ASK21 EP Glider 2600mm Fiberglass

Bij de specs van HK staat er een aparte UBEC, dit is denk ik niet echt nodig want U gebruikt hem ook niet?

Ergens heb ik gelezen dat een 3 cel lipo voldoende is maar een 4 cell zou beter zijn?

ziet er anders heel goed uit en duidelijke beschrijving van wat U doet, SUPERHANDIG voor mij later :D. Ik heb tot nu toe enkel de rimpels uit de vleugel gestreken en alles terug in de door gedaan. Ben ook nog bezig met een ander project en daar wil ik toch eerst mijn vleugels klaar hebben voor ik aan de zwever begin.

Het gebruik van een extra of aparte UBEC hangt af van het stroomverbruik van de servo's. Normaal gebruik ik Hitec of Blue Bird servo's maar de eerste waren te duur voor dit project en de tweede hebben ze niet in het NL Warehouse. Dus goedkope Hobbykings er in, nog geen ervaring mee. Zoals ik al zei is de BEC van de Plush 60A veel beter dan die van bijvoorbeeld de 40A versie. De BEC van de 60A regelaar is 3A.

De keuze voor 3S accu's is eenvoudig te verklaren. Ik had nog een 900kV motor en 4S zou teveel toeren geven voor een flinke klapprop. Ik heb liever meer kracht dan snelheid voor deze toepassing dus een prop met grotere diameter. Bij 4S zouden de stromen flink oplopen, zie de twee grafieken. Daarnaast voldoen de 3S accu's voor gebruik in mijn MiniMag nachtvlieger en Dog Fighter. ;)

Ik vind ze wat zwaar en duur, bovendien gaan die servootjes niet zomaar stuk.
Ik heb mijn kist gekocht voorzien van servo`s . De setup van Sleurhutje is ruim voldoende.

En waar komt dat stukje hardhout? De juiste manier is:
- Een frame maken om het gat, hierbij zorgen dat bijv. 3mm berkenmix mooi vlak komt met het oppervlak van de vleugel of kielvlak;
- Afdekplaatje met juiste uitsparing voor servohevel, deze kun je prima foliën of afwerken met plamuur en verf;
- Servo op het plaatje bevestigen;
- Plaatje op het frame monteren met een aantal schroefjes.

De low-budget schroefloze methode:
- Servo op een plaatje plakken;
- Plaatje met 4 "klodders" op het polyester plakken.

Hoe krijg je in het laatste geval je servo's los? Neem een stuk flosdraad of vliegerdraad (dun geweven nylon draad). Haak deze onder het plaatje dat gelijmd zit. Met het flosdraad kun je de lijm "doorzagen". 8)

OK, ik ga de raad opvolgen van Sleurhutje voor het monteren van de servo's

Ik heb bij mijn locale RC boer Tower Pro SG92R Micro servo's aangeschaft voor de vleugel en het hoogteroer.
Tower pro

Voor het richtingsroer heb ik een Futaba S3003 aangeschaft.

Futaba, S3003 Servo, MCRonse

Voor de motor zou ik volgende aanschaffen
Turnigy Aerodrive SK3 - 3548- 1050kv Brushless Outrunner Motor (NL Warehouse)

Wat denken jullie?

Ik zie dat er een appart asje bij is dat op de achterkant van de motor geschroeft kan worden, zo kan ik de motor omdraaien en rechtstreeks vastschroeven op de motrorplaat, Heb ik het juist?

Voor de batterij zou ik voor volgende gaan:
ZIPPY Flightmax 2650mAh 4S1P 30C (NL Warehouse)

De ESC zou deze worden. Bij deze heb ik een BEC van 4 Amp, dit zou voldoende moeten zijn voor alle servo's zodat ik geen extra UBEC nodig heb?
Turnigy AE-65A Brushless ESC (NL Warehouse)

Setup klinkt goed. Lijkt me prima en inderdaad geen extra UBEC nodig. :D

Ik heb gisteren wat lopen passen en meten met het hoogteroer. Niet de meest logische constructie zoals ze bedacht hadden, aanpassing is wel op zijn plaats. Ik ben er nog mee bezig maar vandaag was te mooi vliegweer, niets geknutseld dus. :oops:

Eerste klus die ik gedaan heb is de bestaande kunststof geleiding voor de stuurstang eruit gegooid.

Ik heb de uitgang waar de stuurstang uitkomt met een dremel vergroot zodat de geleidingsbuis in een min of meer rechte lijn naar buiten komt.

