Arjan’s dwarsdoorsnede 17e eeuwse Pinas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Arjan_B, 30 dec 2023.

  1. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    En over vakmanschap gesproken: ook jouw vakmanschap voor t maken van dit model staat buiten kijf! Nog bedankt daarvoor;)!!
     
    Hans Groenenberg en Matthias Noback vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Goed bezig!
     
  3. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Erg leuk om te horen, en ik ben het met je eens: door met alle onderdelen bezig te zijn zie je hoe goed dit door onze voorouders is uitgedacht. Alles heeft een reden, in wezen, en is vaak ontstaan uit noodzaak.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    …en zo ziet de binnenkant er na wat schuurwerk uit. Blank eiken dus;);)Image1704300273.248897.jpg
     
    walter10, Edwin1966, Baker en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.596
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi hout
     
  6. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    De laatste voorbereidingen voor een aanbrengen van een eerste beitslaag gedaan: alle knieen zijn aangebracht, het mastspoor is geplaatst en de nagels zijn aangebracht: Image1704481787.111361.jpg Image1704481796.370140.jpg
     
    walter10, Stephan Kertész, JanZMC en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    En dan nu met een eerste beitslaag. Ik heb gekozen voor de middelste eikenkleur. Image1704485098.786808.jpg
     
    walter10, Constant Willems, Avado en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het op kleur brengen is een beetje het juiste moment kiezen inderdaad. Je kan straks namelijk niet overal meer bij. Wordt netjes:thumbsup:
     
  9. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    Daarom heb ik er ook voor gekozen om de dekbalken nog niet vast te maken en de binnenkant nu in de beits te zetten. Was zelf ook wel heel benieuwd naar hoe de beits op eikenhout zou uitpakken. Ben wel verbaasd over hoe die nerven en tekening van het hout uitpakt. Heel anders dan bij bijvoorbeeld notenhout (daarin zie je duidelijk minder ‘werking’).
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Heel mooi!
     
  11. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    537
    Locatie:
    Uden
    Ziet er allemaal erg goed uit Arjan! Dat linden hout kleurt inderdaad erg mooi. Had ik niet gedacht. Op mijn bounty had ik juist het meest moeite met het op kleur brengen van het lindenhout..
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.268
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er mooi uit Arjan :rofl::rofl:
     
  13. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    Vandaag de dekbalken en karvielhouten definitief geplaatst, alsmede de lijfhouten, schaakstokken en ribben van het dek. De steunders zijn nog tijdelijk geplaatst en zitten nog niet vast. Image1704556517.392911.jpg Image1704556525.357391.jpg
     
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.765
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi hoor Arjan :worship::thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.132
    Locatie:
    Roosendaal
    Deze uitvoering in eiken wordt mooi

    Vraag aan Matthias: is dit een standaard optie?
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Zeist
    Momenteel niet, dit staat nog op de lijst om met @*Hans* te bekijken. Van de schoonheid van het resultaat ben ik hierbij wel overtuigd.

    De lasergesneden onderdelen blijven sowieso voorlopig van lindenhout, omdat dit goed te lasersnijden is en ook makkelijker in de vorm te krijgen is met vijl en schuurpapier. Maar de huidbeplanking en wegering zouden zeker in eiken kunnen. De dekbeplanking dan weer in linden of abachi, in werkelijkheid was dat ook niet van eiken.
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Jouw werktafel lijkt wel een beetje op die van mij;) soms een enorme ravage rond de werf.
     
    Pingu57 en JanZMC vinden dit leuk.
  18. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    Absoluut en hier was t volgens mij nog net een beetje opgeruimd, ha ha. Maar zodra je weer bezig bent en je pakt er weer wat gereedschap bij (wat bij mij in een paar schoenenpoetsdozen staat opgeslagen), dan blijft dat voor ‘t gemak toch weer weer liggen. Idem met plankjes e.d.: de afvalstukjes daarvan blijven ook weer liggen. Al met al een heerlijke ‘rotzooi’. Pas als ik zaken niet meer kan vinden, wordt ‘t weer ns tijd om wat op te ruimen. En dan begint ‘t feest weer van voren af aan. Heerlijk dat ‘t zo kan (en mag, ha ha)!
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    Gisteren ‘t dek beplankt en vandaag de stutten allemaal geborsteld….gepast en gemeten en vervolgens de stutten aan de buitenste twee spanten aangebracht: Image1704647808.384579.jpg Image1704647823.589132.jpg
     
    Herby63, walter10, Constant Willems en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Zuidland
    Inmiddels weer verder gekomen: de stutten zijn allemaal geplaatst. Gezien de gesprekken over de plaats van de kanonpoorten heb ik nog even contact met Matthias gehad en daarop besloten de poorten een spant verder naar binnen te plaatsen: dat maakt dat de poorten weer een gelijke onderlinge afstand hebben en ook dat er straks aan de buitenkant genoeg plaats is voor de takelage van de kanonnen. Aan de binnenkant wordt t wel een beetje krapper, maar als t goed is, moet t allemaal nog wel uitvoerbaar zijn. We zullen zien….. Image1705087662.750789.jpg Image1705087692.559959.jpg
     
    JanZMC, Matthias Noback, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina