Ja jongens, daar komen jullie nu mee! Lekker is dat. Dan had ik net zo goed glas kunnen aanbrengen.
Ik wil niet met hoogglans spuiten, dat vind ik niet passen bij een vliegtuig als dit. Hoe erg is het eigenlijk? Heeft iemand foto's van zo'n 'vuil' vliegtuig? Zo extreem zal het toch niet zijn? Een enkel vlekje na verloop van tijd vind ik niet zo erg.
Raymond,
Die Oratex is een soort geweven doek. De buitenkant bestaat net als een katoenen laken uit draden die weer uit zeer dunne vezels bestaan. Maar omdat het geweven is, is het oppervlak niet glad. De draden zelf zijn een soort heuveltoppen, tussen de draden kuilen/dalen.
De afdichting zit aan de onderkant, de plaklaag.
Als je de lak
zeer sterk verdunt (50-100% of zo) en
zeer dun aanbrengt zal de ruimte tussen de vezels van de draden vollopen, en de "dalen" tussen de draden een beetje. Maar de oppervlakte blijft wel de bobbelige structuur van het "doek" houden. Je kunt zelfs lakken, en voor het drogen met een doek weer afvegen. De vezels zitten dan dicht! Wel met langzaam drogende lak doen.
Eiglans- of matte lak heeft op microscopisch niveau een ruw, gebarsten, scherp oppervlak. Tussen die microcopische barstjes komt vuil te zitten, en je krijgt het er never nooit meer uit. Of je nou wast, schrobt, zeep, ...
Onbehandelde Oratex is net zo, eigenlijk erger. Want de troep gaat tussen de vezels van de draden zitten. Eén tiplanding door een beetje modder en je hebt een vieze vlek tot je hem opnieuw bespant.

Enne, zelfs als je dat weet te voorkomen, na 20x (de)monteren heb je een vieze grauwe plek op de plekken waar je de vleugel altijd vastpakt.
Ik snap dat je denkt "Bah, hoogglans, past niet bij zo'n kist". En gelijk hebt je! Maar ik garandeer je,
het wordt niet hoogglans, dat weet ik 100% zeker! Doe maar een proefje met een stukje Oratex op een plankje.
Wat ik ook 100% zeker weet, is dat als je het niet aflakt, je over een jaar met spijt aan dit berichtje terugdenkt.
Tot slot, mijn Möwe is eenmaal met zeer sterk verdunde lak behandeld.
Hier vind je de beste kwaliteit foto's van mijn Möwe op internet beschikbaar (5 foto's). M.n. op de 4e foto kun je goed zien dat de romp glimt, de vleugels niet. Als je op de grote foto klikt opent hij nog groter.
Ik hoop dat je mijn advies aanneemt, jouw Elefant is te mooi om vuil te laten worden.
Gr. Dirk.