asche aan zee

gisteren de auto een beetje korter gemaakt dus slecht geslapen .
en dan maar aan het oprommelen geweest tot 2 uur deze nacht
alles zit nu in potten die afgewerkt kunnen worden en ook de vuilbak heeft te eten gekregen
dus vandaag herstellen ;testen en/of de vuilbak in .
blijft nog 1 proiectje een dubbele relais van een nieuwe processor voorzien want bij pascal had het pets gedaan .
maar ja de processor is omzeep en wel zo dat ik niet meer kan lezen welk type het is dus zelf er eentje die ik in huis heb maar natuurlijk komen de aanalsuitingen niet over een dus het is behelpen

wel nog dakgoten getekend en dat is nu aan het printen .
straks foto van de nieuwe daken in aanbouw
gr raf

Hallo Peter
ja het is alleen blik en plastiek schade en ik reeds niet zo snel want ik reeds juist een parking af.
mijn piepers waarschuwde mij maar ja 10 cm te laat natuurlijk
seffens naar de garage bellen en dan weten we wat het gaat kosten
dat vrouwke in de andere wagen had zich wel erg verschrokken maar toen de politie geweest was en hun die formulieren hadden ingevuld was ze reeds wat rustiger geworden
maar dat mag de pret niet drukken het kan gebeuren want je moet tegen woordig meer bezig zijn met naar verkeers borden kijken dan eigenlijk u bezig houden met op de weg te letten .

kijken hoeveel tijd er over is na de garage en dan gewoon verder modelbouwen

gr raf

zo vandaag 3 servo's hersteld dus een geslaagde operatie zou ik zeggen
deze kunnen dus weer onder een wissel gemonteerd worden .
nu wachten op Bpost tot mijn ledjes er zijn zodat ik weer iets kan laten zien wat de moeite loont

voor de rest kabels en kabels en de dakjes voor de loodsen verder afwerken met wheateren
straks misschien foto's als de dakgoeten tenminste gelukt zijn
gr raf

en vandaag gaan we verder met bekabelen
gisteren een groot deel kunnen doen maar ik ben moeten stoppen daar ik fouten begon te maken met de stekkers
plus en min verwisseld daar ik de stekker volledig in spiegelbeeld had gesoldeerd
gelukkig zat de plus op een pootje waar aan de contra stekker geen kabel zat dus niets kapot
en dan is het tijd om te stoppen en iets anders te gaan doen .
maar ja 37 kabeltjes maal 2 is dus een pak mogelijke vergissingen

gr raf

en dan kom je op een ogenblik dat je processoren moet bij bestellen en dan achter over valt van de prijs
10 stuks kosten in 2021 met gratis opsturen 8 euro
nu komen diezelfde 18 euro plus 4 euro transport kosten
en dat heeft dus niets met die btw die we moeten bij betalen te maken wat dat is maar 21 %
want dan zou het maar 9,68 mogen zijn
die 4 euro transport ok ook geen provleem maar wel die 10 euro meer prijs
maar ja je hebt al de programma's geschreven en dus zit je een beetje aan het systeem vast
maar 30 stuks besteld dat drukt de transport kosten een beetje

gr raf

WhatsApp Image 2022-03-04 at 14.23.02.jpeg

gr raf

ok het probleem en ik denk de oplossing

ik moet dus een groot aantal smd ledjes gaan solderen op een printje
WhatsApp Image 2022-03-08 at 10.35.26.jpeg

en het probleem is ze moeten heel dicht tegen elkaar staan want daarna moeten ze in een TL behuizing komen te zitten

dus ik dacht ok eens kijken naar een reflow apparaatje maar onder de 100 euro heb je dus zo goed als niets
https://nl.aliexpress.com/item/1005001800667409.html?gatewayAdapt=glo2nld
Dit is niet veel groter .

Zat ik te denken ik heb een anet a8 die stof staat te vergaren zou ik die niet kunnen gebruiken ????
Wat hebben we nodig om zo een reflow te maken .
Verwarm element ---- hebben we om de pla te smelten
Temperatuur regeling -----zit in de anet
Schermpje om de ingestelde temperatuur te kunnen veranderen/bekijken--- heeft anetje ook

Dus eigenlijk heeft dat ding alles wat nodig is om een klein reflow stationnetje te maken .
De alu kop is 4X4 cm maar dat is voor de toepassing groot genoeg .
Er zit een gat in met schroef draad dus het kan vast gezet worden .

