Arjan’s dwarsdoorsnede 17e eeuwse Pinas

Vandaag met de drumpels van de kanonspoorten bezig geweest en met name het op de goede plaats veilen van de driehoekige inkepingen van de klossen bleek een behoorlijke uitdaging. Al met al is t uiteindelijk wel gelukt en niet ontevreden over t resultaat. Inmiddels ook de berghouten bewerkt en op de bijgaande foto’s voorlopig geplaatst om te zien of t allemaal nog past. Jullie zien dat de onbeplankte kant gebeitst zal worden. Voor de beplankte kant ga ik ook kiezen voor t schilderen van de romp onder de waterlijn. Ook heb ik de drumpels en klossen aan die zijde alvast rood geverfd. Omdat ik bij de 7 Provincien ook gekozen heb voor zwarte berghouten, zien jullie dat hier ook terug…..
Image1705088468.273845.jpg
Image1705088477.207844.jpg

Dat hoop ik! T is ook voor t eerst dat ik hiermee aan de slag ben, maar zeker leuk om met deze schaal te proberen nog wat meer details aan te brengen. Na t dek is straks de romp aan de beurt om ook op de manier ‘behandeld’ te worden;);).

Vandaag de prikkers weer afgesneden en de romp opgeschuurd. Niet helemaal superglad, want wilde de afzonderlijk planken toch nog wel wat laten zien. Ik hoop dat dat gelukt is. Vervolgens ook de delen boven de waterlijn in de beits gezet. Waar ik me bij dit eikenhout over verbaas is dat een beetje werking in het hout (en dat komt heel regelmatig voor bij eikenhout nogal, ha ha) zich direct, maar dan ook direct vertaald naar t oplichten van die gebieden als de beits is aangebracht. Zoals eigenlijk de bedoeling is en de werking van een wash bij kleuren uitpakt, maar dan nog een factor ‘erger’. Nogmaals: verbazingwekkend, maar ook wel heel gaaf om die werking terug te zien. Hoop dat jullie dat met me eens kunnen zijn;);). Uiteindelijk is dit het resultaat, waarbij aangetekend dat ik nog nagels wil aanbrengen bij de lassen…..
Image1705868607.131507.jpg

Dankzij het forum hoor mannen! Als ik t forum niet had bekeken en jouw vorderingen gevolgd, had ik echt de beschrijving aangehouden en deze ‘herplaatsing’ niet eens overwogen! Nu nog een keer gekeken en nog eens de commentaren (specifiek ook over dit onderwerp) gelezen en ook nog contact met Matthias gehad hierover en op basis daarvan besloten deze verandering door te voeren. Ben alleen wel razend benieuwd hoe nu de kanonnen tov bijvoorbeeld de keuken uit zullen gaan komen. Maar zal jullie op de hoogte houden!

Dankzij het forum hoor mannen! Als ik t forum niet had bekeken en jouw vorderingen gevolgd, had ik echt de beschrijving aangehouden en deze ‘herplaatsing’ niet eens overwogen! Nu nog een keer gekeken en nog eens de commentaren (specifiek ook over dit onderwerp) gelezen en ook nog contact met Matthias gehad hierover en op basis daarvan besloten deze verandering door te voeren. Ben alleen wel razend benieuwd hoe nu de kanonnen tov bijvoorbeeld de keuken uit zullen gaan komen. Maar zal jullie op de hoogte houden!

Back