001.JPG

Dit wordt dan gelijmd met Epoxy

002.JPG

003.JPG

De geleidingsbuis loopt diagonaal door de romp en komt zo netjes op de juiste plaats aan de Servo, de stuurstang schuift heel vlot zo!

004.JPG

Servo heb ik in het midden geplaatst.
005.JPG

De control horns zijn er die ik nog liggen had, ze zijn ook beter kwaliteit dan deze die meegeleverd zijn

007.JPG

De uitgang van de geleidingsbuis heb ik gedicht met epoxy
008.JPG

Ik heb aan beide zijden 21 mm uitslag op het richtingsroer, dit zou voldoende moeten zijn denk ik want ze geven geen maat op voor het richtingsroer, wel voor de rolroeren en het hoogteroer.

Het richtingsroer is bij deze klaar, nu even kijken wat Sleurhutje als volgende afwerkt, niet dat ik hem wil na-apen;) maar ik denk dat hij meer ervaring heeft dan ik :)

Ik heb de bovenkant van de kiel wat vlakgeschuurd en dan het stabilo gepast. Alles uitgelijnd met de laser en wonderlijk zal het direct goed :D
009.JPG

Hier zie je de laser op voorkant van het kielvlak en het stabilo, lijkt me mooi in hoek.

010.JPG

Nu verder klooien met de servo voor het hoogteroer. Sleurhutje heeft dit mooi opgelost, zien hoe ik het doe? :confused:

Laatst bewerkt:
Netjes opgelost, vond ik teveel werk. ;)

Ik dacht vlot klaar te zijn maar dat was niet het geval gezien het hoogteroer. Volledige tekst bij de plaatjespost toegevoegd. Onderstaande foto. Overbenging met twee ball linkjes om de hoekverdraaiing van een stangetje kwijt te raken. En de ball linkjes zijn los te halen.

ask21_26.jpg

Het richtingsroer is bij deze klaar, nu even kijken wat Sleurhutje als volgende afwerkt, niet dat ik hem wil na-apen;) maar ik denk dat hij meer ervaring heeft dan ik :)
Na-apen is het zeker niet. :nooo: Ook zul je mij niet in mijn vaarwater zitten hoor. Zoveel mensen, zoveel bouwwijzes en ideeën over hoe met de "problemen" om te gaan. Het is juist leuk om te zien hoe creatief iedereen is. En ik denk voor de volgende bouwers een inspiratiebron. :thumbsup:

Handig met die laser. :yes: Zo'n ding ligt ook nog ergens in garage, dat wordt zoeken. :? Op het oog staat het stabilo inderdaad niet zuiver, de romp is ook niet goed gelijmd. Kijk maar naar binnen. De helft waarin de spanten zitten gelijmd is wel okay maar de helft die daar later op gelijmd is, raakt de spanten niet. :?

de romp is ook niet goed gelijmd. Kijk maar naar binnen. De helft waarin de spanten zitten gelijmd is wel okay maar de helft die daar later op gelijmd is, raakt de spanten niet. :?

Bedoel je de houten ronde spanten in de romp? bij lijken die allemaal netjes gelijmd voor zover ik kan zien.

Omdat ik de servo niet in de staartvin wou in kleven heb ik het opgelost met een servo kastje die dan over de opening geschroefd wordt. Indien ooit iets misloopt, vier schroefjes los en servo eruit.

011.JPG

012.JPG

Zou het stabilo uiteindelijk wel met nylon boutjes vastzetten als ik jou was. Sterk genoeg en bij een eventuele onbedoelde harde landing kan het losspringen en de handel redden. Spreek uit ervaring ;) Scheelt ook weer een paar gram in de staart.

Als ik de verhoudingen van de lengte servo-arm vs. lengte roerhoorn zie, denk ik dat de uitslagen van je hoogteroer(veel) te groot zullen zijn. Dat ga je dan waarschijnlijk beperken door de uitslagen in de zender te reduceren. Maar dat is zonde, want daarmee gooi je precisie en fijnheid van besturing weg, en ook de kracht van de servo op het roer verklein je zo.

Beter korter servo-armpje (waarschijnlijk zo kort mogelijk, binnenste gaatje) en een zo lang mogelijke roerhoorn (laatste gaatje). Uitslag op het eind van het roer van + en - 10mm is waarschijnlijk al veel.

Maar ... hij begint er leuk uit te zien! :D

Dirk.

Back