Er word aan de printer niets vernield zo hij is nog steeds bruikbaar als printer indien nodig

Dus vandaag operatie reflow toestel en kijken waar het strand
gr raf
20220312_110948[1].jpg

Laatst bewerkt:
brug 1.jpg

een brug aan het tekenen geweest .
elk steentje op zijn plaats krijgen is echt monikken werk
dit is de kop waar de eigenlijke brug op ligt
er is ook nog een ander deel wat ingekort kan worden indien het te hoog zou zijn en dan past de kop er perfect op
gr raf

camera.jpg

vandaag een test aan het doen om meerdere usb camera's te laten werken op een pc .voorlopig heb ik er twee aangesloten en het werkt naar behoren .deze ga ik monteren in het schaduw station en op de grote baan in de tunnels .er moet dan wel een licht bron bij komen maar daar heb ik ook reeds een oplossing voor .deze werken nu over een hub maar voor een trein te zien aan komen of waar er nog plaats vrij is in het schaduw station is dit zeker niet slecht
dus ik kan nu kleine camera's ombouwen tot usb en die overal op de baan neer poten

WhatsApp Image 2022-03-17 at 11.31.48.jpeg

dit is dus de camera en die kun je dus op je baan ook ergens in bouwen zoals Bv een gebouw .
zo krijg je uit een perspectief beelden die je anders nooit zou kunnen maken .
straks proberen boven om wat beelden te maken .
nu eerst zien hoelang de kabel kan zijn tussen laptop en de camera

vandaag met het mooie weer buiten bezig geweest .
gisteren nacht nog eens het schaduwstation programma herschreven en het wilde weer niet werken
na zoeken en zoeken (alles is gelabeld alsnog) vond ik de fout
in een stekker kabel was er een draad los gekomen
Ja dan kun je dus blijven programmeren en zoeken zonder een oplossing te vinden
dus vandaag heeft het redelijk goed gewerkt alleen op een wissel bleven de loc's stoppen .
de rails in de wissel worden appart van stroom voorzien of massa
dit schakeld met een relais
soms was er een onverklaarbare storing en daar had ik ook nog geen oplossing voor
tot ik ontdekte wat er verkeerd was
ik had als massa deze van de 12 volt genomen inplaats van de baan spanning
dus ja soms trok een lok de stroom omlaag en dan flipte de processoren

maar dat is nu opgelost en nu rijd alles zoals gedacht

gr raf

Tijdje niets gepost maar het is nu lente schoonmaak .
En vandaag krijg ik bezoek dus dan moet het een beetje proper zijn .
Ik ben wel aan een trein stel bezig om dit van een decoder en verlichting te voorzien .
Zo ook een goedkope manier om stroom van de assen af te nemen .
Die plaatjes die je kunt kopen zijn redelijk duur als je elke wagon van verlichting wil voorzien
Een koper draadje om de as doet het even goed .
Dit geld wel alleen voor 2 rail want voor 3 rail moet je dit ook nog wel doen maar dan heb je alleen massa.
Stroom neem ik af door de laatste wagon van een sleep contact te voorzien wat dan ook meteen de bezetmelding doet

Foto's later

Voor een vriend dus deze in orde gemaakt met een decoder en dergelijke.
het probleem met deze stellen is dat je een keuze moet maken .
de motor zit in een wagon dus de keuze is of 3 decoders zetten wat een kostelijke zaak is
of draden trekken door al de wagons met stekkers
of stroom voerende koppelingen zetten wat bij dit stel zo goed als niet gaat werken .
dus het hangt van de eigenaar af wat hij er aan wil spenderen
maar het rijd en de wagons zijn reeds verlicht dus het oogt mooi
ik kan maar met 3 rijden omdat ik door een bocht niet goed door kom als ik met 4 rijd
het zijn zeer korte bochten (kort door de bocht dus) en dan is er teveel wrijving
nu een stel slagbomen maken

had ik reeds vroeger gedaan dus een makkie

gr raf

en het sluitlicht werkt
ok het flikkerd nog en dergelijke maar dat is op te lossen eens het helemaal klaar is
nu gaat het zuiver van te zien of wat ik bedacht had ook werkt
een beter filmpke

gr raf

Laatst bewerkt:
Heel de nacht mijn kopje laten werken en ik heb de oplossing gevonden.
Ok het is niet mijn idee maar ik had het ooit ergens gezien maar ja waar ????
Zoals je kunt zien in het filmpje werkt het nu met een relais .
Het flikkert nu ook niet meer door dat het relais dus steeds in de juiste positie staat
Het kan nog steeds flikkeren maar dat zou dan door de pickups komen .
Ook als de spanning van de baan gaat blijft de toestand behouden .
Er ligt een pak kabels maar ja ik wilde voor de test niet zomaar wat beginnen afknippen .
Maar je ziet het werkt
Dus vandaag ben ik Happy

gr raf

Back