dag waren de condities goed genoeg (wind voldoende betrouwbaar en helling met buitenlandingsmogelijkheid), en na die ene vlucht kwamen er helaas buien aan. Toch maakt slechts dat ene vluchtje de moeite van het monteren en heen en weer sjouwen waard. Vliegen met deze kist in de juiste omgeving geeft zoveel voldoening.

Beelden (van 8'00 - 9'40):

De afgelopen dagen is de Elefant meegeweest naar de BIGGS meeting in Pottes. Helaas heeft hij alleen dinsdag goed gevlogen, maandag en woensdag was er weinig activiteit door voornamelijk het weer.

Wat zo leuk is dat ook bij BIGGS (waar men wel gewend is aan grote schaalzwevers, zowel nieuw als oud) de Elefant opvalt. Ik krijg heel veel leuke reacties. Iedereen vindt het een prachtig ding, zijn uiterlijk maakt hem echt bijzonder. Daarbij vliegt hij ook nog eens prachtig. Tjonge, ik heb weer genoten. Het was rustig weer, perfect voor het Fantje. Achter de sleep hangt hij mooi strak, en vliegen gaat ook als vanzelf. Helaas was het weinig thermisch, maar enige tijd geleden op de elektro sleepmeeting bij Snoopey heeft de Elefant al laten zien prima met thermiek overweg te kunnen.

Hieronder een filmpje. De getoonde sleep was wat ruw in de eerste meters, de sleper en ik moesten blijkbaar even aan elkaar wennen (verdere sleeps gingen prima). De reden dat ik toch deze sleep laat zien is dat de beelden mooi laten zien hoe enorm de vleugels kunnen doorbuigen. De camera (ruim 200 gram incl bevestiging) en compenserend loop op de andere tip zullen niet geholpen hebben. De sterkte is dus toch best in orde. Verder zag ik in de beelden dat de ontvanger 2x in de fail-safe geschoten is. Beide keren net na het lossen van de sleep, beide keren op ongeveer dezelfde plek en hoogte. Ik hoop dat de knetterende hoogspanningsmasten beneden ermee te maken hebben, maar ik ga alles toch nog eens nalopen. De AR9000 staat toch wel bekend als een zeer goede ontvanger. Eén fail-safe heb ik duidelijk gemerkt tijdens het vliegen (duur ca 1 sec), de andere was korter en niet opgemerkt (tot ik de filmbeelden zag).

Hoi Raymond,

Leuke film. Helaas maar matig weer.

Over dat 'ruwe' slepen: had je niet een tikkie down moeten drukken? Dan ga je net iets sneller, en blijf je vooral wat vlakker achter de sleepkist. Ik kreeg nu de indruk dat je wat hoog erboven hing.

Die fail-safes vind ik eng met zo'n mooie kist. Nooit elders zoiets meegemaakt?

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Over dat 'ruwe' slepen: had je niet een tikkie down moeten drukken? Dan ga je net iets sneller, en blijf je vooral wat vlakker achter de sleepkist. Ik kreeg nu de indruk dat je wat hoog erboven hing.
Ik hang altijd op deze hoogte achter de sleep met de Elefant, werkt prima. Het is een combinatie geweest van een beetje 'hengelen' van de sleepkist (niet helemaal stabiele vliegbaan) en net te weinig power, waardoor ik af en toe wat inliep. Latere sleeps gingen een tandje steiler, dat ging beter.
Die fail-safes vind ik eng met zo'n mooie kist. Nooit elders zoiets meegemaakt?
Vertel mij wat.... Als je kist even niet meer reageert (al is het maar een seconde) voelt dat zeker niet oke. Op de filmbeelden ontdekte ik de 2e fail-safe.
Ik heb nog niet eerder een fail-safe bemerkt, maar dat is geen garantie dat ze er nooit geweest zijn. Het gebeurde op een hoogte van ca 300 meter (net na ontkoppelen, vario log geeft ontkoppelhoogtes tussen 260 en 320 meter), dus hemelsbreed zal het niet meer dan 500 meter geweest zijn. Dan mag een fail-safe nog niet optreden bij deze ontvanger. Zou de hoogspanningsleiding eronder van invloed kunnen zijn? De kist zat beide keren ongeveer boven de leiding toen de fail-safe optrad. Toen ik onder deze leidingen door liep tijdens een ochtendwandelingetje stonden de leidingen flink te knetteren.

Op de ASK-21 (zelfde type ontvanger) heb ik overigens ook een fail-safe gezien, maar die was logischer: vliegtuig op de grond, zender plat op de grond (afstand 50 meter??), licht bol lopend vliegveld en een mens (ik) er tussendoor lopend. Wel prettig te zien dat alles goed werkt en dat de ontvanger zeer snel weer terug bindt.

Laatst bewerkt:
over de fail safe... je hebt nu nog een rustig toestel, en je zat hoog, en mooi vlak te vliegen...
maar ik kan me voorstellen dat 1 seconde fail-safe, met een hoverende 3D kist, of een DS zwever fataal kan zijn.

het blijft een goede uitvinding, maar als ik me soms inbeeld wat er mis kan gaan net omdat het ingrijpt... dan denk ik toch weer eens even na.

Welke cams heb je gebruikt in het laatste filmpje? De wingcam is een GoPro zo te zien, maar die tailcam dan? En hoe heb je dit allemaal vast gezet?

Back